lördag 4 februari 2012

att springa i minus 11 grader

Kallt kallt kallt, en dag i kylans tecken. Vattnet i stallet var fruset för hästarna, trots att det var mycket varmare där inne än ute. Mer än nöjd att få krypa ner i den varma sängen efter en promenad med hundarna på morgonen. Sov fram till 12:30 när det var dags att ge hästarna lunch. På med overallen och ut i kylan, hundarna hängde med igen. Fick gratis styrketräning när ett par dunkar med vatten skulle bäras ner till stallet.

Passade på att köra ett löppass längs med hamnen innan arbetet. Solen hade hunnit gå ner och kylan kändes mer påtaglig. Minus 11 grader, understället på och mössa istället för pannband. Trots detta frös jag ordentligt under de 2 första km, mest om händerna och ansiktet. Öppnade i ett lugnt och fint tempo runt 4:45/km.  Sprang avslappnat och kände mig nöjd med att ha tagit mig ut denna kalla dag. Det var inte direkt trångt på vägen, mötte 2 cyklister, 1 på promenad och 3 löpare, vilket är betydligt mindre än normalt. Vände vid Nya varvet och körde samma väg tillbaka till kasinot. En kall men stilla kväll gav Göteborg en fin silhuett med älven och som ångade. Efter ett trevligt pass på 11km kom jag tillbaka till bilen efter 51 minuter. Blev ganska nedkyld på turen och den varma duschen var välbehövlig.

Nu är det lördagsmorgon för de flesta, själv är jag på väg i säng. Det blir en 4-5 timmars sömn innan det är tid för uppgång lagom till lunch. Skönt att dagens träning skall ske inomhus i ett varmt och skönt gym.

Det är inte svårt att springa i minus 11 grader, gott om plats är det dessutom i löpspåren.

torsdag 2 februari 2012

att få träningsvärk

Tog en välbehövlig vilodag igår. Pumppasset från tisdagen gjorde sig ordentligt påmind i både armar och ben. Märktes att det var längesedan jag körde ett sådant pass. Har mest träningsvärk i biceps, triceps och insdan av låren. Ville därför inte anstränga benen med någon löpning eller cykel. Ägnade vilodagen åt att planera säsongens tävlingar, smida planer om rekord, blicka tillbaka på föregående säsong och fundera över vilket upplägg som fungerar bäst med Annelies önskemål.

Har gott om tid denna vecka att genomföra mina pass. Vecka #8 innebär att det är en lugn vecka igen med få pass. Enbart 2st löpning, 2 cykel och 1 styrka, med andra ord är jag 40% klar efter dagens cykelpass. Normalt brukar jag bli lite stressad över att hinna med resterande pass fredag till söndag, men inte denna vecka. 3st pass på 3 dagar är lika med gott om tid.

Dagens pass genomfördes på gymmet, med cykelintervaller på programmet. Kände mig lite kantig när jag klev upp på cykeln. Träningsvärken i benen kändes rejält i baksidan och insidan av låren. Under uppvärmningen försvann den lilla smärtan, jag kände när jag trampade igång benen.

10 minuters uppvärmning följt av 4 minuters intervaller med tungt motstånd på låg kadens. Varvarde de tunga intervallerna med 2 minuters lätt trampning.  Kände mig starkt trots träningsvärken, kunde ta i för fullt på intervallerna. Meningen var att jag skulle köra med 50 kadens, men när jag gjorde det blev motståndet för lågt, trots att jag satte upp det på max. Totalt blev det 8x4 tunga och hela passet summeras till 1:05h. Helnöjd med dagen lämnade jag gymmet för att bege mig mot en natt i arbetets tecken.

Det är inte svårt att få träningsvärk, det gäller bara att ta i lite mer och på nytt sätt.

tisdag 31 januari 2012

att köra Bodypump igen

Bokade in första Bodypumpen på nästan ett år idag. Väl på plats var det gott om plats och av gammal vana  tog jag en plats längst bak och i ett hörn. Hade ingen aning om vilka vikter jag skulle orka med och som var lagom för att stärka den trilskande bröstmuskeln. Såg snabbt att jag verkade ha lättast vikter på stången i hela klassen. Viss av ålder och tidigare långa perioder med träningsvärk la jag egot åt sidan. Bättre att köra lätt idag än att få lida i en vecka som sist.

Passet var trevligt och jag körde igenom hela vägen med lätta vikter. Trots att jag hade lättast möjliga på stången kändes det i både armar och ben mot slutet. Konditionstränignen har helt klart gjort gott den senaste tiden, pulsen blev som högst 146bpm. När det var dags för mage och sidoplanka höll jag på att välta. Har helt klart en allt för dålig styrka i rygg och mage, måste bli bättring på denna front framöver. Speciellt viktigt för att kunna prestera under de kommande långa loppen.

Kul att köra ett grupppass igen med någon som guidar en i övningarna. Skall försöka komma iväg på minst ett sådant pass i veckan. Plus att jag måste lägga till ännu fler Corepass.


Det är inte svårt att köra Bodypump igen, sidoplankan är däremot en utmaning. 

måndag 30 januari 2012

att summera vecka #7.2

Vecka #7.2 kom inte igång ordentligt denna vecka, måndag vila, tisdag enbart lätt coreträning. Onsdagen blev löppasset inte som planerat men helt okej ändå, torsdag lyckades jag ta mig iväg till simhallen igen för första gången sedan oktober. Fredagens cykelpass kändes uselt och avbröts efter en halvtimma. Vilade lördag för att komma tillbaka starkt på söndagen med två pass, löppasset var riktigt bra.


Tränade pass: 7st, (cykel 2st, löpning 2st, styrka 2st, simning 1st)
Tränade tid: 5h 14min
Distans: 17,5km
Brända kalorier: 2,671st
Snittpuls: 123 bpm

Vikt: 87,0 kg


Känsla: En motig vecka med ont i vänsterbröstmuskel. Detta gjorde mig lite deppig och negativa tankar om problem under de kommande långa loppen dök upp. Negativa tankar gör att motivationen för att klara de tunga träningingspassen blir tuff. Ett avbrutet pass och ett där upplägget ändrades under vägen blev resultatet denna vecka. Provade att köra ett gammalt långintevallpass för att jämföra formen mot tidigre år. Att resultatet var mer än väl godkänt, där jag nu kunde gå med både högre fart och fler intervaller trots ett cykelpass före ger mersmak. 4:10 tempo över Götaälvbrons 1km visar att träningen ger resultat. Det svaret gjorde att veckan avslutades med en positiv känsla.

söndag 29 januari 2012

att köra intervaller över Götaälvbron

Vad hände med träningen denna vecka? Hittade ingen energi och ingen motivation att köra på några längre pass. Vet inte vad det var som svek men har mina aningar. Har vaknat med värk i bröstmuskeln varje dag, en känsla jag hoppades att få slippa. Det har känts bättre under den senaste månaden, men nu blev det värre igen. Tror att det är därför jag känt mig lite nere och inte hittat energin.

Bestämde mig i går kväll att nu får det vara nog med deppandet. Vaknade åt frukost och svängde ner till gymmet. Gymmet var av någon märklig anledning tokvarmt, säkert två, tre grader varmare än normalt. Jag tappar normalt en hel del vätska, idag blev det ännu mer. Fick stoppa in kläderna i badpåsen för att inte svetta ner hela väskan.

Passet kändes sådär, det var tungt att orka med bägge 20min tröskelintervallerna jag planerat in. Uppvärmningen kändes bra förutom att jag blev irriterad på TV-bilden som flimrade. Märkte det först efter ett par minuter och då orkade jag inte byta cykel. Kämpade mig ingenom passet och kände mig rejält slut efteråt.

En snabb lunch i ordets rätta bemärkelse med snabba, snabba kolhydrater. Våfflor med sylt och grädde är både snabbt och gott. Kanske inte världens bästa träningsmat alla dagar men idag fungerade det fint.

Följde upp cykelpasset med löpintervaller över Götaälvbron. Ett favoritpass där mjölksyran gör sig påmind tidigt på de 1000 meterna över bron. Att man dagar som idag får en fin utsikt över hamnen gör det inte sämre.Värmde upp lungt och fint mellan kasinot och bron tog en extra runda för att få upp värmen. Öppnade offensivt där första km gick på 3:50. Resterande 5st hamnade mellan 3:55-4:09, ett resultat jag är mer än nöjd med. Efter sista intervallen började det kännas att krampen var på väg i vaderna. Joggade lugnt tillbaka till arbetet och fick växla löpsteg för att häva krampen. Skönt att få till två pass på slutet av veckan, det första ok det andra mer än väl godkänt.

Det är inte svårt att köra intervaller över Götaälvbron, på köpet får man fin utsikt.

torsdag 26 januari 2012

att göra voltvändningar

Varken cykel eller löpning idag, bytte istället över till den tredje grenen simning. Mötte upp lillebror med sambo och liten dotter på Åbybadet. Plaskade först runt lite i barnpoolerna vilket var lite för kallt för min smak. Antar att det beror på besparingar men en eller ett par grader varmare hade inte skadat.

Hoppade i stora poolen efter en stund för att prova hur min crawl känns så här års. Med tanke på att jag inte simmat något sedan 16 oktober kändes det bra. Började med blandade övningar, krattan, benspark, bara armar och ett par till med för mig okänt namn. Snurrade på i tjugo minuter tills jag fick sällskap av lillebrors sambo Kristina. Eftersom jag aldrig någonsin provat att simma med volt vändningar, tyckte hon att det var dags. Efter instruktion och förevisning gjorde jag ett eget försök.  Vilket slutade med vatten i näsan och kontakt med botten. Efter ett par stycken försök gick det mycket bättre, inte bra men bättre.

Det blev ingen mer träning idag, kände mig inte helt kry i magen. Även Annelie har haft ont i magen, verkar som att vi ätit något skumt i går. Förhoppningsvis är det bättre i morgon när jag är ledig och kan köra långa pass.

Det är inte svårt att göra voltvändningar, men det tar ett tag för att göra det rätt.

onsdag 25 januari 2012

att dräneras på energi

Det hände verkligen grejer på bandet idag. Tyvärr inte av det slaget som jag önskade. Allt kändes fint under uppvärmningen och första två intervallerna. Den tredje blev riktigt tung och all energi försvann spårlöst. Verkligen all energi försvann, inte ett spår någonstans. Funderade på varför och kom på att uppladningen varit bra mentalt, uppladningen för kroppen var däremot usel.

Ett klassiskt senario på arbetet är att jag planerar dagen med en matpaus i lagom tid före träningen. Sen händer det alltid något där jag måste vara med just den tiden. Det är oftast någon gäst med bekymmer eller en medarbetare som vill prata. Resultatet blir det samma, ingen mat i tid och för sent att äta något med risk för håll.

Växlade över från de strikta 4 min backintervallerna till fartlek istället. Körde blandat långa och korta i 4:00-4:45 tempo, vissa på 3% andra på 5,5% lutning. Skrapade ihop 45min till slut och avslutade med lätt jogg nöjd med passet trots allt.

Det är inte svårt att dräneras på energi när man slarvar med maten.

att köra ett intervallpass på bandet

Nu är det dags att åka till gymmet för ett intervallpass på bandet. Har laddat hela dagen, så nu kommer det hända grejer.

tisdag 24 januari 2012

att täcka för en kollega i nöd

Andra vilodagen var välbehövlig, krafterna börjar återvända ordentligt. Känner att upplägget med två vilodagar i rad, gör gott inför starten av en ny vecka. Det blev visserligen inte den perfekta vilodagen med SPA jag hade planerat på morgonen. Tänkte arbeta till 18 möta Annelie på Stjörgen för ett par timmar med bastu, pooler och allmänt slapp.

En av mina kollegors dotter fick ett astmaanfall i  skolan. Själv fick hon hasta iväg och lämna sina uppgifter till mig. Vilket gjorde´att jag inte kunde göra klart det jag planerat för arbetsdagen föränn kl.20. Försökte lösa en del av mina saker under eftermiddagen. Det blev för många avbrott av medarbetare som behövde hjälp, därav inga av mina uppgifter slutförda. Lyckades bli färdig kl.23 vilket var lagom för att ta sig hem, ge hästarna mat, ta en kopp té och sen störta i säng. Nöjd ändå med dagen, han visserligen inte slappa själv, men jag känner mig alltid glad när jag hjälpt en kollega i nöd. Inbillar mig att karma återgälldar det senare under livet.

Det är inte svårt att täcka för en kollega i nöd, karma betalar säkert tillbaka senare.

söndag 22 januari 2012

att summera vecka #6.2

Vecka #6.2 tiden flyger fram, redan vecka 6 av 16, börjar närma mig halva programmet. Kände mig fruktansvärt stel på måndag och tisdag efter söndagens långpass. Efter det var det hyffsad kvalité på samtliga pass. Inte på topp men klart bättre än första veckan. Avslutade på lördagen med första näsblodet som resultat av träning. Alltid finns det något nytt att ta med sig lärdommar från.

Tränade pass: 8st, (cykel 3st, löpning 3st, styrka 2st)
Tränade tid: 7h 43min
Distans: 20,5km
Brända kalorier: 5,181st
Snittpuls: 139 bpm

Vikt: 86,5 kg


Känsla: En bra vecka där jag känt mig mer motiverad än tidigare. Det börjar kännas att träningen ger resultat, konditionen är bättre och kroppen lättare, en bra kombination. Har en längtan till den dagen tävlingssässongen sätter igång. Innan det blir det fler veckor, fler bra veckor och sen är det tävlingsdags.

lördag 21 januari 2012

att blöda näsblod under träning

Oj vad seg man blir efter en vanlig lördag. Kan finnas ett samband med de dubbla pass jag klämde in under dagen. Kom iväg till gymmet i bättre tid idag. Gav gott om tid att köra ett långt pass på cykeln, samt att se på både skidor, Juholt och skidskytte. Blandade underhållningsvärden kan man lungt säga efter denna dagen.

Cykelpass modell längre, 1h och 45 fördelade på 3x20 min tröskel, efter det blandat tungt och lätt i 10 min plus lite uppvärmning och nedrull. Cykelpasset kändes toppen fram till 1 timme och 10 min in när helt plötsligt en röd droppe landade på handduken.

Hade precis avslutat en specialintervall, 1 min på 130 kadens med lågt motstånd. Återhämtade mig och från ingenstans hade jag näsblod.  Något jag inte haft mer än kanske 4-5 gånger i hela mitt liv (vad jag minns). 1gång för en snöboll, 1 för en innebandyboll, 1 spontant i kassan på Coop och nu. Eftersom jag kände mig pigg i övrigt körde jag på i samma fart som innan. Tänkte att kanske har jag tur och det är bara en droppe. Det ökade inte och kom ca 10-15 droppar till, lagom för att göra min vita handduk lite mer julfärgad, efter det inget mer. Vågade till och med på slutet att köra de tunga intervallerna a 4 min som planen var. Klev av cykeln, vek ihop handduken och stretchade lite.

Ordnade en god middag hemma, passade på att skotta lte snö innan jag vilade en halvtimma på soffan. Annelie ville gärna svänga förbi gymmet på väg till arbetet vilket gjorde att det blev ett pass till. Kanske inte så klokt med tanke på näsblodet, men man får inte vika ner sig för lätt.

Värmde upp 15 min på löpbandet, körde ett benpass för cykelstyrka. Hade gott om tid före gymmet skulle stänga så det fick bli lite Coreövningar på slutet. En lagom avslutning på en intressant dag, finns lite att fundera över. Får kolla upp vad som orsakar näsblod vid träning. Tror inte att det är något allvarligt men man vet aldrig.

Det är svårt att få näsblod under träning, har bara lyckats en gång. 

fredag 20 januari 2012

att yra i nattmössan

Vilken härlig dag, skönt väder och gott om tid att träna, återhämta sig och sen träna lite mer. Vaknade inte när Annelie kom hem i morse, trodde jag själv. När jag pratade med henne på eftermiddagen var det en annan version jag fick höra. Tydligen hade jag satt mig upp i sängen och trott att jag försovigt mig till hästarnas frukost. Yrat om att jag inte fodrat, eller fodrat eller inte, jag hade ingen koll. När hon berättade att jag inte missat det, la jag mig ner direkt och somnade om. Uppenbart var min hjärna avstängd eftersom jag inte hade något minne från detta när jag klev upp.

Tog en promenad med hundarna efter att hästarna fått sin lunch. Åt lite tänkte sen smita ut för att köra ett kort pass i terrängen. Slog tyvärr på TV:n lagom till starten av  skidskyttets sprinttävling. Fastnade naturligtvis, det är en spännande tävlingsform, lite lik Triathlon med sina varvningar. Okej, inte mycket lika men lite, om man anstränger sig att se likheter. Kul att se en ny svensk vinna, Fredrik Lindström underbart jobbat. När ledarna fick frågan om varför under intervjun, var svaret som så många gånger förut. Träning, träning, träning och seriositet, vilket är lika med att inte missa några träningar.

Drog på mig mina löpkläder för ett pass med högpuls i skogen. Valde att ta mig upp i skogen bort mot Djupedal, en terräng där leran dominerar vid denna tiden. Fick upp pulsen perfekt första 10 min, 170 bpm stadigt. Fick en liten svacka efter ca 25 min, kom lite ur rytm och höll på att sätta mig ordentligt i leran. Träffade på en man som letade efter bussen när jag nästan var framme vid Djupedal. Skickade honom i rätt riktning och fick en minuts vila mitt i passet. Vände lite senare uppe på toppen av en lång backe längs med norrleden. Mörkret började att komma över mig och det var nära att jag träffades av grenar jag inte såg. Kom ut på en grusväg och följde den tillbaka till Sävekyrka. Fick nya krafter på grusvägen och kunde öka takten rejält. Summering av löprundan blir denna gång att jag inte får till den riktiga fartkänslan. Det växlar för mycket under passen. Lyckas inte få till ett helt pass med bra fart och skön känsla ännu.

Vilade på soffan en stund efter ett snabbt mål mat. Funderade på om det var klokt med ett pass till idag. Kom fram till att framgång nås genom, träning, träning, träning och seriositet. Alltså fick det bli ett cykelpass på gymmet.

Körde en progressiv uppvärmning i 10 min, 2st tröskel intervaller i 20 min med 5 min trampvila. Första 10 min av intervall #1 gick fin fint, sen blev det tungt, mycket tungt. Höll i hela vägen och försökte mig på att lura hjärnan att det var sista minutrarna.  Kände mig fräsch efter trampvilan, förhållandevis fräsch. Andra intervallen gick faktiskt mentalt bättre än den första, pulsen avslöjade dock att kroppen tog i mer. Orkade hela vägen och hade krafter kvar, inte mycket men krafter.

Det är inte svårt att yra i nattmössan, det sker av sig själv. Att Annelie får sig ett gott skratt kan man bjuda på.

torsdag 19 januari 2012

att hinna en intervall till

Vaknade en timma för sent efter att ha stängt av larmet i sömnen. Skönt att det inte gjorde någonting, hade ingen tid att passa idag. Hästarna fick sin lunch lite senare , dom verkade lika glada för det. Tog en lång promenad med hundarna i det sköna vädret, satt en stund i solen vid stallet, njöt av livet.

Kom iväg till gymmet efter en eftermiddags tupplur med Annelie. Dagens träning var cykelintervaller med 280watt och 65 kadens, 9 st intervaller om 4 minuter följt av 2 min lätt rull. Tack vare tuppluren och att även Annelie hade svårt att ta sig ur sängen gjorde att vi blev lite sena iväg. Började känna mig stressad över tiden och insåg att det kanske bara skulle bli 8st intervaller innan gymmet stängde. Funderade på en lösning där en intervall till hanns med. Känner att det är viktigt att fullfölja samtliga pass enligt plan och hela vägen. Börjar jag slarva nu kommer det snart att bli allt fler halva pass och hoppade tillfällen. Bestämde mig därför att köra även den sista intervallen. Duschen fick helt enkelt vänta tills jag kom hem igen. Tur att jag hade med mig mina överdragsbyxor i väskan.

Passet kändes kanon, med fler och fler intervaller kommer pulsen upp ordentligt mot slutet. Ett problem är att när antalet ökat till nästan tvåsiffrigt, är det svårt att hålla räkningen. Halvvägs kom inte mitt trötta huvud ihåg om det var 5, 6  eller 7 intervaller jag kört. Fick börja räkna på tiden och kom fram till att 6st var klara, bara 3 kvar. De 2 sista var ordentligt slitsamma, pulsen steg snabbt upp över 165 och benen stumnade.

Det kan vara svårt att hinna en intervall till, om man gör det blir hemresan svettig..

onsdag 18 januari 2012

att få hjälp med hästen

Kände mig lite yr i mössan när jag klev upp 12:00 efter 5 timmars sömn. Ibland har man inget val och denna dag var det dags för vår lilla häst att få nya snabbba skor. Turligt för mig hade en i stallet hjälpt till med att ta in honom från hagen, vilket gav mig en timma till i sängen.


Körde ett eftermiddagspass på gymmet innan arbetet idag. Ett löppass med blandade intervaller. Ett par långa med 4:30 tempo och ett par korta med 4:00, körde samtliga på 5% lutning. Trots två dagars vila kändes det lite i leder och i höften efter söndagens långpass. Hade tänkt köra ett mer strukturerat intervallpass från början. Men vissa dagar vill inte huvudet vara med, man viker ner sig för lätt. Kan tänkas att de 5 timmarnas sömn var lite lite för mig idag. Får helt enkelt ta nya tag i morgon.

 Det är inte svårt att få hjälp med hästen och man får sova som bonus.

tisdag 17 januari 2012

att summera vecka 5.2

Vecka #5.2 går till historien, inte bara för att mitt längsta löppass genomfördes utan även för att jag lyckades gå ner mer än 1 kg under veckan. Gjorde en Biggest looser när jag la upp första omgången av bilder på mig själv. Kommer att uppdatera dem allt efter det att veckorna går i denna rapport. Bytte även skomärke till Nike för att jag spräckt två par Saucony på två veckor.

Tränade pass: 8st, (cykel 2st, löpning 4st, styrka 2st)
Tränade tid: 8h 41min
Distans: 57,1km
Brända kalorier: 6,393st
Snittpuls: 139 bpm
Vikt: 87 kg



Känsla: Gick in i veckan med två vilodagar i ryggen. Kände mig trots det hängig i måndags och vilade även denna dag. Fick bra fart på benen under tisdag till torsdag, vilket var skönt. Fredag blev det bara kort träning på grund av dålig planering, detta gjorde mig lite grinig på mig själv. Veckan avslutades med ett långpass, där både toppar och bottenkänslor blandades. Lärde mig mycket av detta pass, saker som kommer väl till pass i förberedelserna inför aprils Ultralopp.

måndag 16 januari 2012

att vila ut

Efter gårdagens långpass vaknade jag stel och med ont i alla möjliga små muskler i benen. Kände mig som vår tillfälligt adopterade gamla hund Dante. Problem att gå nedför trappor men med en vilja att vara med överallt trots krämpor.



Kom igång fram emot lunch, vilket gjorde att jag packade träningsväskan. Tänkte prova ett lätt cykelpass på gymmet för att få in lite nytt blod i benen. Upptäckte att jag fick med mig allt utom vattenflaskan vid skåpet. Med tanke på hur mycket jag gör åt med i vätska under ett pass hoppade jag passet.

Tog istället vilodagen på allvar, vilket innebar 2,5 timmar inne i SPAT. Inte det sämsta för en trött kropp med bastu, gott té och vila. Lyckades somna en stund i eldrummet, något som var riktigt skönt. Helt plötsligt hade det gått 2,5 timmar det var tid för att ta in hästarna hemma. Har sagt det förut, en dag på St Jörgen SPA är inte att leka med.

Det är inte svårt att vila ut, speciellt inte på ST Jörgen´s SPA.

söndag 15 januari 2012

att springa hem till mamma

En dag fylld av aktiviteter av diverse slag. Började med tävlingsledningsmöte för Göteborg Triathlon 2012. Följde upp med biografbesök med Annelies och hennes syster med familj. Avslutade med det uppskjutna långpasset från gårdagen.

Mörkret hade lagt sig när skorna ställdes in i riktning mot Lerum. Bråkade lite med mottagningen på radion som stördes ut av pannlampan. Gav upp, växlade över till musik istället, vilket fungerade utmärkt. Kom igång bra de första km, planen var att köra på en låg puls mellan 141-150 bmp. Mötte många bilar mellan Skändla och Tuve, de flesta höll sig på ett bra avstånd, faktiskt ett större avstånd än vid dagsljus. Ännu en fördel med en ordentlig pannlampa.

Kände mig pigg när jag närmade mig Backaplan efter 50min löpning. Har läst en del inlägg kring ultralöpning den senaste tiden, där jag har hittat många bra råd inför TEC 100. Ett av dem handlar om tidsstrategi och pauser.  Provade en av dem idag, löpning 50min gångpaus med energiintag i 5min. Smaskade därför i mig en halv energibar och lite vatten. Trodde först att det skulle vara ont om tid att hinna med detta, fast det visade sig vara tvärfel.  Rullade igång igen för att attackera Götaälvbron innan jag vek av mot Partille.

Höll tempot okej andra 50 min, ett par mindre krämpor i vaderna spökade i bakgrunden. Vädret var perfekt och från Olskroken till Sävedalen hände inte mycket. Pausade en andra gång och tog resten av energibaren, insåg direkt att jag måste få i mig mer under TEC 100 och det tidigt. Låg nu rejält på minus energimässigt och värre blev det för varje minut.

Efter 2,5 timmar började det kännas rejält i benen. Nya ställen där jag inte haft ont tidigare dök upp. Vänster höft, vänster baksidan knä, höger hälsena, höger framsida vad. Fick flashbacks från ett av mina sämsta Göteborgsvarv när jag harvade mig runt på 2:23 i en bedrövlig kondition.

Arbetade mig igenom problemen och fick nya krafter strax innan Jonsered. Mellan Jonsered och Lerum fick jag ett enda möte, en löpare med pannlampa och ryggsäck i motsatt riktning. 10 min senare började krafterna tryta helt. Valde därför att gå i uppförsbackarna  för att spara lite energi. Utsikten gjorde att jag fick lite nytt hopp, Lerum speglade sig fint i Aspens stilla vattnet.

Trodde att mina bekymmer var över när jag passerade Apensstation, men icke. Valde att ta in på det som var en stig när jag var liten för att vinna lite tid. Det är som den gamla klyschan säger, genvägar äro senvägar. Stigen fanns inte längre och där gångvägen gick höll någon på att gräva ett gigantiskt hål för avloppsledningar. Hoppade ner i gångtunneln under motorvägen för att ta mig tillbaka till asfalterade vägar. Åter ett val som kostade, tunneln var blockerad från andra sidan för att ingen skulle vara dum nog att försöka ta sig in i bygget. Det slutade med att jag fick klättra över och naturligtvis att jag slog i knät.

Väl på andra sidan var det bara 1 km kvar, 1 km utan missöden. Mötte min lilla mamma som var ute med hunden när jag var nästan hemma hos dem. Promenerade de sista 100 meterna med henne, nöjd med att vara framme. Passet resulterade i ett nytt rekord, aldrig tidigare har jag sprungit 34km. Tiden imponerar inte direkt, men 3:32 är jag helnöjd med.

Lilla mamma bjöd på god lax med ris och fruktsallad till efterrätt. En bra avslutning på en skön söndag.

Det är inte svårt att springa hem till mamma och belöningen är värd all stelhet i morgon. 



 

lördag 14 januari 2012

att skjuta upp långpasset

Funderade länge på om det skulle bli träning idag eller inte. Valde till slut att hoppa träningen, till förmån för lite mer vila innan kvällsarbetet. Kände även att det skulle bli lite stressigt med ett långpass innan kl.17 när jag inte gick upp före 11:30. Fick bli att handla lite mat istället och umgås med kära Annelie istället. Får helt enkelt skjuta upp passet till morondagen, eller kvällen kanske det blir, vi får se.
Det är inte svårt att skjuta upp långpasset, det gäller bara att ta igen det.

att klämma in ett cykelpass

Klämde in ett kort cykelpass innan arbetet idag. Fick dåligt med tid på grund av min usla planering av dagen. Ville inte skjuta upp ett passet till helgen, när det är mycket ändå utan ett extra pass.

På gymmet var det lugnare än jag trodde innan jag kom dit. Hade en felaktig bild av många tränande på första dagen med fri träning för icke medlemar. Kanske hade de inte hunnit från jobbet ännu, vilket jag var glad för. Körde en  kort uppvärmning under 5 min, drog därefter igång en 15 min tyngre intervall. Det märktes direkt att mina ben inte hunnit återhämta sig ordentligt efter gårdagen. Låren fick arbeta hårt redan från start och det dröjde inte länge innan jag fick gå ner ett steg på motståndet. Orkade hålla hela den planerade tiden, men mer var det inte. Tog det lite lugnare i 5 min och passade på att dricka lite. Körde på 15 min till med tyngre motstånd. Nu kändes det ännu mer i låren och stundtals början till mjölksyra.

Kort men intensivt pass, där den positiva känslan var bortblåst. Nöjd efter passet att jag hann klämma in det på väg till jobbet trots allt. Fick sota för det när jag blev tvungen att stressa för att hinna till arbetet.

Det är inte svårt att klämma in ett cykelpass, synd att man måste stressa efteråt.

torsdag 12 januari 2012

att falla för räkmackan

Lyckades hitta en god räkmacka i kylen på arbetet idag. Kunde inte låta bli frestelsen och unnade mig den till lunch. Den smakade precis så bra som bara räkmackor kan göra som säkert innehåller en 600-750 kcal. Oroade mig dock inte allt för mycket, brände 1,400 igår och visste att dagens träning skulle landa på minst 1,000.


I övrigt höll jag kosten bra, god frukost med 2ägg. Middagen en lätt sallad med päron, avokado och Serranoskinka. Stort tack till Annelie som förberedde middagslådan när jag sov. Gott med bra markservice, får bjuda igen när hon arbetar och jag är ledig nästa vecka.

Kom till gymmet i värsta nyårslöftesrusningen tur att jag redan bestämt mig för ett pass utomhus idag. Snörade på mig mina nya Nike Lunarswift för premiärturen utomhus. Nöjd med att lämna trängseln styrde jag mina steg i lätt nedförsbacke mot Backaplan. Öppnade lugnt och fint enligt planen de första 15 min. Hann lagom ner till hamnen och ökade stegen inför dagens mål att hålla pulsen mellan 166-176 bpm under 30 min.

Fick lite problem att hålla tempot med uppe över den nedre gränsen första 15 min. Det gick lite bättre när jag vände tillbaka samma väg och följde Göteborgsvarvets bansträckning.  När jag åter närmade mig Backaplan, var min puls uppe strax under max för passet. Fick lite god medvind sista biten där jag hamnade på Seedningsloppets bana.  Ett lopp där jag hade en fin resa förra året när jag kapade 8min mot året före. I år kommer jag att vara bättre förberedd och hoppas kunna kapa en bra bit till. Nöjd med mina 30 min i 4:35 tempo styrde jag mina steg upp mot Stjörgen igen.

Körde ett strykepass för bål och slängde in en omgång för cykelbenen. Stretchade och snabbade mig in på SPA´t för ett test. Har sett och läst att kyla är bra för återhämntningen, ställde mig därför i bastuns nedkylningstunna med benen. Det blev ordentligt kallt efter ett par minuter. Vi får se om det hjälper, om inte provar jag något annat. Allt som kan ge snabb återhämntning är intressant i dagsläget.

Det är inte svårt att falla för räkmackan, men man får slita ont för att bli av med den...

onsdag 11 januari 2012

att springa igång cykelbenen

Har haft en trevlig dag på jobbet, med gott sällskap och kreativa lösningar. Planeringen för Dealer SM kvalet i Göteborg är nu i stort sett klart. Hann även med lite på en av månadens rapporter, skönt att stöka av det lite tidigare än planerat.

Körde ett cykeldistanspass på gymmet idag. Började med att varva upp i 10 min, körde efter det 20 min tröskelmotstånd, 5 minuter återhämtning, 20 min till med tröskel, 3 min återhämntning, 4 min tungt, 2 min lätt, 4 min tungt tungt tungt. Slutade med 10 min mellanhårt, där de sista 2 min kändes riktigt jobbigt. Tur att jag hade en stor handuk att stoppa syndafloden från panna, huvud, armar, ja hela kroppens porer öppnade sig.

Annelie som var med fick det tveksama nöjet att torka av cykeln efter mig. En underbar fästmö som låter mig hoppa över till löpbandet direkt och städar upp efter mig. På bandet gick den första km smärtsamt framåt. Krampkänningar i både baksida och framsida på vaderna om vartannat. Helt klart en ny upplevelse, krampkänning i främre vadmuskeln. Det växlade fram och tillbaka mellan höger och vänster ben, fram och baksida, uppe i låret och även en släng av ont i hälsenan. Helt plötsligt efter ca 1 km släpte allt, istället för att harva på i 6min/km kunde jag öka farten till 4:45 tempo. Underbart, ingen kramp och ett flyt i steget, helt plötsligt kändes det möjligt att öka ännu mer.

Nöjde mig efter 2km och ca 10min, varvade ner med låg fart i 5 min till. Ett gott pass med skön känsla på slutet, efter att cykelbenen anpassat sig till löpningen. Det får bli fler pass av denna typ innan sommaren. Kanske kan man få benen att komma igång snabbare.

Det är inte svårt att springa igång cykelbenen, det gör bara ont i 1km.

tisdag 10 januari 2012

att premiär löpa Nike Lunarswift +3 Shield

Tillbaka efter ett kort intervallpass på bandet. Ett pass där mina nya skor sattes på sitt första prov. Ett prov dom klarade med glans. Under uppvärmningen var jag tveksam, mycket tveksam. Högerfoten kändes skum, nästan en sovande känsla. Var tveksam till att köra igång intervallen, orolig att det skulle bli värre. Fast den som inte vågar vinner inget, eller hur är det egentligen.

Överraskades av hur bra löpkänslan var under första intervallen. Det gick lätt i den 5% lutningen, eller lätt kanske är fel ordval, pulsen kom upp till 177 bpm. Efter 4 minuter kändes det bättre än dom tidigare veckorna. Misstänker starkt att vilan från konditionsträning de senaste 3 dagarna är en bidragande orsak till känslan. Fast man skall inte underskatta kraften i nya grejer. Det ger en extra kick att snöra på sig nya saker för den första provturen. Man känner sig alltid lite starkare, lite snyggare.

Samma sak gäller tävlingsutrustning, kör alltid med vissa delar i utrustningen du inte tränar i. Själv har jag ett par tävlingsskor, speciella tävlingskläder och min tävlingskeps.

När jag plockat fram allt inför tävling, ställer kroppen om sig till tävlingsmode och laddningen startar på allvar. Mitt bästa råd för den som tänker börja tävla oavsett nivå. Investera i ett par lite lättare skor som bara plockas fram för tävling.

Det är inte svårt att premiär löpa Nike Lunarswift +3 Shield, det ger även en kick.

att klumpfota sig fram i tillvaron

Nu har det hänt igen, Ove "klumpfoten" Forsberg har spräckt sitt andra par skor på två veckor. Mina sköna Sacuony Mirage har lämnat in efter 22 mil. Dom avled allt för unga på en tur i Skatås förra veckan, en tur som gav ett rekord på 8:an. Upptäckte det först i dag när jag skulle packa ner dom inför ett pass på gymmet. Orsaken till bortfallet var att den högra skon spruckigt i meschen på utsidan av foten. Alltså liknande skada som mina Saucony Peregrine drabbades av veckan innan. När första skon gick sönder skyllde jag på måndagsexemplar. När andra skon gick sönder på liknande sätt får en mer djupgående analys genomföras.

Tyvärr konstaterar jag snabbt att materialfel kan uteslutas. Problemet sitter högre upp, där skon slutar och Ove tar vid. Om vi först tittar på skon före jag sågar mig själv kan man konstatera att följande. Saucony tillverkar strålande lättviktsskor med bra uppbyggnad, löpkänsla, ventilation och låg vikt.

Nu till Ove, lätt pronerande, 89kg, halvtaskig löpteknik som försöker springa på framfoten. Visserligen lättare idag än för ett år sedan. Fast ändå inte en lätt löpare med ett fjädrande steg. Stora krafter sätt i rörelse när jag skuttar iväg på en löprunda.



När man läser tester har skon fått bra kritik och var en av vinnarna i Marathon.se´s skotest 2011.löplabbets hemsida står det att skon är lämplig för män upp till 85kg. Det går snabbt att komma fram till slutsatsen. Kombinationen Saucony Mirage och Ove "klumpfoten" Forsberg inte är att rekomendera. Främsta orsaken till skadan är att när jag landar i mina försök att framfotalöpa, sker upptagningen av kraften av ovansidan av foten. Sulan bromsas upp av underlaget och främst utsidan av foten trycks framåt, utåt. Finns det då ingen förstärkning kommer jag att trycka mig genom meschen ut på andra sidan.

Tyvärr har jag tvingats att ge upp Saucony helt i jakten på nya träningsskor. Samtliga är för klena i området på utsidan av foten som tar upp en stor del av mina kg vid framfota löpningsförsöken. Tävla kommer jag att forsätta att göra med mina Saucony Grid Fastwitch 4.

Reklamerade mina skor idag på Stadium, dom hade ju trots allt bara gått 22 mil.Vilket motsvarar en kostnad på ca 50kr milen, lite för mycket för min smak. Hittade ett par Nike Lunarswift +3 shield som kändes kanon. Det jag hoppas skall göra att dom håller bättre är avsaknaden av mesch. Istället har Nike ett material som skall vara vattentätt och hålla ihop bättre. Det är vad jag hoppas på i alla fall, vi får se.

Snabba skor till en snart snabbare kille, testlöpning på bandet om en halvtimma.

Det är inte svårt att klumpfota sig fram i tillvaron.......men dyrt...

måndag 9 januari 2012

att styrka sig

Har känt mig lite hängig idag, det blev därför enbart ett styrkepass hemma i källaren.

Började med blandade övningar på balansbollen följt av lite mer fria övningar på mattan. Inget direkt långt eller hårt pass, men välbehövligt för att få mer stabilitet i kroppen.  Avslutade med ett par av övningarna för att stabilisera bröst och axelled.

I morgon är det en ny dag och då är det nya tag som gäller, piggare tag.

söndag 8 januari 2012

att summera vecka #4.2

Vecka #4.2 började med sol och skön en cykletur, i ett allt för varmt vinterSverige. Hamnade i otakt med träningen och brände av samtliga cykelpass de två första dagarna. Detta gjorde att det fick bli två löppass på slutet av veckan. Veckan skulle enligt Aktivitus varit ännu lättare, fast mitt goda humör och lite panik över missade pass under Jul och nyår gjorde att jag klämde in ett extra.

Tränade pass: 6st, (cykel 3st, löpning 2st, styrka 1 st)
Tränade tid: 5h 31min
Distans: 39,5km
Brända kalorier: 4.208st
Snittpuls: 132 bpm

Känsla: Kände mig pigg i början av veckan och under cykelpassen kände jag mig stark. Snabbdistanspasset på torsdagen var en glad överraskning, där jag slog rekord på Skatås 8:an utan större anstränging. Ett bra betyg för att Aktivitusprogrammet ger utdelning. Vilket ger energi för kommande veckors träning.

att köpa grisen i säcken

Vildodag nummer ett av två avklarade. När jag klev ur sängen på förmiddagen idag lördag kändes det som att någon kört över mig. Stel i alla leder och med värk i vaderna, den bråkande vänster bröstmuskeln kändes sämre än på länge. Efter frukost åkte jag på en liten shopingtur till backaplan. En stor säck med hundmat åt Gimli och ett nytt underställ till mig.

Orkade inte prova understället i butiken utan gjorde det när jag kom hem. Tänkte att storleken är säkert rätt, hur svårt kan det vara att ta rätt storlek. Hur svårt som helst visade det sig för dom passade, inte alls....Tji fick jag och därmed blir det en tur till Stadium igen i dagarna.

Fick lite ofrivillig träning när ett litet träd ramlat över tråden och en hagstolpe gått sönder. Körde ut med vår lilla "traktor" till hagen och fastnade tre gånger i olika lerhål. Man blir gott svettig och lerig, när man försöker knuffa loss en liten trädgårdstraktor med släp kan jag lova.

Nu är det tid att gå till sängs i för två timmars sömn. Tänkte passa på att kika lite på WeimaramerMy Dog i dag. Oturligt för en nattpassare börjar utställningen i deras ring redan kl.09:00. Fast det kan det vara värt med många fina hundar på plats. Kanske hittar vi någon ny tik att få valpar från, vem vet...

fredag 6 januari 2012

att glömma batteriet

Lite sömn i natt, satt upp fram till 03:00 och tittade på de två första perioderna i VM hockeyn. Valde därefter sängen, ville inte riskera att vara allt för trött idag på arbetet. Spelade in resten och kunde se den till frukosten istället. Kul match och mycket rättvist resultat.

Hyffsat lugn dag på arbetet, gjorde att jag hann med maten på ett bättre sätt mot tidigare veckor. Jag åt två gånger mot tidigare en gång. Nu skall jag bara få fason på vad det är jag stoppar i mig. Idag blev det en av våra goa Casinoburgare. Jag får helt enkelt jobba på det, ta med mer hemifrån och inte äta färdiglagat från jobbet.

Kom upp till Skatås vid 20:40, med andra ord gott om svängrum i spåren. Såg två andra löpare det var allt. Glömde batteriet till pannlampan hemma på cykeln. Fick därför köra elupplysta 8:an i dag igen. Startade vid hoppbacken och tog vänstervarv. Vädret var skönt och friskt, nästan perfekta förhållande, lite hårt i marken bara. Hittade snabbt ett bra tempo och körde på i det. Vände efter en halvtimma, klockan visade då på 6 km. På tillbakavägen började vänster vad att kännas stummare och stummare. Ett tag blev jag orolig att min gamla bristning skulle gå upp igen. Ändrade löpsteget lite och satte ner hälen mer för att avlasta vaderna. Tappade lite tempo mellan km 8-10, efter det släppte känningarna i vaderna vilket gjorde att jag kunde öka lite igen. Totalt blev det idag 12 sköna km i 5:10 tempo. Kom tillbaka till utgångspunkten utan att ha tagit i men med vader som är i behov av vila.

Nu blir det en vilohelg för benen, innan vi kör igång med löpning på måndag. Kommer att försöka få till minst tre hela vilodagar för benen i veckan. Det innebär lite fler dubbelpass, men det kommer det att vara värt. Återhämtningen är en viktig del av att ta till sig träningspassen.

torsdag 5 januari 2012

att sätta rekord på Skatås 8:an.

Skönt att komma tillbaka till jobbet igen och att få använda huvudet igen. Bli lite upprörd över saker som inte fungerar och glädjas över annat som vi är bättre än andra på. Halva dagen gick åt till att uppdatera sig på alla mail som kommit den senaste veckan. Mycket gick att kasta direkt och annat att svara under de kommande dagarna. Hade även förmånen att få arbeta med den alltid glada och härliga Lise-Lotte.
Efter arbetet blev det en tur till Skatås för ett lite kortare och snabbare pass. Värmde upp i 5 minuter, lite i kortaste laget för att få upp pulsen. Körde därefter ett varv på 8:an där jag försökte hålla uppe farten och med det pulsen. Gick inte hela vägen, benen kände av de tidigare passen i veckan.

Första km rullade igång bra allt kändes kanon. Efter andra började lite håll att komma på vänster sida, inte farligt men iriterande. Det var ett tag sedan jag fick det och det är alltid lika jobbigt. Jobbigt inte för att det gör ont utan för att det hindrar prestationen. Det höll sig i schack större delen av rundan för att återkomma lite starkare och denna gång på bägge sidor mot slutet. Tempot sjönk lite mellan km 3-6 för att sen öka igen. Sista biten var det nedförslut mot fotbollsplanerna och där gick det att öka farten ytterliggare. Mätte varvtiden och kunde konstatera en bra tid trots att jag inte gick för fullt. Det blev rent av rekordtid 36:25, lite slarvigt uppmätt, med andra ord det kan diffa ca 10-20 sekunder, både plus och minus.

Det kommer bli ett bra år.

onsdag 4 januari 2012

att styrketräna cykelbenen

En vilodag från konditionsträningen, eller nästan i alla fall.
Var på gymmet och körde ett styrkepass för cykelbenen. Började med 10 minuters lätt löpning på bandet för att få upp lite puls i kroppen. Körde därefter 50 reps på vardera ben. Först Baksida, sen framsida och sist benpress, allt i ett bra tempo med lätta vikter. Orkade precis med de sista och hade nära till kramp i baksidan ett tag. Totalt med uppvärmning och stretch ett pass på 45 minuter. Perfekt att köra innan en stunds avkoppling i SPA´t.

Har kännt mig lite trött och hängig i huvudet de senaste dagarna. Lite irriterad på småsaker, kan inte komma på varför. Märkligt, hoppas att det släpper snart, kanske behöver komma tillbaka till verkligheten på arbetet igen. Kan även vara en reaktion på mitt nya liv med mycket träning. Känns i hela kroppen att jag behöver mer mat av rätt sort för att fungera bättre.

I övrigt har det varit en lugn dag med lite småplock i stallet. I morgon blir det löpning och jobb som gäller.

att summera vecka#3.2

Vecka #3 andra omgången kändes bra, fast även denna vecka stördes lite. Denna gång var det av migrän som tog de två första dagarna av veckan.

Tränade pass: 5st, (cykel 1st, löpning 3st, styrka 1 st)
Tränade tid: 4h 20min
Distans: 31,8km
Brända kalorier: 3.070st
Snittpuls: 140 bpm

Känsla: Tuff start på veckan med migrän och allmänt hänging. Kom igång igen mot slutet, nyår störde lite i rytmen. Vecka #3 skulle varit en lugnare vecka, kastar nu om och tar i mer denna vecka.

tisdag 3 januari 2012

att fuska med dieten

Tredje cykelpasset på två dagar, nu är det ingen lek längre. Passade på att åka till gymmet på eftermiddagen när Annelie tog igen sig efter nattarbetet. Hoppades på att vädret skulle tillåtit en tur ute på vägarna, men tji fick jag. Innepass på gymmet är inte helt fel det heller.

Började med 15 minuter uppvärmning med ökat motstånd. Det kändes lite i benen från gårdagen, vilket inte är speciellt konstigt. Gick på första perioden med lite mer motstånd, körde denna i 20 minuter.Passade på att titta på damernas slalom från Zagreb, en dimmig historia. Fast det är klart dimma är bättre än storm. Orkade med alla 20 minuterna utan att ramla av cykeln. Hängde rejält trött över styret under den första minuten av återhämtningen. Vid den andra 20 minutersperioden fick jag sänka motståndet med 20 watt för att orka med. Den andra blev därför inte lika tung för andhämtningen, benen däremot var som betong. Körde två kortare intervaller om 3 minuter efter en kort återhämtning. Pressade på bar och ett tag var krampen på väg att slå till. Avrundade med 15 minuter i lite lugnare tempo för att få ut lite slagg ur benen.

Fuskade lite med maten idag, inte bra att göra det redan 3 januari. Får skylla på att Annlei ville äta lite kinamat, eller kanske var det jag. Hur som helst blev det både Vårrulle med ost och Nasi goreng, vårrullen till råga på allt friterad. Tur att det fanns lite grönsaker på tallriken, inget berg direkt men dom syns i bakgrunden.



Nu blir det lite vila från cykeln i någon dag, löpning står på programmet för morgondagen. Måste även klämma in lite stryka för rygg och mage.Nu först är det tid att se på småkronorna vinna sin semi i Clagary.

måndag 2 januari 2012

att välja ett tyngre pass

Dagens andra pass såg länge ut att bli ett lugnt och fint styrkepass på gymmet. Fast när jag och Annelie steg innanför dörrarna kände jag att det fanns mer i kroppen att ge denna dag. Växlade över fokuset till att köra cykelintervaller med låg kadens, tyngre motstånd och stilla överkropp. Annelie som kännt sig hängig sedan loppet i lördags och morgonens napprapatbesök valde en stund på cykeln följt av lite löpband efteråt.

Första av åtta intervaller kändes tuff, väldigt tuff, flåsade som den stora stygga vargen efter attacken på grisarnas hus. Andra intervallen kändes bättre, tredje även den, nästan halvägs vilket piggade upp. Fjärde var tyngre trots att jag försökte knepet med att inbilla mig själv att det var den sista. Läste om det i en Runners World för ett par dagar sedan, kommer inte ihåg om det var ett gammalt eller nytt nummer. Det påstods i alla fall att det fungerar, själv är jag tveksam. Det enda jag kunde tänka på var att jag försökte lura mig själv. De sista tre intervallerna var tunga och sög ordentligt i benen. Men med lite högre musik i lurarna gick det hela vägen. Tror däremot att fler hade varit svårt att lyckas med idag.

Nytt år nya regler för mat och dryck. Inga mer Ben & Jerry´s, inget mer lördagsgodis, ut med Cola och läsk, för att inte tala om Redbull på nattpassen. Fler morötter, mer grönt och definitivt mer hemalagat. Vikten kommer att bli en utmaning under vår och sommar. Räknar med att behöva gå ner mellan 8-10kg. När jag lyckas kommer jag att vara nere på den vikt jag vägde tidigt på nittotalet, eller kanske till och med sent 80 tal.

  

att få en gratis lerinpackning

Dagens första pass fick bli en MTB tur i det fina höstvädret. Körde en runda hemifrån mot Skändla, där jag kom ikapp en landsvägsåkare på hemväg efter en långtur. Han hade precis passerat 7 mil mot mina 700 meter, kunde därför haka på honom hyfsat bort mot Tuve. Självklart tappade jag en del. men inte mer än 30 sekunder, vilket med tanke på utväxling och utrustning inte var så pjåkigt.

Körde ett varv runt fårhagarna vid Tuve-Tången. Perfekt underlag att trycka på lite mer utan att behöva tänka på rötter och stenar. Sista biten är inte färdig ännu, vilket gav en schyst ansiktsmask av prima Hisingelera.  Började frysa om fötterna efter varvet och tog mig därför hemåt. Får ta mig en tur till mot cykelshopen för att köpa in ett varmt skoöverdrag.


Nu är det efter lite vila och mat, tid att ta sig till gymmet och köra dagens andra pass. 2012 -Go faster and harder.....

Dags att välja låt för 2012´s tema, vilken blir det???

Vilken blir det?? Eller kanske finns det någon mer där ute som passar bättre??

söndag 1 januari 2012

att starta 2012

Första dagen på nya året firades uppe i Ulricehamn med Annelies familj. Bakade en kladdkaka med hjälp av Emma, superhjälpen i köket. Kakan dekorerades med rosa Marshmallow  Fluff och naturligtvis färgglatt strössel.



Passade på att köra ett löppass innan middagen. Klockan hann bli 16 innan jag tog mig ut i friska luften. Detta innebar att allt ljus försvunnit och att en pannlampa hade varit bra att ha. Tyvärr låg den hemma i Säve i tryggt förvar. Körde därför ett kort pass på en sträcka där jag hade koll på underlaget. Började med 5 minuter uppvärmning upp till gamla banvallen. Svängde in på den och ökade hastigheten i mörkret. ingen belysning på banvallen gjorde att det kändes lite osäkert att sätta ner fötterna på en del ställen. Mestadels var det inga problem med en del gamla skador i asfalten ställde till det. Sprang ut i 3km och vände efter det tillbaka samma väg. Ökade lite till på hemvägen och allt kändes bra, det flöt på fint och jag önskade att lampan varit med i packningen. Ett längre pass hade varit ännu bättre, men ett kort pass är bättre än inget alls. 

God mat och trevligt sällskap gjorde att vi inte hann hem i tid för ett cykelpass idag. Tar igen det i morgon istället. 
  

lördag 31 december 2011

att fira in 2012

Året 2011 får räknas som året då min träning kom igång igen på allvar. Träningsmängden ökade ordentligt och flera nya mål sattes upp. Ett par nya träningsformer testades på och gillades, det blir fler av dem under 2012.

Årets sista tävling gick av stapeln mitt på dagen i centrala Göteborg, sylvesterloppet ett toppenarrangemang på en  lättlöpt banan. Själv vilade jag idag och fick istället supporta Annelie som tog sig runt på 47:02 och hamnade på 46 plats. Hon var inte helt nöjd med detta eftersom både hon och jag vet att det finns snabbare tider i kroppen. Med tanke på senaste veckornas förkylning och ryggont gjorde hon ändå loppet med bravur.

Pannlampa, oxfilé & Webergrill 

Nu i kväll har precis nyårsmiddagen avslutats, årets sista grillade oxfilé med Oves special potatisgratäng. En toppenavslutning med familjen hemma hos oss på landet. Tolvslaget firas in på gården med ett vakande öga på hästarna.

I morgon blir det löpning och kanske även lite cykel.

Gott nytt år på er alla.....

fredag 30 december 2011

att spräcka skorna

Efter en skön sovmorgon, SPA på Sankt Jörgen och lunch på Farelli´s blev det en tur till XXL. Annelie fick en ny North Face väska att bära alla sina sportprylar i, självklart rosa. Själv fick jag fick ett par nya Nike joggers samt ett par snabba BLIZ  glasögon. Enligt reklamen på hemsidan kommer jag att "go faster and harder". Känns helt rätt inför 2012, kan vara ett nytt mantra att köra med under säsongen.

Dagens negativa överraskning fick jag när det var tid att snöra på sig löparskorna för dagens långpass. Mina sköna peregrine har spruckigt längs kanten mellan sulan och meshen.  Riktigt tråkigt med tanke på att jag bara sprungit ca 15 mil i dem. Får göra en reklamation och se vad som händer.

Fick ta mina Nike skor modell klumpeduns, rejält uppbyggda och inte direkt konstruerade för framfota löpning. Kändes ovant att springa iväg på dem uppe i Skatås i kväll. Jag vande mig hyffsat efter en stund, tyckte dock att dom var tunga hela vägen runt.

Startade dagens pass uppe vid brudarmasten, tog in på milen i vänstervarv. Pulsen hamnade rätt i stort sett direkt och jag hade inga problem att hålla den inom intervallen hela passet. Kvällen var mycket bra för löpning, kanske lite kall -2, eller kanske inte, har ju tävlat i -16. Frisk och skön var den i alla fall, på sina ställen hade det hunnit bli lite halt. Tänkte vända efter 45 minuter för att sen springa tillbaka samma väg. Nu passerade jag klockan vid motionscentret efter 45 minuter och blev nyfiken på hur lång tid varvet skulle ta. Sista biten innan varvning uppför brudarbacken var tung, mycket tung, knappt styrfart. Varvet tog 53 minuter, helt ok för att lunka på i distansfart. Körde på ca 3km till på milen innan jag vände tillbaka mot brudarmossen och bilen. Skönt att hoppa ur de svettiga tröjorna och på med torra efter 16,5km och 1:32 i spåret. Fick känningar i vänster vad igen, den gamla fotbollsskadan som spökade igen. Kan hända att bytet till klumpskorna gjorde att jag kände av det mer. Synd för jag hade en stund planer på att efteranmäla mig till Sylvesterloppet i morgon. Nu får det bli support till Annelie istället.

En dag kvar av 2011, sen dags för 2012 året då det är dags att "go faster and harder"....

att migrändäckas

Följde med Annelie till ryggakuten på morgonen eftersom hon fått rejält ont i ryggen senaste dagarna. Själv är min rygg förvånansvärt pigg för årstiden.  Normalt sett brukar jag få ont i samband med att jag drabbas av förkylning och blir stillasittande, men inte den senaste gången.

Fick däremot migrän på annandagen, den höll i sig två dagar mot normalt ett halvt dygn. Fullständigt sänkt och orkade inte med något vettigt alls. Har fått fler migränanfall det senaste året, vilket gör mig lite orolig. Det var visserligen ett tag sedan sist men två dagars ihållande huvudvärk är inte att leka med. Funderar på om det finns något samband med mina nattpass på arbetet. Kan tänkas att det har det eftersom de senaste gångerna har huvudvärken dykt upp efter just nattpass. Får helt enkelt ta mig iväg till företagshälsovården för en kontroll igen.

Körde ett backintervallpass på löpbandet i går, ett rätt tufft pass. Tänkte köra 4x4 min i 4:45 tempo med 5% lutning. Orkade precis 3st, insåg att det sista skulle bli för tufft denna gång. Valde därför att öka hastigheten till 4:15 tempo och växlade mellan detta och 6 min tempo var 30 sekund.  Körde detta i 8 min
för att få ihop den planerade backtiden. Kände mig mer än nöjd trots allt, passet var rejält tungt för benen. 

Idag blåste uteträningen bort igen, trodde ett tag att taket på vårt lilla hus skulle lyfta. Det är inte världens mest stabila hus och ligger uppe på en liten kulle för sig själv. Vi klarade oss även denna gång och huset står kvar även detta år. 

Dagen avslutades med ett cykelpass på gymmet, ett tröskelpass i två omgångar x 20 minuter. Började lite lugnt med ökande motstånd under uppvärmningen, kände mig stark och laddad för uppgiften. Första omgången  kändes lugnt fram till 12-13 minuter. Fick en liten dipp där jag trodde att jag skulle missa att hålla kadensen uppe de sista minuterna. Bet ihop och ökade farten lite, pulsen gick upp lite till men stumheten i benen försvann. Återhämtningen var välbehövlig och vattnet en fröjd. Valde att växla från TV ljudet till musik inför den andra omgången. Skidskyttet på TV:n var ändå slut och musiken behövdes som sporre. Andra omgången gick bättre än den första, eller rättare sagt jämnare, inga dippar men inte heller några toppar. Klev av cykeln efter ett 70 minuters bra och skönt pass. 

Nöjde mig inte med detta utan körde ett cykelbenpass. 50st Bencurl, benspark och benpress på både vänster och höger. Lätta vikter där det blir tufft halvvägs och nästintill omöjligt de sista 5. 


Planen för 2012 håller på att ta form, kommer att finnas en relativt klar plan i helgen.

måndag 26 december 2011

att summera vecka #2.2

Veckan stördes av en märklig händelse, julen. Detta innebar att flera större familjemiddagar skulle avnjutas och att träningen inte hans med.
Tränade pass: 6st, (cykel 1st, löpning 3st, styrka 2 st)
Tränade tid: 4h 31min
Distans: 32,73km
Brända kalorier: 2715
Snittpuls: 149 bpm
Känsla: Passen som genomfördes kändes bra, till och med bättre än vad jag hade hoppats på efter uppehållet. Julen störde rytmen en del, med för mycket mat och nattpass på CC. Massagen var välbehövlg och gjorde gott för trötta muskler.
Två veckor klara, 14 kvar, nu blir det en tuffare vecka som väntar.

söndag 25 december 2011

att skumtomteladda

Startade dagens löppass kl.06:05 uppe i Skatås efter nattpasset. Fick inte upp pulsen ordentligt utan den höll sig strax under det tänkta området. Skulle försöka ligga mellan 166-176 bpm med det var i stort sett omöjligt. Fick även tendenser till kramp i vänster vad. Varje gång det var på väg lugnade jag ner tempot och försökte springa på ett nytt sätt. Krampen höll sig borta och tidvis kunde jag trycka på lite mer.


Starttid för dagens morgonpass

Halvägs runt milen började magen kännas lite märklig och även lite håll dök upp. Misstänker starkt att nattens skumtomte och pepparkakas diet inte är det bästa för bra resultat på löpningen. Kan avråda alla från att prova denna nya upphaussade skumtomte/ julmustdieten.

Nu blir det till att krypa till kojs för lite välbehövlig vila innan nästa aktivitet.

lördag 24 december 2011

att fira Jul/ Hjul

När jag hämtade Annelie på jobbet kl.06:45 var det ovanligt lite trafik i den lilla staden Göteborg. Kände att det var läge för en sovmorgon efter det att hästarna fått komma ut i hagen. Sov gott till 10:30 när det var dags för den obligatoriska julklapps inköpstrippen. Hittade efter en del letande det jag behövde och styrde nöjt hemmåt.

Hoppade över Kalle och hans vänner, satte mig istället en halvtimma på trainer för ett snabbt intervallpass. Körde progressivt uppvärmnign i 10 minuter där pulsen steg i lagom takt till ca 65%. Växlade därefter mellan 3 min tyngre upp till ca 80-85% 1 min lätt där pulsen gick ner mot 55%. Märkte under de tyngre perioderna att jag fått en ordentlig genomkörare av benen under massagen i går. Det gjorde ont i muskler jag inte känt av på länge och som tydligen varit mer spända än jag trott. Ett sådant ställe var framsidan höger lår, märkligt kan inte komma ihåg att det känts något där innan. Passet var precis vad jag behövde idag. Skönt att röra sig lite innan dagens julbord ute hos mor och far i Lerum. 

Upptäckte även att överdelen av ryggen fått en ljuslila nyans, ser ut som någon slagit mig hårt och länge. Det känns inte något om man låter bli att ta på det. Värre är det med insidan av låren precis över knäna, där gör det ont konstant. Inbillar mig att det är bra och att det är nyttigt, allt enligt den gamla devisen: Det som inte dödar härdar. Vilket är något jag behöver, härdas, härdas och åter härdas om jag skall ta mig i mål på TEC 100.

Nu är det snart midnatt och här på jobbet rullar hjulen på, många glada gäster som prövar lyckan på Rouletten...en och annan skumtomte har även skymtats....tror minsann att jag såg en fraggel...


GOD JUL önskar Ove"fraggeln"Forsberg

fredag 23 december 2011

att äta för mycket

Välbehövlig vilodag från träningen. Kände mig sliten i benen redan i början av veckan, bokade därför in en massagetid på Flex massage. Fick en timmas bindvävsmassage för att få mer blodgenomströmning i vader och ben. Har fått det en gång tidigare och bägge gångerna har det gjort rejält ont. Speciellt vänster vad där en tidigare muskelbristning modell större irriterar. Det syns tydligt att det saknas en liten bit på insidan av den yttre muskeln. Enligt massören var vaden på den sidan mycket mer ansträngd och risken för skada därmed förhöjd.

Kommer därför att jobba lite extra med försiktiga stretchövningar för vaden.  Tänker även kika på vilka övningar man kan lägga till på gymmet för att stärka vadmusklerna på bägge sidor utan att påfresta för mycket.

Eftermiddagen spenderades hemma hos Annelies syster med familj. Årets första julbord för min del, med allt vad det innebär. Stora mängder mat sköljdes ner med minst 1,2 liter julmust, dagen till ära även en halv snapps. Som om detta inte vore nog bjöds det på gott julgodis. Så här sitter man nu som en övergödd jultomte. Tur att det bara är ett par dagar om året.

Får förresten passa på att äta godis och annat med massa socker i. Om ett par dagar börjar satsningen på sommarens tävlingar på allvar, no more snask.....eller glass...

torsdag 22 december 2011

att bryta en jultradition

Kände mig pigg och glad när jag vaknade idag. Inte så konstigt kanske efter tio timmars god sömn, med ett kort avbrott för att ge hästarna frukost. Hade en slö förmiddag med hunden, promenerade en timme runt hagarna vilket han alltid uppskattar. Efter lunch var det dags att ta in hästen och förbereda honom för hovslagaren.

Åkte runt en sväng för att kika på en del julklappar, lovade Annelie att jag skulle göra det. Ovanligt att jag är ute innan julafton för att göra detta. Tycker inte om hetsen som är överallt strax före jul. Men detta år hade jag inget val, vi firar med Annelies familj i morgon. Hemma igen lagom för att ta in hästarna i mörkret. Skönt att det vänder idag, vi går mot ljusare tider igen, härligt.

Körde ett styrkepass för benen på gymmet idag. 50x benspark vänster följt direkt av 50 höger. Gjorde likadant med bencrul och benpress. Vikterna var lätta, men gav mig ändå problem att orka med 50st. Avslutade med coreträning i tio minuter. Var ganska sliten i benen efter två dagars löpning, men efter passet och stretch kändes det bättre.

På väg in till jobbet stannade vi till för att köpa ett par klappar till de minsta i familjen. Traditionen att bara handla julklappar på julafton är därmed bruten.

att välja mellan cykel och löpning

Onsdag morgon vaknade jag med rejäl träningsverk i vaderna, bägge var både stela och ömma. Valde därför att hoppa morgonpasset idag för att inte dra på mig en ny bristning.  Det var ett tag sedan den senaste och fler tänker jag undvika. Valde om det skulle bli cykeln eller löpningen som fick stryka på foten. Till slut blev det cykeln, ville väldigt gärna komma ut i skogen idag. Cykeln hade jag fått köra hemma i källaren, vilket jag inte var så lockad av idag efter en hel dag inomhus.Funderar på att gå iväg för lite massage av benen kommande vecka för att mjuka upp dem lite.

Stack iväg på en tur i Skatås efter jobbet. Pannlampa på och löpryggan med lite vätska i fick det bli. Kom iväg bra trots att det kändes lite stelt i benen. Trodde att det skulle släppa efter vägen, men tji fick jag, det blev istället värre efter en timma. Sista 20 minuterna gick inte snabbt men fram tog jag mig i alla fall.

Hade radion på i lurarna, började med radiosporten, kanske inte världens mest peppande program. Ett tag höll de på med rim, verkligen inte de bästa jag hört. Detta satte igång hjärnaktiviteten och ett par rim för triathlet relaterade julklappar knåpades ihop. Mot slutet av passet gick det över i alltinget som är ännu sämre ur peppnings synpunkt. Programmet är däremot utmärkt på många andra punkter. Fick lära mig lite om Jesus, släkten Habsburg, gökar m.m.

Idag kändes det långt att springa 15km, tänkte negativa tankar om hur jag eventuellt kommer att må under TEC 100. Jobbade mentalt med att hitta positiva saker med rundan. Lyckades till viss del, det kändes lättare mot slutet. Har även bestämt mig för att en varvbana kommer att fungera utmärkt. Med ett varv på 1 mil, kommer det att finnas 16 delmål att fokusera på.

Idag: 15km löpning på 1:24:12

tisdag 20 december 2011

att undvika bajsmannnen

Klev upp på bandet taggad till tusen efter anmälan tidigare idag. Allt fungerade fint och jag kände mig pigg i kroppen. Lätt löpning i 15min,  började med 6min/km mot slutet 5min/km.
Första intervallen gick fint, andra började magen spöka. Kände att det var bättre att ta sig en paus för ett snabbt besök på toaletten. Ville inte råka ut för någon olycka mitt inne på gymmet. Man vill ju inte bli  ihågkommen på St Jörgen som löpbandsbajsmannen.


Plusen sjönk lite mycket under pausen och därför kom jag inte upp så högt som jag brukar på de sista två intervallerna. Benen fick sitt och jag kände mig rejält slut i dem efter passet. Att springa intervaller med 5% lutning är inte helt lätt, vaderna får definitivt sitt.

Har haft ont i ryggen hela dagen, kände av det redan när jag klev upp ur sängen. Hann tänka att det blir svårt att lyckas få till träningen idag. Körde en del stretching innan arbetet och även fem minuter innan jag körde igång passet. Det gjorde susen och under själva passet kände jag inget. Tror att det hänger ihop med mitt första pass på trainern häromdagen. Känner även av träningsverk i halsmusklerna, misstänker även i detta fall trainern.

I morgon är det dags för dubbelpass, cykel på morgonen och löpning på kvällen.

Idag: 8,4km löpning på 45:11

att få anmälan bekräftad

Klockan är nu strax efter tolv, sitter på kontoret med en nöjd känsla.
Inget straff behövs utdelas och bekräftelsen på anmälan till IRONMAN Kalmar/ Sweden ligger på bordet. Nu återstår bara att njuta av resten av dagen, gå runt och le lite. Helt enkelt bara må bra av vetskapen att det blir en start 2012, en start som kommer gå till historien.

Nu återstår bara 242 dagar av träning, vila och bra kost. Tänkte försöka komma upp i ca 500 timmars träning fram till dess, minst 400 timmar. Om jag landar på 420 timmar, innebär det ett snitt på 12 timmar per vecka. Det är inte svårt att göra, men kanske lite jobbigt emellanåt.

Inspirationsvideo från förra årets tävling, passar bra en dag som idag.

att fixa startplatsen till IRONMAN Sweden/Kalmar

Väntade på att klockan skulle slå tolv för att platserna till Kalmar skulle släppas. Har sett olika uppgifter på nätet om vilken tid som gällde och vågade inte chansa. Tråkigt nog hittade jag nyss att platserna släpps kl.12:00, alltså om 11,5 timmar.

Får helt enkelt ställa klockans larm på 11:50 och koppla upp mig från jobbet. Får säga till alla medarbetare att tiden mellan 11:50-12:?? är jag ej nåbar. Kanske får jag koppla någon form av straff för den som stör mig.

Planen för morgondagen, sova, ge hästarna frukost,  köra ett träningspass, äta, starta upp verksamheten, ordna plats till Kalmar och sen gå runt med ett fånigt leende på läpparna.

Ser redan fram emot eftermiddagen.....

måndag 19 december 2011

att summera vecka #1.2

En kort summering av första veckan på mitt 16 veckors program, försök II.
Tränade pass: 7st, (cykel 3st, löpning 3st, styrka )
Tränade tid: 5h 22min
Distans: 39,86km
Brända kalorier: 3980
Snittpuls: 137 bpm
Känsla: Skönt att vara tillbaka ordentligt med  träningen igen. Passen kändes jobbiga, men lättare än jag trodde innan. Har inte tappat allt för mycket under sjukperioden. Det finns hopp om att få till en riktigt bra form till sommaren.
En vecka klar, 15 kvar innan nästa test.

att ha gymmet för sig själv

Vilodag i fredags från träningen, för huvudet var det däremot en träningsdag. Träffade två ur ledningsgruppen för kasinot i Stockholm för en inledande intervju. Ett bra och givande möte med en del skratt blandat med allvarliga och kluriga frågeställningar. Mötte upp Annelie efter mötet för resan hem mot Göteborg.

Frukosten på Clarion Sign är alltid lika bra, så även denna gång. I övrigt var resan ingen kulinarisk upplevelse. Mest godis och läsk i bilen, hamburgare två dagar i rad och en halv kebab i Stockholm.

Lördagens träning gick fint på gymmet, cykelintervaller med tungt motstånd. Vi kom till gymet sent, det var bara vi  där och en till på crosstrainern. Tycker om den öde känslan det är där sent på lördagskvällen.  Kände att jag inte tappat speciellt mycket, mindre än jag trodde faktiskt. Det ser bra ut för sommarens tävlande, kommer vara tokstark på cykeln. Har läst att positivt tänkande är halva vägen till att lyckas, om så är fallet är det redan klart för mig.

Annelie känner sig inte lika pigg just nu, ont i benen till och från. Det verkar dessutom vara olika krämpor olika dagar. Hon har även känt sig allmänt hängig, hoppas att det bara är något virus. Tråkigt hon har laddat för Sylvesterloppet på nyår, men än är det inte försent.

Två veckor kvar, får försöka peppa henne i form igen.

torsdag 15 december 2011

att finna inspirationen

Fick till ett riktigt skönt löppass i Stockholm i kväll. Trodde inte det när jag klev ut genom dörren från hotellet. Kanske var det miljöbytet från Skatåsterrängen till den mer flaka asfalten längs vattnet från Stadshuset bort mot Rålambshovsparken.

Värmde upp från Clarion Sign ner till Stadshuset, höll pulsen mellan 151-163 vilket kändes bra. Ökade till det planerade pulsintervallet mellan 166-176, upptäckte efter en km att tempot 4:30 var högre än jag hoppats på. Passerade ett par löpare med jämna mellanrum, inte så dumt, kändes att det gick lätt. Vände under bron över till Lilla Essingen, tänkte från början köra på längre men belysningen på gångvägen försvann. En av nackdelarna när man inte känner till omgivningarna, fast å andra sidan passade det bra att vända tillbaka. Ett inspirerande pass, ett pass som ger hopp om att klara kommande års mål.

Inspiratören innan start på Tjörn.
Inspiration är lite lustigt, vet inte varför det plötsligt kom idag. Trodde att det skulle kännas tungt efter att suttit ner i bilen i över 6 timmar idag. Men istället inspirerad och laddad. Kanske är det miljöbytet, att jag trivs bra på Clarion hotell och ser fram emot frukosten, kanske är det för att jag tycker om utmaningen en intervju innebär eller också att Annelie följde med som stöd och sällskap. Måste vara det sista, stöd och sällskap av den man mest behöver det av.

att tappa orken

Ytterliggare ett sent pass med pannlampa uppe i Delsjön. Började starkt men tappade efter ca 20min orken fullständigt. Mentalt trött efter en jobbig dag på jobbet. Hann dessutom inte äta ordentligt på eftermiddagen vilket kompenserades med lite godis någon lagt in på kontoret.

Det blev i alla fall en timmes rörelse, visserligen i knapp styrfart den sista biten. Kände mig lite yr och kraftlös mot slutet, det var skönt att komma tillbaka till bilen.

I morgon blir det ett pass på morgonen innan det är tid för att köra till Stockholm. Trippen till Stockholm blev hastigt planerad i går när jag fick ett talesamtal angående ett arbete. Intervjun är planerad till på fredag vilket gör att Annelie och jag får lite tid att umgås utan stall och måsten.

Hade inte min absolut bästa dag på arbetet idag. Flera små saker strulade under dagen och jag fick även det tråkiga på min lott att avsluta en anställning för en tjej. Alltid lika tråkigt att behöva ge beskedet att samarbetet mellan oss och medarbetaren inte fungerar tillräckligt bra för en fortsättning.

Har börjat planera för en start i Kalmar i augusti. Verkar definitivt som att det är läge för det, det pratas på forum om problem med hotellrum och kostnader för dem. Tänkte att det kanske går att hitta något ok om man slår till snarast. Platserna till tävlingen släpper arrangörerna den 20/12, tror att det blir 00:00, tänker därför hänga på låset. I och för sig ingen katastrof om jag missar, får köra i Köpenhamn i sådana fall.

onsdag 14 december 2011

att fira Lucia

Firade Lucia med att ta fram mountainbiken för en kvällstur. Meningen var att det skulle varit ett pass på trainern, men min bror, sambo och deras lilla dotter dök upp för att hämta hem sin hund. Åt middag lite senare än planerat och fick därför sticka ut på min tur kl.22:30.

Svängde hemifrån via Albatross, Skogome, Tuve och tillbaka till Säve. Körde en extra liten bit i Säve i väntan på att Annelies buss skulle komma fram. Asfalten hemifrån upp till Albatross kändes som sirap, funderade en stund på om däcket satt på rätt eller om bromsen låg på. Mellan Albatross och Tuve gick det lättare, för att på de små grusvägarna runt fårhagarna gå lätt och snabbt. Skön känsla att kunna komma ut mitt i mörkret och ändå ha bra ljus att köra i. Pannlampan var ett av årets bästa köp, tack för det Johan och Kristina.

Såg att Kalmar nu uppgraderats till fullvärdig Ironman  tävling.  Hade hoppats på att de skulle få till detta först 2013. Hade velat att min första Ironman skulle vara en lite mindre tävling för att komma in i det och skaffa rutin, något som förmodligen inte blir fallet. Sen blir det lite dyrare, ca 4,500 sek har jag sett uppgifter på. Men nu har jag redan mentalt ställt mig in på Kalmar, så det blir till att köra.

Tror att jag kommer att införa kvällscykling med pannlampa som en egen variant av Luciatåg, en tradition med start 2011. Om någon vill vara med på en tur nästa år är det bara att skriva in det i kalendern.

måndag 12 december 2011

att hitta läckan

Gick upp ovanligt tidigt för att vara mig, 05:45 ringde klockan. Började arbetspasset med att leta efter källan till  att vatten trängde upp inne i kasinot i lördags. Många teorier om kabeldragningar och avloppsrör, men ingen klar bild ännu så länge. Kul att fundera över varför översvämningen lyckades drabba oss, trots att vi lyckades hålla vattnet utanför huset.

Fick ta över det operativa arbetet när en kollega hastigt blev tvungen att åka hem. Hennes lilla grabb hade ramlat ner från klätterställningen. Inte roligt att behöva hasta hem när sånt händer. Något som jag själv drabbats av ett helt gäng med gånger. Alltså ramlat ner från diverse saker och blivit hämtad av mamma. Ett rent under att hon behållit sitt förstånd, med mig som son. Det märkliga är att jag fram till idag inte brutit något. Däremot har man trott det vid säkert tio gånger, varje gång med negativt resultat på röntgen.

Första passet på nya omgången gick bra idag. Körde ett intervallpass på löpbandet med 5% lutning i 5min tempo, 4x4 min, varvat med 3min 0%lutning med 6min tempo. Mycket långsammare än innan sjukdomen, vilket var förväntat. Startade med 15 min uppvärmning och avslutade med 5 min lugn jogg. Pulsen steg i en fin kurva och föll med rätt antal slag mellan intervallerna. Allt fungerade bra och det kändes gott att köra på ett helt pass, inte ett snabbt eller tokhårt, men ett helt pass.

I morgon satsar jag på ett cykelpass följt av lite styrka. Hoppas att det kommer kännas lika bra som idag.

söndag 11 december 2011

att summera en mellanvecka

Veckan formligen blåste bort, ett par pass med lättare styrka och två korta löppass blev facit. Långa pass med kluriga beslut tog ut sin rätt i helgen. Allt gick fint och nu när man summerar händelsen med översvämningen, känns det som att samtliga beslut var rätt.

Tränade pass: 4
Tränade tid: 2h 30 min
Distans: 12 km
Brända kalorier: 2315
Snittpuls: 145 bpm

Stormen på fredagskvällen, innan den tog riktigt med fart.

Kommande vecka kör jag igång från vecka #1 igen, nya tag, nya insatser, bättre väder och inte ett missat pass. 16 veckors uppbyggnad... nu kör vi.....
hur svårt kan det vara...denna gång???

fredag 9 december 2011

att blåsa bort

Hmm.. verkar lite svårt att träna ute i kväll. Blir till att montera cykeln på trainern istället. Om jag lyckas ta mig hem över bron. Får väl övernatta på jobbet i avvaktan på att stormen bedarrar.

att planka träningen

Tänkte köra ett löppass på kvällen efter jobbet. Fick med mig allt hemifrån förutom jackan. Inte så kul att springa utan den i snöfallet och blåsten. Fick bli ett träningspass hemma i källaren istället. Lätta vikter och klassiker som plankan och utfall. Plankan har aldrig varit en favorit, men kanske växer den ju fler gånger man gör den. Hoppas verkligen det, den kommer att bli ett stående inslag i träningen framöver.

Får ta nya tag i morgon med löpningen. Kanske blir det en tur i nysnö med hunden innan arbetet, vi får se hur mycket det hinner lägga sig i natt.

onsdag 7 december 2011

att ta sig upp på bandet igen

Äntligen känns kroppen på banan igen. Var på gymmet och körde ett testpass med en blandning av backintervall och fart. Allt kändes ok, dock lite trögare än tidigare, kanske inte så konstigt med tanke på flera veckors uppehåll. Det blev bara en halvtimmas pass, vilket i och för sig är mer än förra veckan.

Har bestämt mig för att kosten skall få sig ett uppsving framöver.  Mer frukt och grönt, mindre läsk, glass och choklad. Slarvade en del med detta under min sjukdom. Läste i en tidning att socker kan förlänga inflammationer och kan påverka en mer negativt än man tidigare trott. Blir helt enkelt till att försöka köra en detox den kommande perioden, vet inte hur det skall gå med tanke på Julen.

Detta innebär även att mina Redbulls på nattpassen får stryka på foten. Tror inte detta kommer bli något större bekymmer. Även om det är trevligt att få sätta sig ner en stund halvägs genom passet på kontoret med denna dryck. Får helt enkelt öka på med ytterliggare en kopp té.

söndag 4 december 2011

Att summera vecka #7

Katastrof ingen träning alls, förkylningen kom tillbaka med full kraft. Vila, vila och åter vila, men nu känns det bättre. Bara lite snuva kvar, men den är snart ett minne blott, bekämpar den från idag med  nässköljning. Inte roligt att tappa träningen fullständigt efter en bra start med ett par veckors bra träning. Kanske inte så konstigt att det gick som det gick, min kropp är inte anpassad till elit träning ännu. Trots att jag själv trodde det, eller rätt ord är nog hoppades på det. Det är lite det denna resa handlar om, lära känna sin kropp och de signaler den försöker förmedla till mig. Ett Ironmanlopp är ett test av huvud och kropp i kombination, ett test som pågår i många långa timmar.

Tränade pass: 0
Tränade tid: 0h 0 min
Distans: 0 km
Brända kalorier: 0
Snittpuls: ? bpm

Plan för kommande vecka är att starta om programmet från vecka ett igen. Denna gång utan att dra på mig fler förkylningar eller andra sjukdomar. Det är planen, vi får se vad kroppen har planerat.

lördag 3 december 2011

att ta nya tag

Senaste veckan har inte varit rolig, eller rättare sagt hopplös. Förkylningen håller i sig och den taggade känslan från de första tre veckorna är som bortblåst. Det känns också svårt att hoppa in i träningsprogrammet från vecka 4 eller 5. Har därför bestämt mig för att bli riktigt frisk igen och då starta om från vecka 1. Får se det första misslyckade försöket som en lärdom, lärdomen att inte ignorera kroppens signaler.

Måndag morgon 2011-12-05 startar 16 nya veckor med uppbyggnadsträning. Denna gång blir det inte någon förkylning eller annan sjukdom, det har jag bestämt. Det blir fint det, ingen sjukdom och massor av kvalitetsträning. Det kommer jag behöva, TEC 100 närmar sig med stormsteg, 134 dagar kvar.

Får helt enkelt peppa mig under helgen med lite sköna klipp, här kommer ett till som passar denna vecka.




Nästa vecka är det jag som reser mig efter fallet och kommer tillbaka starkt. 16 veckors uppbyggnadsträning försök två., hur svårt kan det vara??