torsdag 12 januari 2012

att falla för räkmackan

Lyckades hitta en god räkmacka i kylen på arbetet idag. Kunde inte låta bli frestelsen och unnade mig den till lunch. Den smakade precis så bra som bara räkmackor kan göra som säkert innehåller en 600-750 kcal. Oroade mig dock inte allt för mycket, brände 1,400 igår och visste att dagens träning skulle landa på minst 1,000.


I övrigt höll jag kosten bra, god frukost med 2ägg. Middagen en lätt sallad med päron, avokado och Serranoskinka. Stort tack till Annelie som förberedde middagslådan när jag sov. Gott med bra markservice, får bjuda igen när hon arbetar och jag är ledig nästa vecka.

Kom till gymmet i värsta nyårslöftesrusningen tur att jag redan bestämt mig för ett pass utomhus idag. Snörade på mig mina nya Nike Lunarswift för premiärturen utomhus. Nöjd med att lämna trängseln styrde jag mina steg i lätt nedförsbacke mot Backaplan. Öppnade lugnt och fint enligt planen de första 15 min. Hann lagom ner till hamnen och ökade stegen inför dagens mål att hålla pulsen mellan 166-176 bpm under 30 min.

Fick lite problem att hålla tempot med uppe över den nedre gränsen första 15 min. Det gick lite bättre när jag vände tillbaka samma väg och följde Göteborgsvarvets bansträckning.  När jag åter närmade mig Backaplan, var min puls uppe strax under max för passet. Fick lite god medvind sista biten där jag hamnade på Seedningsloppets bana.  Ett lopp där jag hade en fin resa förra året när jag kapade 8min mot året före. I år kommer jag att vara bättre förberedd och hoppas kunna kapa en bra bit till. Nöjd med mina 30 min i 4:35 tempo styrde jag mina steg upp mot Stjörgen igen.

Körde ett strykepass för bål och slängde in en omgång för cykelbenen. Stretchade och snabbade mig in på SPA´t för ett test. Har sett och läst att kyla är bra för återhämntningen, ställde mig därför i bastuns nedkylningstunna med benen. Det blev ordentligt kallt efter ett par minuter. Vi får se om det hjälper, om inte provar jag något annat. Allt som kan ge snabb återhämntning är intressant i dagsläget.

Det är inte svårt att falla för räkmackan, men man får slita ont för att bli av med den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar