tisdag 10 januari 2012

att klumpfota sig fram i tillvaron

Nu har det hänt igen, Ove "klumpfoten" Forsberg har spräckt sitt andra par skor på två veckor. Mina sköna Sacuony Mirage har lämnat in efter 22 mil. Dom avled allt för unga på en tur i Skatås förra veckan, en tur som gav ett rekord på 8:an. Upptäckte det först i dag när jag skulle packa ner dom inför ett pass på gymmet. Orsaken till bortfallet var att den högra skon spruckigt i meschen på utsidan av foten. Alltså liknande skada som mina Saucony Peregrine drabbades av veckan innan. När första skon gick sönder skyllde jag på måndagsexemplar. När andra skon gick sönder på liknande sätt får en mer djupgående analys genomföras.

Tyvärr konstaterar jag snabbt att materialfel kan uteslutas. Problemet sitter högre upp, där skon slutar och Ove tar vid. Om vi först tittar på skon före jag sågar mig själv kan man konstatera att följande. Saucony tillverkar strålande lättviktsskor med bra uppbyggnad, löpkänsla, ventilation och låg vikt.

Nu till Ove, lätt pronerande, 89kg, halvtaskig löpteknik som försöker springa på framfoten. Visserligen lättare idag än för ett år sedan. Fast ändå inte en lätt löpare med ett fjädrande steg. Stora krafter sätt i rörelse när jag skuttar iväg på en löprunda.



När man läser tester har skon fått bra kritik och var en av vinnarna i Marathon.se´s skotest 2011.löplabbets hemsida står det att skon är lämplig för män upp till 85kg. Det går snabbt att komma fram till slutsatsen. Kombinationen Saucony Mirage och Ove "klumpfoten" Forsberg inte är att rekomendera. Främsta orsaken till skadan är att när jag landar i mina försök att framfotalöpa, sker upptagningen av kraften av ovansidan av foten. Sulan bromsas upp av underlaget och främst utsidan av foten trycks framåt, utåt. Finns det då ingen förstärkning kommer jag att trycka mig genom meschen ut på andra sidan.

Tyvärr har jag tvingats att ge upp Saucony helt i jakten på nya träningsskor. Samtliga är för klena i området på utsidan av foten som tar upp en stor del av mina kg vid framfota löpningsförsöken. Tävla kommer jag att forsätta att göra med mina Saucony Grid Fastwitch 4.

Reklamerade mina skor idag på Stadium, dom hade ju trots allt bara gått 22 mil.Vilket motsvarar en kostnad på ca 50kr milen, lite för mycket för min smak. Hittade ett par Nike Lunarswift +3 shield som kändes kanon. Det jag hoppas skall göra att dom håller bättre är avsaknaden av mesch. Istället har Nike ett material som skall vara vattentätt och hålla ihop bättre. Det är vad jag hoppas på i alla fall, vi får se.

Snabba skor till en snart snabbare kille, testlöpning på bandet om en halvtimma.

Det är inte svårt att klumpfota sig fram i tillvaron.......men dyrt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar