onsdag 11 januari 2012

att springa igång cykelbenen

Har haft en trevlig dag på jobbet, med gott sällskap och kreativa lösningar. Planeringen för Dealer SM kvalet i Göteborg är nu i stort sett klart. Hann även med lite på en av månadens rapporter, skönt att stöka av det lite tidigare än planerat.

Körde ett cykeldistanspass på gymmet idag. Började med att varva upp i 10 min, körde efter det 20 min tröskelmotstånd, 5 minuter återhämtning, 20 min till med tröskel, 3 min återhämntning, 4 min tungt, 2 min lätt, 4 min tungt tungt tungt. Slutade med 10 min mellanhårt, där de sista 2 min kändes riktigt jobbigt. Tur att jag hade en stor handuk att stoppa syndafloden från panna, huvud, armar, ja hela kroppens porer öppnade sig.

Annelie som var med fick det tveksama nöjet att torka av cykeln efter mig. En underbar fästmö som låter mig hoppa över till löpbandet direkt och städar upp efter mig. På bandet gick den första km smärtsamt framåt. Krampkänningar i både baksida och framsida på vaderna om vartannat. Helt klart en ny upplevelse, krampkänning i främre vadmuskeln. Det växlade fram och tillbaka mellan höger och vänster ben, fram och baksida, uppe i låret och även en släng av ont i hälsenan. Helt plötsligt efter ca 1 km släpte allt, istället för att harva på i 6min/km kunde jag öka farten till 4:45 tempo. Underbart, ingen kramp och ett flyt i steget, helt plötsligt kändes det möjligt att öka ännu mer.

Nöjde mig efter 2km och ca 10min, varvade ner med låg fart i 5 min till. Ett gott pass med skön känsla på slutet, efter att cykelbenen anpassat sig till löpningen. Det får bli fler pass av denna typ innan sommaren. Kanske kan man få benen att komma igång snabbare.

Det är inte svårt att springa igång cykelbenen, det gör bara ont i 1km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar