fredag 30 december 2011

att migrändäckas

Följde med Annelie till ryggakuten på morgonen eftersom hon fått rejält ont i ryggen senaste dagarna. Själv är min rygg förvånansvärt pigg för årstiden.  Normalt sett brukar jag få ont i samband med att jag drabbas av förkylning och blir stillasittande, men inte den senaste gången.

Fick däremot migrän på annandagen, den höll i sig två dagar mot normalt ett halvt dygn. Fullständigt sänkt och orkade inte med något vettigt alls. Har fått fler migränanfall det senaste året, vilket gör mig lite orolig. Det var visserligen ett tag sedan sist men två dagars ihållande huvudvärk är inte att leka med. Funderar på om det finns något samband med mina nattpass på arbetet. Kan tänkas att det har det eftersom de senaste gångerna har huvudvärken dykt upp efter just nattpass. Får helt enkelt ta mig iväg till företagshälsovården för en kontroll igen.

Körde ett backintervallpass på löpbandet i går, ett rätt tufft pass. Tänkte köra 4x4 min i 4:45 tempo med 5% lutning. Orkade precis 3st, insåg att det sista skulle bli för tufft denna gång. Valde därför att öka hastigheten till 4:15 tempo och växlade mellan detta och 6 min tempo var 30 sekund.  Körde detta i 8 min
för att få ihop den planerade backtiden. Kände mig mer än nöjd trots allt, passet var rejält tungt för benen. 

Idag blåste uteträningen bort igen, trodde ett tag att taket på vårt lilla hus skulle lyfta. Det är inte världens mest stabila hus och ligger uppe på en liten kulle för sig själv. Vi klarade oss även denna gång och huset står kvar även detta år. 

Dagen avslutades med ett cykelpass på gymmet, ett tröskelpass i två omgångar x 20 minuter. Började lite lugnt med ökande motstånd under uppvärmningen, kände mig stark och laddad för uppgiften. Första omgången  kändes lugnt fram till 12-13 minuter. Fick en liten dipp där jag trodde att jag skulle missa att hålla kadensen uppe de sista minuterna. Bet ihop och ökade farten lite, pulsen gick upp lite till men stumheten i benen försvann. Återhämtningen var välbehövlig och vattnet en fröjd. Valde att växla från TV ljudet till musik inför den andra omgången. Skidskyttet på TV:n var ändå slut och musiken behövdes som sporre. Andra omgången gick bättre än den första, eller rättare sagt jämnare, inga dippar men inte heller några toppar. Klev av cykeln efter ett 70 minuters bra och skönt pass. 

Nöjde mig inte med detta utan körde ett cykelbenpass. 50st Bencurl, benspark och benpress på både vänster och höger. Lätta vikter där det blir tufft halvvägs och nästintill omöjligt de sista 5. 


Planen för 2012 håller på att ta form, kommer att finnas en relativt klar plan i helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar