fredag 30 december 2011

att spräcka skorna

Efter en skön sovmorgon, SPA på Sankt Jörgen och lunch på Farelli´s blev det en tur till XXL. Annelie fick en ny North Face väska att bära alla sina sportprylar i, självklart rosa. Själv fick jag fick ett par nya Nike joggers samt ett par snabba BLIZ  glasögon. Enligt reklamen på hemsidan kommer jag att "go faster and harder". Känns helt rätt inför 2012, kan vara ett nytt mantra att köra med under säsongen.

Dagens negativa överraskning fick jag när det var tid att snöra på sig löparskorna för dagens långpass. Mina sköna peregrine har spruckigt längs kanten mellan sulan och meshen.  Riktigt tråkigt med tanke på att jag bara sprungit ca 15 mil i dem. Får göra en reklamation och se vad som händer.

Fick ta mina Nike skor modell klumpeduns, rejält uppbyggda och inte direkt konstruerade för framfota löpning. Kändes ovant att springa iväg på dem uppe i Skatås i kväll. Jag vande mig hyffsat efter en stund, tyckte dock att dom var tunga hela vägen runt.

Startade dagens pass uppe vid brudarmasten, tog in på milen i vänstervarv. Pulsen hamnade rätt i stort sett direkt och jag hade inga problem att hålla den inom intervallen hela passet. Kvällen var mycket bra för löpning, kanske lite kall -2, eller kanske inte, har ju tävlat i -16. Frisk och skön var den i alla fall, på sina ställen hade det hunnit bli lite halt. Tänkte vända efter 45 minuter för att sen springa tillbaka samma väg. Nu passerade jag klockan vid motionscentret efter 45 minuter och blev nyfiken på hur lång tid varvet skulle ta. Sista biten innan varvning uppför brudarbacken var tung, mycket tung, knappt styrfart. Varvet tog 53 minuter, helt ok för att lunka på i distansfart. Körde på ca 3km till på milen innan jag vände tillbaka mot brudarmossen och bilen. Skönt att hoppa ur de svettiga tröjorna och på med torra efter 16,5km och 1:32 i spåret. Fick känningar i vänster vad igen, den gamla fotbollsskadan som spökade igen. Kan hända att bytet till klumpskorna gjorde att jag kände av det mer. Synd för jag hade en stund planer på att efteranmäla mig till Sylvesterloppet i morgon. Nu får det bli support till Annelie istället.

En dag kvar av 2011, sen dags för 2012 året då det är dags att "go faster and harder"....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar