torsdag 2 februari 2012

att få träningsvärk

Tog en välbehövlig vilodag igår. Pumppasset från tisdagen gjorde sig ordentligt påmind i både armar och ben. Märktes att det var längesedan jag körde ett sådant pass. Har mest träningsvärk i biceps, triceps och insdan av låren. Ville därför inte anstränga benen med någon löpning eller cykel. Ägnade vilodagen åt att planera säsongens tävlingar, smida planer om rekord, blicka tillbaka på föregående säsong och fundera över vilket upplägg som fungerar bäst med Annelies önskemål.

Har gott om tid denna vecka att genomföra mina pass. Vecka #8 innebär att det är en lugn vecka igen med få pass. Enbart 2st löpning, 2 cykel och 1 styrka, med andra ord är jag 40% klar efter dagens cykelpass. Normalt brukar jag bli lite stressad över att hinna med resterande pass fredag till söndag, men inte denna vecka. 3st pass på 3 dagar är lika med gott om tid.

Dagens pass genomfördes på gymmet, med cykelintervaller på programmet. Kände mig lite kantig när jag klev upp på cykeln. Träningsvärken i benen kändes rejält i baksidan och insidan av låren. Under uppvärmningen försvann den lilla smärtan, jag kände när jag trampade igång benen.

10 minuters uppvärmning följt av 4 minuters intervaller med tungt motstånd på låg kadens. Varvarde de tunga intervallerna med 2 minuters lätt trampning.  Kände mig starkt trots träningsvärken, kunde ta i för fullt på intervallerna. Meningen var att jag skulle köra med 50 kadens, men när jag gjorde det blev motståndet för lågt, trots att jag satte upp det på max. Totalt blev det 8x4 tunga och hela passet summeras till 1:05h. Helnöjd med dagen lämnade jag gymmet för att bege mig mot en natt i arbetets tecken.

Det är inte svårt att få träningsvärk, det gäller bara att ta i lite mer och på nytt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar