lördag 4 februari 2012

att snooza en timma

Snoozade nästan en timma innan jag lyckades ta mig ur sängen. Första dagen efter att ha arbetat natt är alltid tuff för mig. Försöker vända tillbaka dygnet så snabbt som möjligt, vilket inte är helt lätt. Idag blev det alltså sömn mellan 7:30-11:00 sen en timma snooz. Skönt att det var riktigt trevligt vinterväder ute, annars hade jag nog krupit ner i sängen igen. Istället tog jag en ordentlig promenad med hundarna i min goa och varma overall, originalet till One piece.

Idag uppskattade jag verkligen att få gå in på gymmet för cykelpasset. Gårdagens löppass kändes i benen under uppvärmningen. Började med 10min progressiv ökning för att sen köra 3x20min långa intervaller. Lagom till den första intervallen började skidskyttet från Oslo. Benen kändes ok men något trötta, fick köra lite lättare än normalt för att orka med. Andra intervallen var den lättaste för dagen, vet inte varför men den  flög förbi. Tredje visade sig däremot vara en utmaning för mig. Pulsen hade gått upp och låg runt 160bpm, första intervallen slutade på 140 bpm, den andra 150bpm.

Mjölksyran gjorde sig påmind vid ett par tillfällen när jag inte koncentrerade mig på att köra avslappnat. Märkligt att det gör så stor skillnad på ansträngningen om man lyckas hålla sig avslappnad. Det är ju just när man börjar bli trött som kroppen börjar spänna sig och på så sätt ökar tröttheten, en ond spiral. Kommer därför att bli viktigt att träna många mil på tävlingscykeln innan Kalmar för att vänja kroppen. Extra viktigt att köra många mil i tempobågen.

Tog mig igenom den sista biten och pustade ut. Nu återstod 2x4min med ännu tyngre motstånd, plus nedrull. Bägge dessa intervaller gick fint trots att det brände i benen. Pulsen sköt upp ytterliggare 10 bpm. Efter nedvarvningen kunde jag konstatera att jag tappat 0,7kg i vikt. Nedgången var större om man räknar bort mina genomblöta kläder som tagit om hand om en del.

Det är inte svårt att snooza en timma, det svåra är att vända tillbaka dygnet på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar