måndag 13 februari 2012

att röra axeln onormalt mycket

Första besöket av vad jag förmodar kommer bli många på IFK kliniken Rehab.

Kändes inte helt kul att höra kommentarerna under undersökningen i stil med, oj då det här verkar inte så bra, så skall inte en axel kunna göra, brukar den hoppa ur led, kommer nog att bli operation i framtiden. Diagnosen lyder kraftigt överrörlig axelleder där ledbanden inte kan hålla Lite nedslående eftersom jag nu hade planerat att gå på simningen ordentligt. I stället blir det simförbud och förbud mot axelövningar. Enda positiva är att jag inte får göra armhävningar som jag aldrig tyckt om. Kan i och för sig hänga ihop med att axeln kollapsar och hamnar ur läge i den rörelsen. Som det ser ut nu innan jag kört igång med rehaben finns det en chans att axeln, eller rättare sagt bägge axlarna kan bli starkare till sommaren. Kanske kan jag klara mig ifrån operation helt och hållet, chansen finns ju tills annat sagts.

Nu skrev jag ju häromdagen att jag bestämt mig. Bestämt mig för att genomföra Ironman Kalmar 18 augusti i min bästa möjliga form. Eftersom jag bestämt mig är det bara att fokusera på det positiva. I detta fallet blir det att jag nu kan använda de 4 timmarna jag tänkt spendera i bassängen åt cykel, löpning, återhämtning och rehab istället. En fokusering som kan leda till att jag är bättre förberedd på dessa sträckor som faktiskt är huvuddelen i loppet.

Mina mål för 2012 är förutom tävlingsresultaten att lära och samla erfarenhet, hålla mig skadefri och att bygga en stark fysisk grund inför 2013 och framåt. Ett steg i skadefri är att ta hand om mina gamla åkommor först för att sen kunna bygga fysiken. Alltså att köra rehab är det första målet för året, tävlingsresultaten är lite sekundära detta år. Vilodagen idag var en bra dag där jag lärde mig en hel del om min kropp. Mycket nyttigt även om det inte var så positivt. 2012 har bara börjat, så nu kör jag vidare med mina mål som jag bestämt mig för. 

2012 -Go faster and harder.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar