onsdag 8 februari 2012

att överskatta sin förmåga

Skön dag idag, lugn start med sovmorgon, hundpromenad och sen löpning på gymmet. Följde upp med SPA och minikonferans på Lisebergsteatern med middag och underhållning. En bra dag med strålande väder som värmde mitt i vintern. Fick även en pratstund med vår nye VD för Svenska Spel, Lennart Käll. Verkar vara en lyhörd och kunnig ledare med genuint intresse för medarbetarna ute i verksamheten.

På gymmet stod det korta intervaller på programmet. Uppvärmningen kändes strålande bra, lätta och pigga ben med mycket energi. Tänkte att detta blir ett pass att minnas, här kommer det att gå fort och lätt. Fast det är ju klart att det inte gick. Intervaller på 4 minuter med 5% lutning är inte någon lek. Körde de två första på 4:15 tempo, startade den tredje på samma hastighet. Tyvärr stumnade benen helt och jag fick sänka till 4:35 tempo för att klara hela vägen. Den sista körde jag på i samma tempo och kunde konstatera att det blev ett bra pass. Inte så bra som jag hoppats på, men bra.

Eller egentligen bättre än bra. Enligt mitt schema, skall jag köra i det tempot jag kan hålla i 30 minuter, på slät mark. Om jag kör i 4:15 tempo innebär det att jag skulle klara milen på 42,5minuter. En sänkning av mitt rekord med 3:16 vilket jag tror kan vara svårt att nå nu. Om jag ligger i kan jag komma ner mot de tiderna i slutet på mars kanske. Det vore gott att kunna göra det på Göteborgsvarvets seedningslopp. Målet för året är att komma under 40min på milen, varför inte göra det redan på detta loppet.

Denna vecka är speciell, det är första veckan med två korta intervallpass. Gott med ett pass till där jag kan få revansch på mig själv. Det passet skall jag klara att köra alla 4 intervaller på samma tempo från start till mål. Planen blir att köra det i 4:30 tempo, det måste hålla.

Det är inte svårt att överskatta sin förmåga, nu gäller det bara att lära av misstaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar