torsdag 9 februari 2012

att slippa ryggont på mötet

Hela arbetsdagen gick åt till att sitta på ett långmöte. Tyvärr satt vi en lokal med stolar som normalt inte är bra för min rygg. Vilket brukar resultera i en värk i ryggslutet mot slutet av dagen. Idag var det annorlunda, ingen smärta men kanske lite stel. Vid mötenen i denna lokal försöker jag få en plats på kortsidan där man ser alla utan att behöva vrida på sig. Nu tror jag inte det gjorde den största skillnaden för mig. Det är snarare all träning som stärkt rygg, mage och gör att jag får en bättre hållning. Skönt att få betalt för all träning även i det dagliga livet.

Kom iväg till gymmet redan vid fyratiden, ovanligt tidigt för mig som brukar sluta vid åtta snåret. Hann därför med ett Body Pump pass. Är inte helt van vid denna träningsform ännu. Vilket gör att jag ena stunden tar för lite vikter och i en annan övning  för mycket. I dag gjorde jag den klassiska killfällan, för mycket vikter på Biceps. Resultatet blev att jag var tvungen att fuska lite mot slutet för att få upp vikterna.

Följde upp Body Pump med ett styrkeintervallpass på cykeln. Låg kadens och högt motstånd i 4 minuter, följt av 2 minuter lätt. Efter uppvärmningen körde jag tio stycken intervaller. Jag var säker på att tappa bort hur många jag gjort efter 5-6st. Valde därför att räkna ut tiden det skulle gå åt att genomföra hela intervallpasset. Efter det var det bara att köra på, fokusera på längden på nästa intervall och inte bry sig om något annat. Taktiken fungerade kanon, inte bara för att jag slapp fundera på hur många intervaller jag kört. Helt plötsligt var det bara två intervaller kvar och mindre än 10 minuter.

Nöjd med dagens två pass och 2,5h träning, kunde jag smita in en kort stund på SPA´t. Där blev det en lång dusch och sen nedkylning av benen i den kalla källan, allt för att få igång återhämntningen.

Det är inte svårt att slippa ryggont på mötet, det är en positiv sidoeffekt av träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar