tisdag 21 februari 2012

att hinna till mötet

Löppass i strålande solsken och 7 plusgrader var det längesedan. Med så fina förutsättningar och med många dagars vila från löpningen var det skönt att komma ut idag. Har hunnit fundera en del på den kassa axeln och kommit upp med en ny plan för kommande året. Bort med de långa Triathlontävlingarna, förutom Kalmar som jag redan är anmäld till. In med Duathlon,löpning, cykel och några sprint Triathlon. Det är tävlingsmålen, jag satte tidigare upp ett par mål med året, 1. få erfarenhet, 2. hålla mig skadefri och 3. att bygga en fysik för 2013 och framåt. Alltså behöver jag ta hand om mina axlar först, kanske även operera om det blir nödvändigt. Rehab för axlar och sen jobba med att stärka Core och armar.

Åter till dagens pass i solskenet. Startade vid arbetet och tog mig över Götaälvbron till Hisingen, just denna sträcka var inte så behaglig med motvind och skugga. Blev lite gladare när solen sken fint över frihamnen och Göteborgsvarvets Seedningsbana, en månad kvar till det loppet. Passerade Lindholmen och höll ett lågt och behagligt tempo, pulsen runt 150 bpm. Det märkliga med detta är att när jag tittade på km tiderna för de första 5 km gick det runt 5 min/km. Denna hastighet hade jag för ett år sedan tyckt var jobbigt och nära mitt max. Idag är det ett lungt och skönt pass med lugn och fin andhämtning. Ökade farten lite eftersom jag hade dåligt med tid inför ett möte på arbetet. Tänkte först springa ut en halvtimma och sen vända tillbaka samma väg. Men nu kände jag för att utmana mig själv lite och satsade på att ta mig runt bägge broarna istället. Mötte lite mer motvind på väg upp mot Älvsborgsbron.

Ökade ännu lite mer på väg ner mot Majorna och fick upp pulsen runt 168-170 bpm. Kände mig lätt i steget vilket förvånade efter 8km löpning. Sista biten mot centrum gick snabbt och lätt ökade successivt ju närmare slutet jag kom . Han precis tillbaka i tid för mötet, lite i onödan med tanke på att det blev inställt.

Möte Annelie som sprungit på sitt håll. Efter en god lunch gick vi på för att se på inbjudningskort och ring  till bröllopet. En bra dag som avslutades med semlor hemma i soffan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar