lördag 14 april 2012

6 mil

Rör mig som en zombie med hasande steg och knapp styrfart. Trots det gick varvet på 1:30 när man räknat bort matpausen. Härligt att få draghjälp av Annelie i ett par varv.


5mil

Nytt pb fixat, varje varv blir nu en bonus. Benen är som stockar i början av varven där asfalten dominerar. Skönt att det blir roligare sista 4km i skogen.


4mil

Nu börjar det kännas ordentligt i låren. Kul att bli påhejjad av Annelie.


3 mil

Kul att det håller i sig. Inga större problem, lite  ont i foten men ingen fara. Blir varvad med jämna mellanrum, tror även att jag lyckas passera några själv. Inga varvnigar.

2mil

Andra milen kändes oförskämt bra. Nu tittar solen fram bakom molnen. 1/8 del klart, resten kvar, kommer gå snabbt, vägarna är skottade nu.


1 mil

Fösta varvet klart. Känns ok, en del trixgga ställen och risk för snöras annars fint.


uppskjuten start

Starten är uppskjuten pga nedfallna träd på tävlingsbanan. Med tanke på snöstormen passade det mig ganska bra. Fick lite extra tid att åka ner till Täbycentrum för att komplettera med lite saker på Stadium.

Det blev en mössa och en skärm mot snö i ögonen, köpte även lite mer energitabletter.



I väntan på start är det slappning på hotellrummet som gäller. En närande och god lunch blir det också här på rummet. Livet kan inte bli så mycket bättre i väntan på tävlingen. 

frukost för en vinnare

En stor frukost med fokus på att få i sig så mycket som möjligt. Normalt brukar jag få i mig ett ägg och en tallrik fil, idag blev det två kokta ägg, äggröra, en stor tallrik fil, ett par mackor, bacon, frukt, ett par glas apelsinjuice och en kopp té.


En vinnare kan man verkligen kalla sig om man står på startlinjen idag. Snöstorm och ruskväder, inte direkt det väder som lockar till ett långpass i vanliga fall. När man har 100 miles framför sig är det lätt att känna efter en extra gång, kanske gör det ondare i benet, kanske är man lite snuvigare. Är det verkligen bra att ge sig ut i snöstorm då? Svaret i dag är, klart att det är bra, det gäller bara att fokusera på det positiva. I dag är en unik dag, med unika förhållande, det dröjer länge innan dessa förhållande återkommer i denna tävling. Tänker därför njuta, just det njuta av att få vara del av denna unika tillställning. Sen vet jag att några kommer att bryta före mig, pluss att jag måste äta upp en del av mina powerbars för att få en lättare väska på hemvägen.


Missbedömde djupet på snön i morse, det går över skorna och en liten bit till. Det är närmare 10 cm än de 3 jag skrev från början. På väg till nummerlappsutdelningen mötte vi en del som sprang fram och tillbaka, verkade nästan som att de värmde upp. Märkligt, bränna energi 1,5 timmar före start på uppvärmning. Får förmoda att de rörde sig snabbare för att komma undan från snön. Mötte även en kille i shorts och löpardojjor, blir intressant att se om han kommer till start i den utstyrseln.

För den som vill går loppet att följa live på jogg.se, sen kommer jag att försöka lägga upp en egen uppdatering en gång per varv.

vem beställde snö???

Vädret är inte alls det som jag hoppades på när jag somnade igår. Hoppades att det skulle vara tort och fint med en fin solskensmorgon. I stället är det snöstorm och ett par tre centimeter snö på marken.


Förhållanden ute idag gör att alla planer får revideras, verkar som det blir en start med mycket kläder. Vi får se hur långt jag tar mig. Misstänker att det kommer vara en del som bryter tidigare än andra år. Nu är det hög tid för lite frukost och sen en kort promenad upp till tävlingsområdet för en närmare titt på förhållanderna.

fredag 13 april 2012

sista förberedelserna inför TEC 100

Usch regnet har övergått i snöblandat regn och mer vind. Hoppas verkligen att det hinner blåsa vidare innan starten går i morgon kl.10:00. Glad att jag impregnerade regnkläderna en extra gång i morse.



Nu är det hög tid att sätta i sig dagens sista och värsta måltid, Presport från Enervite. Försöker inbilla mig att de blir godare för varje lopp, har misslyckats varje gång. Planen är att ta en eller två i kväll, sen två i morgon strax före start.


Sista förberedelserna är nu nästan klara, skall bara byta ut musiken i Annelies Mp3 mot egen lite bättre musik. Kan bli bra att plocka fram när orken börjar tryta.

packa lätt är inte lätt

Slutligen framme i Täby efter en dag med packning av allt som kan tänkas behövas under tävlingen. Det blev mer än jag från början tänkt, men med tanke på regnrisken i helgen känns det nödvändigt.  Har ändå försökt att hålla nere på antalet prylar för att inte riskera övervikt på flyget. Det blev trots det tre par skor, två omgångar löpkläder, underställ, ryggsäck, midjeväska med vattenflaska, regnkläder, vantar, mössa, diverse mediciner, skavsårsplåster, värktabletter, 40 powerbars, energidryck, energigel och min nya favorit energi vingummin.


Sitter nu på hotellrummet och funderar på vart närmsta och bästa matställe finns. Får bli en liten tur ut och hitta något gott och äta sittande. I morgon och en dag framåt blir det mest mat på gående fot.



Flygturen gick smidigt och det var skönt att inte behöva köra bil upp som vi brukar. Det hade dessutom varit omöjligt att ta sig hem i rimlig tid med tanke på att det bara är jag som kör i familjen.

Dags för mat innan det är tid för lite slappande i sängen innan det är dags att sova en stund.

tisdag 10 april 2012

Piggare än man förtjänar

Dagen efter mitt livs längsta löptur så här långt, kroppen känns ovanligt pigg och glad. Lite ont på utsidan av höger knä och i bägge fotlederna, men inte någon träningsvärk. Tempot var inte så snabbt i går men borde ändå gett lite upphov till utmattning av musklerna.

2XU återhämtningsben, för bra för att vara sanna.



Verkar som mina nya snabba kompressionskläder gjort susen. Sköna att springa i och med mindre träningsverk, rena mirakel kuren. Har även ett par återhämntningsben som jag slängde på mig efter passet i går. Inte lika snygga men med en tajt passform för återhämtningens skull. Dom funkade även under jeansen på arbetet idag.



Träffade på en gammal bekant från krogvärlden som även han har problem med axlarna, när jag körde rehab på IFK kliniken i morse. Ökade vikterna en del trots att bröstet kändes lite hängigt efter löpningen i går. Det känns att rehaben går åt rätt håll och att det finns hopp. IFK kliniken kan jag definitivt rekommendera för er med diverse skador. 
Min sjukgymnast verkar lite tveksam till det sunda i att springa TEC 100 på lördag med tanke på den sparsamma löpträningen jag haft sedan 23/2. Jag fick dock inget absolut nej, så det är väl bara att köra. Hur svårt kan det vara? Vi får se, just nu känns en målgång inom de 30 timmarna långt borta, men inte omöjligt. 

trött och kall

Kom till slut fram till Härskogen efter 5 timmar och  30 minuter, det blev en tur på 41km. Blöt och kall och utan lust att ta ut mig till bristningsgränsen tog jag beslutet att ringa efter skjuts. En liten stund senare dök den varma och goa bilen upp. Härligt med ett supportteam som alltid ställer upp, tack för det mor och far.



Lärde mig en del om hur kropp och utrustning fungerar i ruskväder. Kommer behöva komplettera med en del innan starten för TEC 100 till helgen. Värst var kylan för fingrarna, klarade knappt av att få upp korken på energidrycken mot slutet. En regntät mössa och vantar, behöver även ett par gaiters som skydd mot vätan ovanifrån på fötterna. Positivt var att fötterna klarade sig helt från skavsår, detta trotts att det bara var andra gången jag använde mina nya skor.

Nu blir det rehab i morgon följt av vila de kommande dagarna, kanske lite lätt jogg på torsdag.

måndag 9 april 2012

Minne i skogen

Sprang på denna gamla gravplats i skogen efter KÅSJÖN, tydligen fler som sprungit runt i skogarna. Nästa riktning Härskogen, halva turen kvar.


Milen

En timma, 9km en bra start. Följde milen i skatås en bit från härlandatjärn upp till delsjön. Nästan strecka blir mellan sjöarna bort mot Bertilssons stuga.


Preem Ullevi dagens start

Inget vidare väder för en långtur idag. Men det är mycket möjligt att det är precis detta som kan vänta på lördag. 5 mil i regn, skoj eller inte? Vi får se......


torsdag 5 april 2012

Björndammen

Framme i björndammen, blir inte längre än hit idag. Mörkret kom snabbt, vågade inte ge mig in i skogen igen. Passade bra att bli upphämtad istället. Nya skor i 24km
räcker gott och väl.  Lite kul att hamna i gamla hemtrakter igen. Tror bestämt att jag åt lunch i första klass på andra våningen längst ut till höger.


Brudarbackenl

50 minuter in passerar brudarbacken, undrar om den är med på X-trailen i år. Den var grymt tung förra året.



Öjesjö

Passerade precis golfbanan, såg grönt och fint ut. Spelade en av mina 3 rundor där förra året.


2XU testlöpning

Nu har kläderna kommit tillbaka från tryck. Ser snabba ut, känns snabba på, nu får vi se hur snabba de är. Provspringer en runda mot Lerum, risken finns för skoskav med de  nya Salomon dojorna jag bytte till idag.


tisdag 3 april 2012

ont i tårna

Kroppen klarade sig rätt bra efter söndagens långtur. Allt utom tårna som är ömma och fulla av blåsor, inte så skönt. Har därför försökt att hitta nya skor de senaste två dagarna. Köpte till slut ett par Asics GEL-Nimbus 13, långt i från lättvikt och racing denna gång.



Dessutom 1,5 storlekar för stora, allt för att få plats med svällande fötter och ömmande tår under ett långt lopp. Är inte säker på att de funkar fullt ut, verkade glappa lite i hälen när jag provade med löpstrumporna hemma.  Kan tänkas att jag byter dem mot ett par Mizuno Wave Enigma som jag tyckte hade ett bättre hälgrepp även vid större storlekar.  Nackdelen med denna sko var att den kändes lite stum.


Får prova igen i morgon när både jag och mina fötter är lite piggare, nya stora och väldämpade skor kommer det att bli inom kort.

söndag 1 april 2012

framme i Lerum

Det tog en bra stund att ta sig hela vägen till målet denna eftermiddag. Närmare bestämt 4 timmar 38 minuter för att ta sig de 34km på Bohusleden mellan Ullevi och Lerum via Skatås, Kåsjön och Jonsered.

Dagens pass sedd från ovan.


Körde detta pass mot bättre vetande för att prova kropp och utrustning inför TEC 100 om två veckor. Lärde mig en del och har nu bestämt mig för att köra på samma sätt som jag gjorde idag. Alltså 20min långsam löpning följt av 10min promenad där jag fyller på depåerna med energi och vätska redo för 20min ytterliggare löpning. Hur svårt kan det vara att köra på tills man är framme vid målgång efter 16 mil? Räknade lite under löpningen på vilken tid det skulle ta med dagens tempo att slutföra de 160km. Under förutsättning att jag inte tappar fart efter 4,5 timmar och håller samma tempo resten skulle jag ta mig runt på 21 timmar och 38 minuter. Det kommer bli svårt att klara. Siktar därmed in mig på att ta mig i mål på de 30timmar jag har på mig, i mål skall jag. Tror visserligen att terrängen är lite flackare i Täby än det var idag, hoppas på det i alla fall.
En av de brantaste passagerna.

Terrängen var lite backig bitvis men långa sträckor var det skön skogsstig där det bara var att njuta.  Lyckades göra en ordentlig vurpa halvägs och följde upp det med att sparka i tårna flera gånger under de bitar med mest rötter. När jag tog av mig skor och strumpor var tårna hängiga. Detta berodde inte enbart på islagen utan även för att mina Nike skor inte är bra för långdistans. De ger inte tillräckligt med stöd för foten och hälen vilket leder till att hela foten åker fram i skon. Detta var lärdom #1 av dagens löpning, nya skor får inhandlas pronto.

Trötta fötter med blå tår.
Lärdom #2 var att Swebars energibars med lakritssmak definitivt skall packas ner i väskan. Bra smak och ett komplement till all söt energigel man trycker i sig. Lärdom #3 löptempot skall vara lågt från början och ske enligt 20 minuter löpning med 10 minuters promenad emellan. Lärdom#4 mössa och regnjacka skall vara med i väskan hela tiden, man vet aldrig när regnet kommer. Lärdom #5 stäng av kranen till vätskesytemet så slipper vänstra framsidan bli blöt.

Med två veckor kvar till start finns ännu tid till förbättring. Får bli ett par pass med löpning i veckan och kanske massage för trötta vader. 

Kåsjön

Efter 2:40 passeras Kåsjön 20km klara. Skogen mot Lerum nästa.



Getryggen

En bit på väg, getryggen blåsig men med fin utsikt. Nästa stopp Kåsjön.

söndag 25 mars 2012

Tävlingspremiär

Efter 14 dagar utan inlägg är det åter dags att ta tag i bloggen. 14 dagar med noll träning om man inte räknar in rehabpassen för axlar och vader. Detta gör att det idag var en månad sedan jag körde någon form av konditionsträning. Inte den bästa uppladdningen inför årets första tävling, Göteborgsvarvets seedningslopp.


 Underbart väder och precis lagom varmt för att köra i kortärm och korta ben. Provade därför mina nya 2XU PWX Compression Shorts. Visste inte alls hur kroppen skulle reagera på den senaste tidens ofrivilliga träningsuppehåll. Bestämde mig mot bättre vetande att satsa fullt från början och att satsa på ett nytt personbästa. Märkte direkt under den första km att det inte skulle hålla. Tempot var högt och i rekordfart, men tyvärr var även min puls hög, allt för hög för att hålla i 10km.

Första km rullade på med bra fart runt 4:00 med en snittpuls på 180 bpm. Sänkte tempot lite 2km  för att få ner pulsen, misslyckades och snittpulsen landade på 183 bpm. Km 3 och 4 höll sig pulsen i samma spann strax över 180  bpm. Mjölksyran började därmed byggas på och löpsteget kändes inte lika avslappnat. Helt naturligt sänktes tempot och pulsen hängde trots det kvar. Någonstans här tappade jag möjligheten att slå    mitt personbästa. Varvade efter 22:26 en bra öppning med möjlighet att nå pb om jag skulle orkat hålla tempot. Det kändes väldigt långt bort och trenden var att det gick långsammare och långsammare.

Lyckades mobilisera lite mer energi under andra varvet och höll tempot runt 5:00 med pulsen stabilt runt 175 bpm. Annelie som startade med mig dök upp lagom till den sista km. Även hon hade haft ett tufft lopp, illamående och med en kropp som inte var på tävlingshumör. Det var riktigt roligt att få spurta sista biten in mot mål sida vid sida. Hann tänka att jag inte ville få stryk med ett par sekunder. Nu visade det sig att jag hade sekunderna på min sida igen, närmare bestämt en sekund.

Efter loppet kunde vi pusta ut i vårvärmen nöjda med att ha genomfört loppet trots att vi bägge inte var i form för det. Men så är det ibland, sen kan man alltid fundera på hur smart det är att ta i allt man har när kroppen inte vill vara med. Vi har bägge legat utslagna i säng och soffa med magont för Annelie och jag med huvudvärk. Nu börjar det kännas bättre igen, därmed finns det hopp om ett bra tävlingsår igen.  Tiden föresten blev 47:23 för mig och 47:24 för Annelie som placerade sig på 115 plats bland damerna, bra jobbat.

söndag 11 mars 2012

Att få sällskap i sängen

Nu är det tyvärr två sjuka här hemma i sängen. Det positiva är att jag lyckats få i mig ett par rostade mackor med ost. En liten framgång, men ändå ett steg åt rätt håll. Ett bakslag är att ryggen packat ihop av allt sängliggande.


fredag 9 mars 2012

Att bli sjuk

Kände att något var galet redan vid frukost. Skum i magen och lite frusen, trots allt dagens höjdpunkt. Efter det var det bara utför.

Under bankmötet blev det värre, kallsvettningar, illamående och lätt panik att behöva spy inne på banken. Klarade mig igenom mötet men det var på håret.

Vi ställde in planerna på att leta efter en bröllopsklänning. Det fick bli en halvtimma på toaletten istället. Hoppade i understället och en tröja men det hjälpte inte mycket mot frossan.
Ligger nu i sängen om jag inte är på toaletten, kan konstaterad 38 graders feber, inte kul.

torsdag 8 mars 2012

nya tävlingskläder


Efter en seg vecka med enbart rehab har jag nu kommit igång lite lätt. En skön cykeltur i måndags på mountainbiken längs ridvägarna bort mot Kungälv. Tyvärr startade veckan med att jag hade huvudvärk tre dagar i rad när jag vaknade. Måndagen släppte den snabbt, i tisdags höll den i sig hela dagen vilket spolierade träningen. I går var det rehab på IFK kliniken och idag får vi se vad det blir, det lutar åt ett pass på trainern.

Rehaben rullar på och jag inbillar mig att det ger resultat. Programmet tar mellan 1:30 till 2 timmar, där hela axelpartiets muskler får sig en omgång. Börjar få ordning på tekniken och kan nu lägga på lite mer vikter. Att jag la på mer vikter kändes rejält  i morse när jag vaknade med ont i axeln och bröstet.

2XU hur snabba som helst, snygga dessutom.

Är lite mer laddad nu än förra veckan där huvudet hängde lite igen. Tävlingskläderna har dykt upp och ser snabba ut. Insåg när jag provade dem att kompression är bra men inte så smickrande för figuren. Tur att det är en stund kvar till första tävlingen. Valde en tvådelad framför en heldräkt efter att ha provat en och insett att inte såg klok ut i den. Tror även att  det blir lättare att hantera en tvådelad under eventuella toalettstopp på Ironmandistansen. Nu skall kläderna iväg på tryck av sponsorloggan och sen blir det åka av.  En fördel till är att jag får en morot till för att ta tag i kosten igen. Har faktiskt fuskat lite de senaste veckorna med både glass och godis.

Två och en halv vecka kvar till Göteborsvarvets seedningslopp. Inget mer godis, fokus på kvalités träning, rehab och  positivt tänkande. Nytt rekord på milen finns inom räckhåll.






söndag 4 mars 2012

att bättra på utsikten

Solsken och ett runt nollgradigt är perfekt väder att ta ner ett par träd i strandkanten. Passade därför på att såga ner ett par stycken på landet innan isen släpper. Med mina något grundläggande trädfällningskunskaper faller träden inte alltid åt det håll de borde. När de står i strandkanten lutar de utåt mot sjön vilket fungerade bra idag. Gott om plats att arbeta på när träden väl låg nere på marken/ isen.
Motorsågen praktiskt fastsatt i trädgren.

Eftersom det gått så bra efter fyra träd gav jag mig även på eken och de nedre grenarna som skymmer vattnet från altanen. Ett projekt som var betydligt jobbigare med alla moment, stege, motorsåg, träd, slänt, grenar och en eller ett par armar för få. Kapade ett par och skulle bara avsluta med en sista när jag lyckades klämma fast sågen i en gren. Klurade en stund tills jag kom på lösningen för att få loss den. Med en vattenslang som rep och grenen som talja fick Annelies mamma dra upp grenen, jag kunde ta ner sågen utan att någon eller något gick sönder.

Märkligt med höjder, när man klättrar upp först är det högt och inte så kul. Efter ett tag blir det betydligt lättare och någonstans längs vägen kan man tappa respekten helt. Idag hann jag inte mer än vänja mig, annat var det näg man arbetade i 4-stolsliften och klättrade i de höga stolparna.

Ingen träning blev det under lördagen, det räckte gott och väl med allt lyftande för att vakna med träningsvärk idag. Söndagen har så här långt bestått i tävlingsledningsmöte för Göteborg Triathlon och vintersport på TV. Snart har Annelie vaknat efter nattarbetet och då blir det en sväng till gymmet.

Det är varierande svårighet att bättra på utsikten. Fälla träd är lätt, att klättra på stege och såga ner grenar är svårt, speciellt om man vill göra det snyggt.

fredag 2 mars 2012

att handla spån

Denna vecka har det varit rehab för hela slanten. I dag var det inget undantag, 2 timmar på IFK kliniken för både axlar och vaden. Körde på lätta vikter för att hålla rätt läge på min axel och få till tekniken. Det kändes bättre idag och hoppet om en fungerande axel till sommaren finns åter.

Följde upp rehaben med en tur till Tre hästar och inköp av 36st balar med spån. Resultatet blev en timmas lyftande till, bra träning för både armar och rygg. En fördel med att bo på landet och hålla på med djuren är all gratis träning man får nästan varje dag. Kanske kan sätta ihop ett träningsprogram i stil med Clotings stenålderspromenad. Mitt får då innehålla ensilagebals rullning, spånlyft och vattendunksbärning.

Måste bara hitta ett kommersiellt namn för detta koncept.

Det är lätt att köpa spån, att få det på plats hemma ger även bra träning.

torsdag 1 mars 2012

att sova axeln ur led

Ett kort rehabpass för axlar och vaden var allt som jag orkade och hann med idag. Inte mycket att orda om passet, men rehaben är nödvändig. Vaknade i morse med värk i vänster axeln igen, denna gång modell värre. Tror att det beror på att axeln kommer ur läge när musklerna slappnar av under sömnen. Detta för att jag när jag sover på sidan, vilket jag alltid gör, pressar axeln ur sitt läge. En teori är det i alla fall, om den stämmer med verkligheten vet jag inte.

tisdag 28 februari 2012

att lämna plasma

Tidig morgon på Sahlgrenska för att lämna plasma innan arbetet. Hade gott om tid och kände mig både avslappnad och på gott humör. Gratis frukost och en god gärning, det kan knappast bli en bättre start på dagen.

Plasmagivning är lite mer ansträngande för  blodkärlen än vanlig blodgivning.  Dels tar det längre tid när blodet skall centrifugeras, sen skall röda,vita blodkroppar och trombocyter tillbaka in i blodomloppet igen. Normalt tar det ca 45 minuter mot en blodgivnings 10 minuter. Idag blev det ännu längre när första armens nål hamnat lite snett vilket inte gav fritt flöde. Gick därifrån lite snyggare än vanligt med dubbla bandage.



Hoppade över cykelpasset idag för att ge kroppen ett helt dygn på sig att återställa plasmabalansen. Det är en av de positiva sakerna med att ge plasma, man återfår snabbt en normal blodstatus, man förlorar inga blodkroppar, eller i alla fall mycket liten del som fastnar i centrifugen. Att man kan göra det oftare och därmed får koll på hur kroppen mår är inte dumt det heller. Idag var alla värden toppen, HB 153 är bra och där det brukar vara.

Det är inte svårt att lämna plasma, gratis fika får man på köpet.

måndag 27 februari 2012

att rehaba

Tillbaka igen i verkligheten efter en helg på landet i godan ro. Veckan har rivstartat med rehab på morgonen och sen en lång dags arbete. Roligt arbete med kvalet till Dealer SM som går av stapeln i Sundsvall i mitten av mars. Är nu helt slut i både kropp och själ och veckans summering får vänta en dag till. I morgon bitti skall jag förbi Sahlgrenska för att lämna en omgång plasma. Försöker göra det så fort tillfälle ges, det var nu längesedan på grund av sjukdomarna jag dragits med i perioder efter sommaren.

Rehaben idag gav hopp om att det skall kunna gå att få ordning på axlarna igen, skönt besked eftersom jag misströstat lite senaste tiden. Vaden säckade ihop i helgen efter bara ett par km löpning i knapp styrfart. Så nu blir det rehab även för den, gott att man hamnat på rätt plats. Misstänker att jag kommer vara stamgäst på IFK kliniken under det kommande året.

fredag 24 februari 2012

att båda hund

Ännu en träningsfri dag. Ryggen känns bättre men inte tillräckligt bra för träning. Rehaben ställdes in på grund av VAB.

Passade på att åka upp till landet en sväng. Skönt att ta det lugnt i brasans värme under en filt med Annelie.

Hundarna var i stort behov av ett bad. Skrubbade dem bägge och mig själv på köpet. Höll knappt på att kunna resa mig efter en att varit böjd i en halvtimma.


torsdag 23 februari 2012

att korrigera ryggen

Ännu en dag utan träning. Skillnaden mot gårdagen är att jag kom iväg till naprapaten vilket gör att det genast känns lite bättre. Det satt en låsning högt uppe på ryggen denna gång och inte som brukligt nere vid korsryggen. Konstigt att det känts nere i korsryggen men inte högre upp. Behandlingen var lite annorlunda mot tidigare och innehöll mer stretch och massage.  Blev som vanligt rätt trött och hade önskat att få gå hem istället för tillbaka till arbetet.

Hoppas nu på ett snabbt tillfrisknande för att kunna springa redan till helgen. I morgon är det tid för en timmas rehab  på IFK kliniken. Efter det lutar det åt att ta igen sig på landet i lugn och ro.

tisdag 21 februari 2012

att hinna till mötet

Löppass i strålande solsken och 7 plusgrader var det längesedan. Med så fina förutsättningar och med många dagars vila från löpningen var det skönt att komma ut idag. Har hunnit fundera en del på den kassa axeln och kommit upp med en ny plan för kommande året. Bort med de långa Triathlontävlingarna, förutom Kalmar som jag redan är anmäld till. In med Duathlon,löpning, cykel och några sprint Triathlon. Det är tävlingsmålen, jag satte tidigare upp ett par mål med året, 1. få erfarenhet, 2. hålla mig skadefri och 3. att bygga en fysik för 2013 och framåt. Alltså behöver jag ta hand om mina axlar först, kanske även operera om det blir nödvändigt. Rehab för axlar och sen jobba med att stärka Core och armar.

Åter till dagens pass i solskenet. Startade vid arbetet och tog mig över Götaälvbron till Hisingen, just denna sträcka var inte så behaglig med motvind och skugga. Blev lite gladare när solen sken fint över frihamnen och Göteborgsvarvets Seedningsbana, en månad kvar till det loppet. Passerade Lindholmen och höll ett lågt och behagligt tempo, pulsen runt 150 bpm. Det märkliga med detta är att när jag tittade på km tiderna för de första 5 km gick det runt 5 min/km. Denna hastighet hade jag för ett år sedan tyckt var jobbigt och nära mitt max. Idag är det ett lungt och skönt pass med lugn och fin andhämtning. Ökade farten lite eftersom jag hade dåligt med tid inför ett möte på arbetet. Tänkte först springa ut en halvtimma och sen vända tillbaka samma väg. Men nu kände jag för att utmana mig själv lite och satsade på att ta mig runt bägge broarna istället. Mötte lite mer motvind på väg upp mot Älvsborgsbron.

Ökade ännu lite mer på väg ner mot Majorna och fick upp pulsen runt 168-170 bpm. Kände mig lätt i steget vilket förvånade efter 8km löpning. Sista biten mot centrum gick snabbt och lätt ökade successivt ju närmare slutet jag kom . Han precis tillbaka i tid för mötet, lite i onödan med tanke på att det blev inställt.

Möte Annelie som sprungit på sitt håll. Efter en god lunch gick vi på för att se på inbjudningskort och ring  till bröllopet. En bra dag som avslutades med semlor hemma i soffan.  

att summera vecka #10.2

Vecka #10.2 var inte den mest upplyftande under detta projekt. Ett möte med sjukgymnasten på måndagen med nedslående besked följt av två dagar med bra träning. Efter det bar det utför, tuffa dagar på arbetet och noll energi på kvällarna gjorde att flera pass fick stryka på foten.

Tränade pass: 6st, (cykel 2st, löpning 2st, styrka 2st)
Tränade tid: 6h 42min
Distans: 21,5km
Brända kalorier: 4,123st
Snittpuls: 124 bpm

Vikt: 86,5 kg


Känsla: Kände mig positiv i början av veckan trots det trista beskedet hos sjukgymnasten. Halvvägs in i veckan tappade jag sugen lite till viss del på grund av långa och röriga arbetsdagar, men även på grund av axeln. Det mest positiva är att jag klarat mig från att äta allt för onyttigt. Mer frukt och grönt och mindre färdigmat på arbetet.

att deppa ännu mer

Känner mig inte i någon vidare form efter dagen.  Var på min första rehabträning på IFK kliniken, ett ställe som tidigare hjälpt mig med både vad och fotskada. De två tillfällena har jag känt att det fungerat fint från början. Idag däremot kändes det inte något vidare alls. Kass axel och dålig kontroll på musklerna runt både axel och mage rygg, nacke. Vet inte varför men det verkar som att jag kompenserat mina klena axlar genom att använda en massa andra muskler. Min förhoppning om en snabb rehab ser definitivt ut att gå åt skogen. Kände mig så låg att löpningen i kväll ströks från programmet. Soffan och en fruktsallad lockade mer än en timma på bandet.

I morgon är det en ny dag, vi får se vad världen har för planer då..

söndag 19 februari 2012

att hänga med huvudet

Skönt att denna vecka äntligen är slut. Känns som att det inte funnits någon tid förutom att ta sig fram och tillbaka från arbetet, skotta snö, halka på is och sova. Helt enkelt slut i både kropp och själ, har även ätit en burk med pepparkakor själv de senaste två dagarna. Inte allt för mycket träning de senaste dagarna, två pass på fyra dagar, tråkigt men det tar jag igen med start i morgon.

Så nog med att hänga med huvudet, det går inte att backa bandet, det går däremot att undvika upprepning.  Behöver nog en peppning på söndagskvällen, idag får det bli en om löpning.




torsdag 16 februari 2012

att glädjas

Växlande väder är det gott om i dessa tider. Gårdagens sköna vinterväder växlade över till kallt under natten för att helt plötsligt bli regn och rusk. Ett typsikt sportlovsväder för Göteborgsområdet, vad jag minns från mina sportlov hemma brukade det vara ungefär som idag. Sportlovet bestod då mest av inomhusaktiviteter i sporthallen med handboll och fotboll med den gamla goa gröna filtbollen. Det var tider det innan futsal kom och förstörde inomhusfotbollen. Skönt föresten att jag har vilodag, inte sugen på att ge mig ut i rusket.

Dagens glädjeämnen var två stycken, först att mina 2XU kläder hade dykt upp. Perfekt, nu skall de bara in på tryck före premiärturen. Det är de kläder jag tänker köra TEC 100 i och har rejält med kompression. Något jag misstänker kommer behövas under loppet. Redan idag använder jag 2XU för återhämtning och har både långa ben som jag sover med och ett par för vaderna som jag nästan alltid går runt i. Bägge delar fungerar kanon och jag ångrar inte en sekund att jag köpte dem.

2XU Tävlingskläderna på G

Det andra glädjeämnet var ett samtal jag hade med en av mina medarbetare. Det är alltid energigivande att få sitta ner med en positiv och målinriktad medarbetare. Speciellt när de precis har fått en ny utmaning och klarat av det. När de dessutom gör det på ett bra sätt och man ser vilken glädje och energi de får är det ännu bättre. Det bästa är att jag har fler i mitt team med den inställningen och utvecklingen, vilket gör att det snart är tid för ett nytt samtal med nästa medarbetare.


Det är inte svårt att glädjas när man har positiva medarbetare, när man dessutom får nya 2XU kläder kan inget stoppa leendet.

onsdag 15 februari 2012

att dubblera

Vilken skön dag,  perfekt vinterväder med sol och lagom kallt. Dagens första runda gick från kasinot längs med hamnen via Rödasten bort till Nya varvet och sen tillbaka. Tempot var lugnt  och löpningen kändes avslappnad. Ett perfekt pass att ladda upp inför ett möte med mitt team där vi gick igenom resultatet av medarbetarundersökningen.

Perfekt löpväder i Göteborgs hamn.

Stannade halvvägs hem efter arbete för ett cykelpass på gymmet. Inspirerad efter ett bra förmiddagspass och ett trevligt möte var det med lätta steg jag gick fram till cykeln. Körde tyngre intervaller på låg kadens i 4 minuters intervaller varvat med 2min lätt återhämtning. Kunde trycka på lite mer idag än förra veckan och ändå hålla detta alla tio intervallerna. Orkade dessutom att öka ytterliggare ett steg på den sista, men efter det var jag helt färdig.

Satt nu på kvällen och kikade lite på årets träning. Under januari och fram till nu har jag tränat lika många timmar som jag gjorde under hela 2010. Jämför jag med 2011 har jag nu lika många träningstimmar som jag skrapade ihop fram till mitten av maj. Om jag fortsätter i samma takt resten av året kommer jag att passera förra årets totaltid någon gång i början på maj. Tanken är jag skall öka träningstiden ytterliggare under de kommande månaderna. Dessutom kommer jag att köra TEC 100 i april, där kommer träningstiden definitivt att få sig en skjuts uppåt.

tisdag 14 februari 2012

att se tecknen

Träffade mor och far på Åbytravet idag för att äta lunch och kika lite på loppen. Det var mycket trevligt och god mat, synd bara att jag är riktigt usel på att tippa vinnare. Jag börjar misstänka någon form av idrottsskada. Jag ser nämligen symboler för Triathlon lite var stans, idag på dörrarna till toaletterna på Åby. Symbolen är inte helt olik M´et i Ironman. Måste vara positivt att huvudet är med på banan och att jag blir lite glad över att se symbolerna för tävlingen. Positiv programmering av tävlingsupplevelsen är definitivt inget problem.


Åbys toalettdörr kontra Ironmans M

Träningen idag bestod av snöskottning och ett intervallpass på löpbandet. Körde den numera klassiska 4 minuter på 5% lutning följt av 2 minuter  återhämtning. Värmde först upp lugnt och fint på 5:00 tempo för att under intervallerna gå på 4:30. Kände mig rätt så slut i axlarna efter töjövningarna och undersökningen i går. Fick även krampkänningar i vaden under den tredje intervallen, men det släppte lika snabbt som det kommit. Var helt slut efter passet och det planerade cykelpasset på kvällen får vänta en dag eller två. Man vill ju ha krafter kvar för snöskottningen.

Det är inte svårt att se tecknen, frågan är bara när nästa dyker upp och var.  

måndag 13 februari 2012

att röra axeln onormalt mycket

Första besöket av vad jag förmodar kommer bli många på IFK kliniken Rehab.

Kändes inte helt kul att höra kommentarerna under undersökningen i stil med, oj då det här verkar inte så bra, så skall inte en axel kunna göra, brukar den hoppa ur led, kommer nog att bli operation i framtiden. Diagnosen lyder kraftigt överrörlig axelleder där ledbanden inte kan hålla Lite nedslående eftersom jag nu hade planerat att gå på simningen ordentligt. I stället blir det simförbud och förbud mot axelövningar. Enda positiva är att jag inte får göra armhävningar som jag aldrig tyckt om. Kan i och för sig hänga ihop med att axeln kollapsar och hamnar ur läge i den rörelsen. Som det ser ut nu innan jag kört igång med rehaben finns det en chans att axeln, eller rättare sagt bägge axlarna kan bli starkare till sommaren. Kanske kan jag klara mig ifrån operation helt och hållet, chansen finns ju tills annat sagts.

Nu skrev jag ju häromdagen att jag bestämt mig. Bestämt mig för att genomföra Ironman Kalmar 18 augusti i min bästa möjliga form. Eftersom jag bestämt mig är det bara att fokusera på det positiva. I detta fallet blir det att jag nu kan använda de 4 timmarna jag tänkt spendera i bassängen åt cykel, löpning, återhämtning och rehab istället. En fokusering som kan leda till att jag är bättre förberedd på dessa sträckor som faktiskt är huvuddelen i loppet.

Mina mål för 2012 är förutom tävlingsresultaten att lära och samla erfarenhet, hålla mig skadefri och att bygga en stark fysisk grund inför 2013 och framåt. Ett steg i skadefri är att ta hand om mina gamla åkommor först för att sen kunna bygga fysiken. Alltså att köra rehab är det första målet för året, tävlingsresultaten är lite sekundära detta år. Vilodagen idag var en bra dag där jag lärde mig en hel del om min kropp. Mycket nyttigt även om det inte var så positivt. 2012 har bara börjat, så nu kör jag vidare med mina mål som jag bestämt mig för. 

2012 -Go faster and harder.....

att summera vecka #9.2

Vecka #9.2 var första veckan där jag inte tog någon vildodag. Inte speciellt smart med tanke på behovet av återhämntning. Har haft svårt att få till morgonpassen vilket gjort att det bara blivit ett pass om dagen förutom onsdag och lördag. Slog även ihop två löppass till ett långt på söndagen.
Tränade pass: 9st, (cykel 2st, löpning 3st, styrka 4st)
Tränade tid: 10h 6min
Distans: 39,0km
Brända kalorier: 5,301st
Snittpuls: 114 bpm

Vikt: 87,0 kg



Känsla: Känner att jag behöver komma ut längre sträckor för att vänja kroppen inför TEC som nu är två månader bort. Bra pass hela veckan där jag känt mig bra motiverad inför varje. Enda orosmolnet är att min bröst/ axel fortfarande gör ont, samt att min gamla vadskada gör att vaden är stel. Kommer därför att ta hjälp av IFK kliniken rehab. Ringde dem för en liten stund sedan och fick en återbudstid redan i kväll.

lördag 11 februari 2012

att springa i bomulls t-shirt

Tanken i morse var att jag skulle ta en lugn kvällslöpning längs med hamnen. Trist att upptäcka snålblåst och tokhala gator när man kliver ut från arbetet. Bestämde mig snabbt för att det fick bli en runda på löpbandet istället. Gott att gymmet har öppet till 21 varje dag.

Värmde upp i tio minuter och  varierade därefter mellan 4:00 6:00 i olika långa intervaller. Ingen plan eller speciell struktur på dagens program, vilket var trevligt som omväxling. Skrämde upp pulsen rejält vid ett tillfälle när jag körde på ordentligt i 2,5 minuter. Toppade på 197 bpm under mina 45 minuter på bandet, vilket var länge sedan jag varit uppe i. Konstigt nog kändes det inte så tungt som pulsen denna dag visade på.

Rejält svettig i bomulls t-shirt

Kanske var det tröjans fel, en klassisk bomulls t-shirt istället för de vanliga funktionsmaterialen jag brukar använda. Anledningen var att jag på grund av ändrade planer antingen fått springa i underställströjan eller t-shirten jag gick till jobbet i. Har idag svårt att tänka mig att all träning för inte speciellt många år sedan alltid bedrevs i bomullskläder. Inget jag längtar tillbaka till i alla fall.

Det är inte svårt att springa i bomulls t-shirt , men det är inget jag saknar från gamla tider.

fredag 10 februari 2012

att komma till insikt

Vilodag var planen när dagen började, slängde trots det in träningskläderna i väskan innan jag gick till arbetet. Tur var väl det eftersom Annelie ville träffas på gymmet. Lite snopet att hon missat att få med sig en av sina skor dit bara. Ingen löpträning för henne, var sitt styrkepass fick det bli istället.

Började med att värma upp 10 minuter på cykeln för att få upp lite puls och lite nytt blod i benen. Körde därefter benstryka med fokus på uthållighet. 50 repetitioner på varje ben, bencurl, benpress, benspark och vadpress.   50st repetitioner är lite lurigt, i början känns det allt för lätt och sen mellan 25-30st börjar det bli tungt. Efter 40st nästan hopplöst tufft, men genomförbart. Tydligen är det meningen att jag skall höja motståndet om jag kan klara 51st. Nästa gång är det dags för en höjning, hur mycket får vi se.

Under lunchen läste jag ett gammalt blogginlägg av Carl Brümmer, där han visar på skillnaden mellan att bestämma sig och att vara beredd. Ett mycket bra och intressant inlägg som jag känner passar in på mig just nu. Aldrig tidigare har jag kunnat hålla mig ifrån både godis, glass och läsk. Anledningen till att det fungerar nu är precis det Carl visar på i sitt inlägg. Denna gång har jag bestämt mig, jag kommer att starta i Ironman Kalmar den 18 augusti i den bästa form jag hinner med. Kanske inte mitt livs bästa form, tiden räcker inte till för det. Kanske till året efter, vi får se.

Jag har bestämt mig för att under 2012 lära och samla erfarenhet, hålla mig skadefri och att bygga en stark fysisk grund inför 2013 och framåt.

 Det är inte svårt att komma till insikt när man läser rätt text.

torsdag 9 februari 2012

att slippa ryggont på mötet

Hela arbetsdagen gick åt till att sitta på ett långmöte. Tyvärr satt vi en lokal med stolar som normalt inte är bra för min rygg. Vilket brukar resultera i en värk i ryggslutet mot slutet av dagen. Idag var det annorlunda, ingen smärta men kanske lite stel. Vid mötenen i denna lokal försöker jag få en plats på kortsidan där man ser alla utan att behöva vrida på sig. Nu tror jag inte det gjorde den största skillnaden för mig. Det är snarare all träning som stärkt rygg, mage och gör att jag får en bättre hållning. Skönt att få betalt för all träning även i det dagliga livet.

Kom iväg till gymmet redan vid fyratiden, ovanligt tidigt för mig som brukar sluta vid åtta snåret. Hann därför med ett Body Pump pass. Är inte helt van vid denna träningsform ännu. Vilket gör att jag ena stunden tar för lite vikter och i en annan övning  för mycket. I dag gjorde jag den klassiska killfällan, för mycket vikter på Biceps. Resultatet blev att jag var tvungen att fuska lite mot slutet för att få upp vikterna.

Följde upp Body Pump med ett styrkeintervallpass på cykeln. Låg kadens och högt motstånd i 4 minuter, följt av 2 minuter lätt. Efter uppvärmningen körde jag tio stycken intervaller. Jag var säker på att tappa bort hur många jag gjort efter 5-6st. Valde därför att räkna ut tiden det skulle gå åt att genomföra hela intervallpasset. Efter det var det bara att köra på, fokusera på längden på nästa intervall och inte bry sig om något annat. Taktiken fungerade kanon, inte bara för att jag slapp fundera på hur många intervaller jag kört. Helt plötsligt var det bara två intervaller kvar och mindre än 10 minuter.

Nöjd med dagens två pass och 2,5h träning, kunde jag smita in en kort stund på SPA´t. Där blev det en lång dusch och sen nedkylning av benen i den kalla källan, allt för att få igång återhämntningen.

Det är inte svårt att slippa ryggont på mötet, det är en positiv sidoeffekt av träningen.

att tappa 0,7kg på ett pass

Större delen av dagen upptogs av planering och diskussion kring färgen och inbjudningskort. Kyrkan när nu bokad och de två viktigaste delarna i bröllopet är nu ordnade. Först lät det lite jobbigt att det var två bröllop till i kyrkan den dagen. Turligt för oss var den tiden vi ville ha ledig, gott att en del saker löser sig. Verkar dessutom även vara så att vi har valt färger och löst en del annat. Det kommer bli en riktigt rolig tillställning, ser fram emot den riktigt mycket.
Cykelpass på gymmet veckans längsta pass är nu avklarat. Körde progressiv uppvärmning som alltid, denna gång kändes den rätt så seg. Upptäckte efter en kvart att min cykel hade en dåligt kalibrerad skärm, rätt irriterande när man vill växla stora steg på motståndet.

Intervallerna på 20 minuter är alltid en utmaning, jag vill inte ställa in motståndet för lågt. Men jag vill ju inte heller ställa in det för högt och tvingas sänka efter en stund. I dag hamnade jag rätt från början, tungt och segt men precis möjligt att ta sig i mål. Ett tag under intervall två var jag tveksam om det skulle gå, men med en stor portion vilja gick det. Sista vändan var lättare av någon märklig anledning. Avslutade med två stycken mycket tunga intervaller på 4 minuter med lägre kadens.

Konstarerade efter stretchen att jag tappat 0,7 kg trots att jag tömde i mig 0,75 liter vatten under passet.  Får börja ta med mig två flaskor på de långa passen över en timma. Kan nog även behöva ta med dubbla handukar i fortsättningen.

Det är inte svårt att tappa 0,7kg på ett pass, det är bara att trampa på och inte ge sig.

onsdag 8 februari 2012

att överskatta sin förmåga

Skön dag idag, lugn start med sovmorgon, hundpromenad och sen löpning på gymmet. Följde upp med SPA och minikonferans på Lisebergsteatern med middag och underhållning. En bra dag med strålande väder som värmde mitt i vintern. Fick även en pratstund med vår nye VD för Svenska Spel, Lennart Käll. Verkar vara en lyhörd och kunnig ledare med genuint intresse för medarbetarna ute i verksamheten.

På gymmet stod det korta intervaller på programmet. Uppvärmningen kändes strålande bra, lätta och pigga ben med mycket energi. Tänkte att detta blir ett pass att minnas, här kommer det att gå fort och lätt. Fast det är ju klart att det inte gick. Intervaller på 4 minuter med 5% lutning är inte någon lek. Körde de två första på 4:15 tempo, startade den tredje på samma hastighet. Tyvärr stumnade benen helt och jag fick sänka till 4:35 tempo för att klara hela vägen. Den sista körde jag på i samma tempo och kunde konstatera att det blev ett bra pass. Inte så bra som jag hoppats på, men bra.

Eller egentligen bättre än bra. Enligt mitt schema, skall jag köra i det tempot jag kan hålla i 30 minuter, på slät mark. Om jag kör i 4:15 tempo innebär det att jag skulle klara milen på 42,5minuter. En sänkning av mitt rekord med 3:16 vilket jag tror kan vara svårt att nå nu. Om jag ligger i kan jag komma ner mot de tiderna i slutet på mars kanske. Det vore gott att kunna göra det på Göteborgsvarvets seedningslopp. Målet för året är att komma under 40min på milen, varför inte göra det redan på detta loppet.

Denna vecka är speciell, det är första veckan med två korta intervallpass. Gott med ett pass till där jag kan få revansch på mig själv. Det passet skall jag klara att köra alla 4 intervaller på samma tempo från start till mål. Planen blir att köra det i 4:30 tempo, det måste hålla.

Det är inte svårt att överskatta sin förmåga, nu gäller det bara att lära av misstaget.

tisdag 7 februari 2012

att summera vecka 8.2

Vecka #8.2 började soft med vilodag, följde upp med  Body Pump på tisdagen som gav en del träningsvärk. Vilade därför på onsdagen och körde första cykelpasset på torsdagen. Fredagen var kylig och löpningen längs hamnen var okej på utvägen. Hemvägen med motvind var inte rolig, kinderna och näsan var redigt röda när jag var klar. Helgen blev det mer cykel och sen lite Core på söndagen som avslutning. Med lätta pass och mycket vila gick vikten upp lite till. Kan kanske inte skylla allt på mindre träning. Super Bowl med två lite Coca Cola gjorde inte saken bättre, plus att jag får svårt att hålla en bra kost under mina nattveckor. Nya tag vad det gäller maten nästa vecka.

Tränade pass: 5st, (cykel 2st, löpning 1st, styrka 2st)
Tränade tid: 5h 19min
Distans: 11,0km
Brända kalorier: 3,083st
Snittpuls: 120 bpm

Vikt: 87,5 kg



Känsla: Kändes konstigt att inte ha så många pass under veckan. Var lite sliten i början av veckan så det lugnare tempot gav bra med tid för återhämntning. Passens lugnare tempo var även det bra, känns som att både huvud och kropp nu är redo att köra lite hårdare igen.

måndag 6 februari 2012

att tippa rätt slutresultat

Nu när matchen är över kan man bara konstatera att jag tippade fel. Eller kanske rätt eftersom jag sa att jag alltid tippar fel. Hmm...kanske inte så dumt med en brasklapp ibland. Jaja, men förlust blev det i alla fall för New England Patriots. Underhållningsvärdet var högt och det var inget lag som drog iväg vilket gjorde det ovisst hela matchen.





Eftersom hundarna hängt med hela natten, om än i ett något avslappnat tillstånd kommer här två av reklamfilmerna från Super bowl 2012.

Gonatt och stort grattis till värdiga vinnarna New York Giants.

att tippa rätt tredje quartern

Tredje quartern är nu färdigspelad, det ser okej ut. New England leder men inte med mycket. Matchen svänger fram och tillbaka.Trodde att New England var på väg att rycka, men New York kom tillbaka precis före pausen. Hitills håller mitt tips i två av tre quarters, visserligen spelar det ingen roll om det inte håller i sista också. Hundarna är fortfarande ointresserade och snarkar högre än någonsin.

17-15 inför sista quarten, kör hårt nu Patriots.

att tippa rätt i halvtid

I halvtid ser det ljusare ut för mitt tips, New England Patriots 10, New York Giants 9. Då är det bara att njuta av halvtidsunderhållningen och sen 2x 15 minuters match till. Känns bra att New England kom tillbaka så stark i andra quartern.

Hundarna är inte speciellt imponerade och snarkar nu gott. Märkliga djur det där, jaga en frisbee är jordens roligaste, men inte titta på Super Bowl. Äta hästbajs är inte så dumt det heller enligt dem, men jag fördrar mina popcorn istället.

Tid för thé och en macka så att man orkar vara vaken en stund till.

att tippa rätt första quartern

Hmmm mitt tips inför Super Bowl var ju inte så bra, åtminstonde inte under första quartern. Noll New England Patroits, nio New York Giants. Tur att det är tre quaters kvar, sen finns ju alltid underhållningen i halvtid att glädja sig åt.

Super Bowl mys med hundarna
Kom igen nu New England......Hur svårt kan det vara???

söndag 5 februari 2012

att skapa en tävlingslogga

Nu har jag tagit en vilodag till, denna gång för att få fräscha ben inför ett långpass i morgon. Förutsatt att inte vädret bestämmer sig för att bli ännu kyligare. Dagen ägnades istället åt att gå på tävlingsledningsmöte för Göteborg Triathlon 2012. Tävlingen är nu på gång och har fått sitt datum i kalendern satt till 10 juni. Inte helt passande för min och Annelies del med tanke på vårt bröllop dagen före.  Fast det är ju klart bägge kommer att bli grymt roliga och minnesvärda.

Kvällen har jag suttit framför dator och knåpat på en logga till tävlingen, något jag känner att vi saknar. Vi får se vad övriga har att säga om mitt förslag. Det var en del pyssel eftersom jag saknar en del grundmaterial och dessutom inte har några fräsiga program för denna typ av arbete. Får se det som ett utkast och en tanke om vad vi kan göra, för att skapa en tydlig avsändare i kommunikationen.

Passade på att uppdatera bloggen med en resultatsida för min löpning. Markerade de nuvarande rekorden i grönt, hoppas att snart kunna byta ut dem med nya resultat. Känner mig starkare än någonsin, om man inte räknar in åren före 1989, när fotboll tog upp all tid. Tur att jag inte tävlade då, dom rekorden hade varit svårslagna.


Nu är det snart midnatt och en av årets höjdpunkter på TV, Super Bowl XLVI. Blir med andra ord träning på eftermiddagen i morgon. Favoriter till segern är för mig New England Patriots, vi får se hur det går, jag brukar ha fel när jag tippar Super Bowl.

Det är svårt att skapa en tävlingslogga när man inte har fräsiga program på datorn. 

lördag 4 februari 2012

att snooza en timma

Snoozade nästan en timma innan jag lyckades ta mig ur sängen. Första dagen efter att ha arbetat natt är alltid tuff för mig. Försöker vända tillbaka dygnet så snabbt som möjligt, vilket inte är helt lätt. Idag blev det alltså sömn mellan 7:30-11:00 sen en timma snooz. Skönt att det var riktigt trevligt vinterväder ute, annars hade jag nog krupit ner i sängen igen. Istället tog jag en ordentlig promenad med hundarna i min goa och varma overall, originalet till One piece.

Idag uppskattade jag verkligen att få gå in på gymmet för cykelpasset. Gårdagens löppass kändes i benen under uppvärmningen. Började med 10min progressiv ökning för att sen köra 3x20min långa intervaller. Lagom till den första intervallen började skidskyttet från Oslo. Benen kändes ok men något trötta, fick köra lite lättare än normalt för att orka med. Andra intervallen var den lättaste för dagen, vet inte varför men den  flög förbi. Tredje visade sig däremot vara en utmaning för mig. Pulsen hade gått upp och låg runt 160bpm, första intervallen slutade på 140 bpm, den andra 150bpm.

Mjölksyran gjorde sig påmind vid ett par tillfällen när jag inte koncentrerade mig på att köra avslappnat. Märkligt att det gör så stor skillnad på ansträngningen om man lyckas hålla sig avslappnad. Det är ju just när man börjar bli trött som kroppen börjar spänna sig och på så sätt ökar tröttheten, en ond spiral. Kommer därför att bli viktigt att träna många mil på tävlingscykeln innan Kalmar för att vänja kroppen. Extra viktigt att köra många mil i tempobågen.

Tog mig igenom den sista biten och pustade ut. Nu återstod 2x4min med ännu tyngre motstånd, plus nedrull. Bägge dessa intervaller gick fint trots att det brände i benen. Pulsen sköt upp ytterliggare 10 bpm. Efter nedvarvningen kunde jag konstatera att jag tappat 0,7kg i vikt. Nedgången var större om man räknar bort mina genomblöta kläder som tagit om hand om en del.

Det är inte svårt att snooza en timma, det svåra är att vända tillbaka dygnet på ett bra sätt.

att springa i minus 11 grader

Kallt kallt kallt, en dag i kylans tecken. Vattnet i stallet var fruset för hästarna, trots att det var mycket varmare där inne än ute. Mer än nöjd att få krypa ner i den varma sängen efter en promenad med hundarna på morgonen. Sov fram till 12:30 när det var dags att ge hästarna lunch. På med overallen och ut i kylan, hundarna hängde med igen. Fick gratis styrketräning när ett par dunkar med vatten skulle bäras ner till stallet.

Passade på att köra ett löppass längs med hamnen innan arbetet. Solen hade hunnit gå ner och kylan kändes mer påtaglig. Minus 11 grader, understället på och mössa istället för pannband. Trots detta frös jag ordentligt under de 2 första km, mest om händerna och ansiktet. Öppnade i ett lugnt och fint tempo runt 4:45/km.  Sprang avslappnat och kände mig nöjd med att ha tagit mig ut denna kalla dag. Det var inte direkt trångt på vägen, mötte 2 cyklister, 1 på promenad och 3 löpare, vilket är betydligt mindre än normalt. Vände vid Nya varvet och körde samma väg tillbaka till kasinot. En kall men stilla kväll gav Göteborg en fin silhuett med älven och som ångade. Efter ett trevligt pass på 11km kom jag tillbaka till bilen efter 51 minuter. Blev ganska nedkyld på turen och den varma duschen var välbehövlig.

Nu är det lördagsmorgon för de flesta, själv är jag på väg i säng. Det blir en 4-5 timmars sömn innan det är tid för uppgång lagom till lunch. Skönt att dagens träning skall ske inomhus i ett varmt och skönt gym.

Det är inte svårt att springa i minus 11 grader, gott om plats är det dessutom i löpspåren.

torsdag 2 februari 2012

att få träningsvärk

Tog en välbehövlig vilodag igår. Pumppasset från tisdagen gjorde sig ordentligt påmind i både armar och ben. Märktes att det var längesedan jag körde ett sådant pass. Har mest träningsvärk i biceps, triceps och insdan av låren. Ville därför inte anstränga benen med någon löpning eller cykel. Ägnade vilodagen åt att planera säsongens tävlingar, smida planer om rekord, blicka tillbaka på föregående säsong och fundera över vilket upplägg som fungerar bäst med Annelies önskemål.

Har gott om tid denna vecka att genomföra mina pass. Vecka #8 innebär att det är en lugn vecka igen med få pass. Enbart 2st löpning, 2 cykel och 1 styrka, med andra ord är jag 40% klar efter dagens cykelpass. Normalt brukar jag bli lite stressad över att hinna med resterande pass fredag till söndag, men inte denna vecka. 3st pass på 3 dagar är lika med gott om tid.

Dagens pass genomfördes på gymmet, med cykelintervaller på programmet. Kände mig lite kantig när jag klev upp på cykeln. Träningsvärken i benen kändes rejält i baksidan och insidan av låren. Under uppvärmningen försvann den lilla smärtan, jag kände när jag trampade igång benen.

10 minuters uppvärmning följt av 4 minuters intervaller med tungt motstånd på låg kadens. Varvarde de tunga intervallerna med 2 minuters lätt trampning.  Kände mig starkt trots träningsvärken, kunde ta i för fullt på intervallerna. Meningen var att jag skulle köra med 50 kadens, men när jag gjorde det blev motståndet för lågt, trots att jag satte upp det på max. Totalt blev det 8x4 tunga och hela passet summeras till 1:05h. Helnöjd med dagen lämnade jag gymmet för att bege mig mot en natt i arbetets tecken.

Det är inte svårt att få träningsvärk, det gäller bara att ta i lite mer och på nytt sätt.