fredag 27 juli 2012

Skatås milen

Tänkte köra ett längre löppass idag uppe i Skatås. Nu ville världen annorlunda och all min tid försvann i ett nafs. Styrde om mina planer vilket innebar ett lite kortare pass, Skatås milen en gott kuperad runda på knappa milen.

Låren kändes sega efter både simning och löpning i går. Vaderna kändes pigga efter en rejäl mangling med tennisbollen på klipphällen under dagen. Tennisboll för massage av ben, framförallt vader är grymt bra, jag rekomenderar er att testa.

Första delen är kuperad med många branta backar. Höll ca 5:00 tempo, bitvis något långsammare fram till 2,5km. Mellan 3-4km går det stadigt uppför, inte brant utan mer segt upp, upp och upp. Tappade lite tempo när låren kändes tunga. Efter backen planar det ut och går efter en halv km svagt utför i 1 km. Här kom kroppen ikapp ordentligt och de tunga låren slappnade av. Ökade tempot lite till och höll mig nu stadigt runt 4:30- 4:40. Kom ner till Delsjöarna vilket gjorde att solen kom åt lite mer och därmed blev det rejält varmt. Kroppen kände fin och svarade bra i de små backarna mellan 6-7,5 km.

Sista biten från Brudarbacken ner till Skatås går det brant utför. Här kände jag mig så pigg att jag lätt benen gå på. Halvvägs ner började jag få en känsla av begynande problem med vänster vad igen. Slog därför av på takten och gick ner istället. Vet inte om det var inbillning, falsklarm eller på riktigt men vågade inte chansa. Mindre än en månad kvar till Kalmar kommer jag att sluta springa vid minsta tecken på problem. När det sen gick uppför igen joggade jag vilket kändes ok. Tog mig hela varvet runt på 52:40, en helt ok tid, speciellt med tanke på promenaderna.

SMHI´s prognos för morgondagen sägre åska och regn. Om det blir bättre än så kör jag ett pass på cykeln eller kanske lite simning. Annars får det nog bli en tur till gymmet för lite axelrehab.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar