tisdag 24 juli 2012

Racereport Arvika RM 2012

Vilken skön dag Arvika bjöd på under söndagens SM/ RM tävlingar.
När vi i Mastersklasserna skulle starta var det vindstilla, solsken och en lagom varm sommarmorgon. Kände mig rätt säker på att sluta bland de sista under den inledande simsträckan på 1,500 meter. Många såg starka och snabba ut under uppvärmningen. Jag valde därför att ställa mig längst till vänster och siktade in mig på att köra mitt eget race längs kanten. Två varv á 750 meter med varvning på stranden. Hur svårt kan det vara...

Kl 08:05 strax efter starten av Arvika Triathlon 2012.

Jag lyckades inte helt utan åkte på ett par små smällar de första hundra metrarna. Sen lugnade det sig när de flesta drog ifrån. Fram till första bojen hängde jag rätt bra med och med det lugna vattnet var det lätt att hålla kursen. Vid andra bojen kom jag ikapp ett gäng och följde efter dem mot nästa boj. Ett klantigt misstag när jag halvvägs upptäckte att de var på helt fel väg. Ingen stor skada skedd, kanske någon halvminut extra i vattnet. Efter rundningen av den tredje bojen bar det av inåt land igen för varvning. Killen som jag följt tidigare simmade ikapp igen och drog snett inåt banan igen. Själv simmade jag på i lagom hastighet och hade rak och fin kurs mot stranden. Tog ner tempot lite just innan strandkanten rädd för att snubbla när jag kom upp ur vattnet. Klarade mig därför bra från det obligatoriska blodtrycksfallet när man reser sig upp ur vattnet. Ut mot andra bojen fick jag håll, en konstig känsla att få det i vattnet. Har aldrig känt det förut, tror att det berodde på frukosten för tätt in på starten. När jag vände efter tredje bojen och siktade in mig på stranden släppte det igen. Totalt sett på varv #2 ökade jag takten något och sista sträckan gick jag betydligt hårdare än jag gjort på någon simning tidigare, tid för simsträckan: 31:26.

Såg över axeln att jag inte var den siste upp ur vattnet, ca 10 st plaskade fortfarande runt bojarna. Hade repeterat bytet från sim till cykel mentalt ett par gånger under simningen. Trots det gjorde jag en sak i fel ordning. Jag började med skorna, inte glasögon, nummerlapp och hjälm. Nu gick det lika bra ändå och jag tog mig snabbt ut på cykelbanan.T1: 1:04.

Nöjd med att ha kontakt med flera cyklister framför mig drog jag igång det första varvet. Att köra varvbana passar mig rätt bra. Det finns hela tiden någon att jaga, plus att man kan se hur snabbt man kör i jämförelse med andra beroende på var man möts. Pulsen drog iväg lite högt till en början, det märktes i de inledande uppförslutningarna ut mot vändpunkten. Tillbaka in igen lugnade kroppen ner sig och jag kunde köra på i en hög och jämn fart. Körde om ett par stycken på varje varv och kände mig rätt så pigg.  Käkade ett par géls och drack så mycket jag orkade från mina flaskor. Hemmabygget på tempopinnarna fungerade utmärkt, det blir detta upplägg jag kör med på Kalmar. 40 km cykling: 1:04:20.

Hoppade av cykeln och sprang med stela ben in till min plats. Alla saker fanns på sina platser och efter en liten slurk dryck, en snabb dusch med vatten över huvudet var jag ute på löparbanan. Jag kände direkt att det inte kunde bli någon attack denna gång. Det var mer en fråga om en kamp mot krampen. Balanserade på gränsen hela tiden, lite försnabbt så började det krypa ovanför knäna på insidan av låren. Lunkade på varv efter varv runt dammen och tillbaka mot mål. Drack en liten klunk vatten vid varje tillfälle och tömde resten över huvudet. Såg inför det sista varvet en i min agegroup som hade lägre hastighet än jag och jag var på väg ikapp. Gott tänkte jag , jag kommer att klara mitt mål att inte vara sist denna gång. När mer än halva  sista varvet återstod passerade jag och  därefter drygade jag hela tiden ut. Det var ingen raketsprut in i mål men en lite tempoökning lyckades jag bjuda på efter att ha varit ute på löparbanan i 49:45.

Supernöjd kunde jag pusta ut i mål med en totaltid på 2:27:14. En förbättring från förra året med över 21 minuter, trots att löparbanan var längre i år. Ett nytt pers på olympisk distans blev det dessutom med nästan 11 minuter. Nu har jag förbättrat mig med 10-11 minuter på alla tävlingar och forsätter jag att hålla den takten kan jag vara med på pallen om två tävlingar. Inte så troligt men statistik kan väl inte ljuga eller??






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar