onsdag 4 juli 2012

äntligen dubbelpass

Det såg länge ut att det max kunde bli ett pass idag.  Ett akut avloppsproblem i sommarstugan gjorde att jag blev tvungen att agera chaufför till Ulricehamn. Annelies pappa är tydligen avloppsexperten men kunde inte ta sig upp själv.

Felet löste sig ganska snabbt och jag kunde sticka ut på en löprunda i skogen vi Näsboholm. 45 minuter med blandad jogg och promenad. Körde 2 minuter jogg därefter 30sekunder promenad. Var helt fnoskig och det kändes konstigt i bägge vaderna till och från. Tror att det mest var hjärnspöken inga riktiga problem.  Lite orolig är jag hela tiden när jag joggar nu, hoppas att det släpper snart.  Det andra som känns märkligt är att jag nu skall försöka springa med hälisättning för att spara vaderna till en början. Snacka om bakvänt, här har jag försökt springa på framfoten i över ett år och nu är det offlimit. Planen denna gång är ju att skynda långsamt och följa de råd jag fått. Alltså springer jag nu med hälen i marken först.
Snabb cykel även utan tempobåge

Gott att det var en fin kväll idag. Det gav tillfälle att plocka ut cykeln för en kort hård runda. I går monterade jag över tempobågen på Annelies cykel. Därför var jag grymt spänd på vilken fart jag skulle klara av att hålla under en 2 mils runda. Det var ett år sedan jag köpte cykeln och den första riktiga rundan jag tog då gick hemifrån bort till Volvo på Norrleden. Den passade perfekt att köra idag, ett år senare dock utan tempobåge.

Rullade igång bra och fick upp farten fint, märkte att jag missat GPS´n hemma. Ingen fartindikation därmed under denna runda. Det kändes snabbt och bra till en början inga problem. Passerade Sävedepå och kände att pulsen gått upp en bra arbetsnivå. Kikade på klockan, 172 bpm i snitt, perfekt. Efter gallopbanan lutar det lätt utför fram till korsningen vid Volvo Tuve, ett ställe det alltid blir rött ljus. Fick stå still i ca 45 sekunder, illa om man vill slå rekord. Från korsningen upp till Volvo lutar det lät uppför. Tidigare har jag här varit tvungen att växla ner ganska många steg. Denna gång var det annorlunda fick växla ner två steg och kunde sen hålla i hela vägen till vändningen. När jag rullade runt refugen visade klockan 17:27 ett helt ok tempo.

Hemvägen gick fort till en början med utförskörning. Fastnade naturligtvis i rödljusen igen, denna gång blev det en paus på 1 minut. Fick kämpa för att hålla farten uppe, kände mig mycket trött i ryggen. Saknade att kunna avlasta ryggen med tempobågen. Höll fin fart mot sista rödljuset och klarade mig denna gång med ett kort stopp på ca 15 sekunder. Kämpade mig i mål hemma igen på 34:33 en förbättring från förra året med 8 minuter, inte illa. Snittade 36,5km/h på de 21km jag körde, gott det känns bra nu.

Nöjd och glad har jag nu avslutat dagen med att limma ett lager på tubdäcket och fälgen. Det kommer att bli rymt spännande att montera ihop allt i morgon. Kanske blir det samma tur om två dagar när allt har torkat, vi får se.
Ikeas handukshängare/ hjulhållare

Har under de två dagarna jag jobbat med tubdäcken inte upplevt att det skulle vara speciellt svårt. Det tar lång tid, men är varken svårt eller kladdigt. I varje fall inte ännu, vi får se i morgon vid monteringen om jag fortfarande känner så.

Men hur svårt kan det vara...att sätta fast ett tubdäck....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar