söndag 29 juli 2012

Axelrehab

Gårdagens träning fick ske inomhus på gymmet på grund av vädret. Kände mig dessutom rätt sliten i vaderna efter de senaste dagarnas löpning.

Rehaben för axlarna är mycket välbehövlig och lindrar smärtan jag får i vänster axel efter simningen. Märkligt att det kan hjälpa att provocera ett redan ömt ställe för att få bort smärtan. Vaknade i går med rejäl värk och idag med något mindre värk, pluss att jag har träningsvärk så klart.

Började med att värma upp på träningscykel, skulle köra tio minuter men kom in i herrarnas OS linjelopp när det var en halvtimma kvar. Vad passar då bättre än att kika på linjelopp och trampa samtidigt? Intressant att se den rutinerad cyklisten Cancellara missa en kurva totalt och därmed vurpa.

Själva rehaben består av en hel serie med övningar där hela axeln och kringliggande muskler tränas. Allt körs med lätta vikter och fler repititioner för att skapa uthålliga muskler. Tanken är att musklerna skall klara av att hålla axeln i rätt position och avlasta min bröstmuskel. I slutet av programmet kör jag även ett par Coreövningar.

Trots att jag slarvat lite den senaste tiden med rehaben kände jag mig starkare än sist. Tappade lite de sista två övningarna men det får man ta ibland. Kanske blev längtan till den väntande bastun för stor.

Idag har jag rehabat mig med vila, först lite glass och formel 1 och nu med nattarbete. Kommande vecka kommer jag att börja med lite längre pass måndag-onsdag, torsdag-fredag lite kortare, lördag hel vila och söndag tävling i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar