onsdag 18 juli 2012

nytt rekord igen

Veckorna tickar på och över halva året är redan passerat. Har tyvärr inte lyckats prestera lika många personliga rekord som jag hoppats på. Idag tog jag därför tag i saken och körde en ny runda med en ny distans. Självklart landade jag därmed ett nytt personligt rekord.

Stack upp till Skatås efter arbetet för att göra ett försök på en lite längre distans. Valde den för mig okända 18 km rundan. Den följer till stora delar 10km och gör en avstickare halvvägs i 8 km. Kände mig tung i kroppen efter en allt för sen middag. Värmde upp med 1 km löpning i stillsamt tempo, körde lite stretch efter det.

Gick ut lugnt och fick snabbt tankar på att hoppa över den extra rundan på 8km. Trögheten från uppvärmningen satt i och mitt tempo var allt annat än snabbt. De 3 första km var en plåga, sen började det kännas lite bättre. Vid 4 km gick det långsamt igen i uppförsbackarna. Lagom till 5 km och stickspåret på 8 km lättade det igen. Denna gång så mycket att jag vek in på den längre rundan.

Från att ha sprungit 10km på grusspår utan ojämnheter blev 8 km rundan en annorlunda upplevelse. Rötter, stenar, lera och spångar att springa på. Riktigt kul att få något annat att tänka än tempo och puls. Tiden gick fort och så även km. Tempot sjönk allt där terrängen var allt för stökig, snittet höll sig dock bra runt 6:00.

Tillbaka ute på 10km rundan började jag känna mig bra sliten. Tempot gick inte att hålla uppe, eller kanske hade det gått men jag ville inte pressa mina trötta ben mer än nödvändigt. Kände mig lite stel i både vader och baksida lår.

Sista km blev mer en mental kamp än löpning. Avslutade med ett försök till tempoökning och kom i mål efter 1:56:16. Snittet landade på 6:23 vilket jag är nöjd med på de 18,3 km jag tog mig runt.

1 kommentar:

  1. Ja 18km är lite bökig terräng. Värst är den branta nerförsbacken som är proppfull med livsfarliga stenar.
    Gött att du är tillbaka.
    Ses på simningen imorgon eller?

    SvaraRadera