måndag 23 juli 2012

Arvika SM/ RM

Hemma igen efter en riktigt lyckad tävlingshelg i Arvika med trevligt sällskap och bra förhållande. Detta trotts att starten på helgen var allt annat än lyckad. Märkte att mobilen startade om sig hela tiden närjag åkt förbi Vänersborg. Datorn och kamera hade jag lämnat hemma eftersom jag ändå hade mobilen med mig.

Vid tävlingscentrumet sprang jag på ett par av klubbkompisarna från Triathlon Väst. Efter en mycket bra racebriefing var det startdags för stafetten. Passade på att gå runt de centrala delarna av cykelbanan, kollade extra mycket på de fyra nittograders kurvorna.

Efter en god bit mat på kvällen, med taktiksnack och skrönor från både förr och nu, var det hög tid att gå och lägga sig. En sista koll av cykel och utrustning, fasttejpning av géls, extra däck, pump och avstämning att allt var med. Jobbade lite till med att få min egenhändigt designade flaskhållare att sitta bra mellan aerobaren. Blev mycket nöjd med hur det kändes, risken fanns att det skulle kännas katastrof, när den  väl var på cykeln med fylld flaska under tävlingen.


Har funderat rätt länge på att köpa en aeroflaska med sugrör eller vanliga flaskmodellen. Har även kikat på köpa en specialhållare för aerobars. Kom på häromdagen att en borr, fil, buntband och med lite tid fixar man det själv. Ser även en stor fördel när man behöver byta till sig mer vätska under längre lopp, inget behov av att flytta över till aeraoflaskan. Det är bara att sätta fast flaskan och köra.

 Klockan var inte mer än 22:15, allt för tidigt för en som är van att somna mellan 00:30-02:00. Skönt att TV visade en gammal klassisk bondfilm. Släckte till slut vid 23:30 men tror inte sömnen infann sig före 00:15.

Handikappad av att ha förlorat enheten som styr ens hela vardag, mobilen, var min stora oro att försova mig.  Ställde den trådburna telefonen på rummet på väckning, osäker på att jag gjort rätt eftersom det inte syntes på någon display. Hade även försäkrat mig om väckning av Annelie i fall jag inte hörde av mig före 04:45. Japp, 04:45, telefonen larmade redan 04:40, inga problem med den gamla hederliga tekniken.

05:00 samling utanför hotellet för en kort färd ner till simstarten. 4 glada gubbar i gummidräkter tassade runt på huvudgatan i Arvika. En stor kontrast från gårdagskvällens crusing som störde en del med rum mot gatan. 05:08 är det en smått magisk känsla med en spegelblank sjö, sol, lite lätt dis och fullständigt tyst. Körde ett varv runt simbanan i lugn och fin takt, stannade till vid bojarna och försökte hitta punkter på land att orientera mig efter. Glad och nöjd med insimningen på 750m och att jag nu kommit upp i 6,5km begav vi oss till hotellfrukosten.

I perfekt tid för att checka in cykeln, få ordning på alla saker i växlingsområdet och hinna med både en kort löpning kom jag tillbaka ner till starten. Simmade ut till första bojen och tillbaka och kände mig så redo jag kunde vara inför tävlingen. Strax före startskottet var jag över hundra procent säker på att krossa tiden från förra året och även att det skulle bli ett nytt personligt rekord på olympisk distans.

Racereport kommer i morgon, att inte ha dator eller telefon har gjort att jag hamnat lite efter i bloggandet, men sånt är livet ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar