torsdag 13 oktober 2011

att planera uppbyggnadsträning

Heldags möten sliter på huvudet, speciellt när känslorna svallar ovanligt mycket. Därför var det skönt att få slänga sig en stund på soffan i vänta på att Annelie skulle vakna. Lyckades faktiskt somna in en kort stund, vilket gav energi att ta mig i kragen såpass att det blev ett pass på gymmet. Något som det varit snålt med under månaden som varit.

Jag får skylla på att förkylningen i september omöjliggjorde Lidingöloppet. Tappade lite gnistan där och tyckte det var lika bra att vila ett par veckor. Läste på svensktriathlon  att det kan vara bra med en lugn period innan uppbyggnadsträningen börjar, och förbundet måste man ju lita på...eller..

Men nu är vilan i princip över, fick för en liten stund sedan schemat för de kommande 16 veckorna träning. En rivstartar som skall bli mycket intressant. Schemat bygger på mjölksyratröskeltestet jag gjorde på Aktivitus förra veckan. Vilket var både roligt att utföra och som dessutom förklarade varför jag råkade ut för krampen under triathlonen i Arvika. Jag cyklade allt för långt över min kapacitet och straffades därför brutalt. Inget jag önskar någon, det gör ont, riktigt ont. Det värsta var att det smärtar lika mycket när alla andra springer förbi en på "lätta" ben.  Men nu är det slut med det, ingen mer kramp och bara lätta ben på mig.

Kort kan man konstatera från testen att mina värden blivit bättre under det senaste året. 


Nu blir det mycket spännande att se hur de 16 veckornas träning påverkar min kropp. De tre veckornas vila resulterade i alla fall med en viktökning på 3 kg.  Det är lite tråkigt att det skall vara så gott med glass när man ligger hemma småkrasslig.
Avslutningsvis några ord från den sanna kämpen Jörgen som klarade sitt mål på Göteborg Marathon för några dagar sedan.
"Gött nu jävlar blir det åka av.."

16 veckors träning enligt schema.... hur svårt kan det vara....

1 kommentar:

  1. Grymt bra! Testet ser intressant ut så det blir nog till att boka in en tid.

    SvaraRadera