onsdag 26 oktober 2011

att lära av huvudvärken

Första dagen med för och eftermiddagspass. Kom iväg lite sent efter att ha släppt ut hästarna och ätit frukost. Var på gymmet föst kl.11:15 mot planerade 09:00, ingen stor sak men det visade sig få konsekvenser senare på dagen.

Förmiddagspasset som var ett tröskelpass på cykeln gick fint. Hade lite svårt att få upp pulsen trots att jag ökade watten med nästan 50 mot förra veckans pass. Antar att det tar ett tag innan kroppen har hittat sin rytm och tills det att jag lärt mig vilka inställningar som ger vilken effekt. Trots att pulsen inte steg som jag hoppats på blev jag ordentligt svettig. Tur att jag inte glömt handduken denna dag.

Passade på att ta en powernapp i eldrummet på SPA´t efter en välbehövlig dusch. Ingen tid för bastu eller något annat kul. Ville dessutom inte bli av med mer vätska än nödvändigt med tanke på eftermiddagens pass. En energybar för att få i sig lite i väntan på riktig mat. Har hittat en ny favorit med mintchocklad smak från Swebar.

Svängde förbi XXL och Stadium för att se vad de har att erbjuda i pannlampor. Såg några stycken som verkar intressanta, får läsa på vad som krävs för att ta sig fram i terrängen utan att riskera något. Bytte även en slang till MTB som jag köpte förra veckan med fel ventil.

En allt för liten lunch, men tidspressen inför eftermiddagens pass var för stor. Ville inte få håll och annat elände som jag lätt får vid kort tid mellan mat och tuffa pass. Ville även få lite tid att umgås med Annelie efter löpningen, så det var bara att ösa på.

Valde att åka upp till Delsjön för att få lite variation på löpspåren. Parkerade vid badplatsen och tog in på Bohusleden. Det kändes direkt att maten inte haft någon framträdande roll i dag. Lätt huvudvärk och ben med sirap i under de första backarna. Planen för passet var att köra 1h15min med pulsintervallet 151-166 bpm. Passerade Bertilssons stuga och vek av upp i skogen mot Ugglemossen, drack lite av min energiliquid och kände mig lite piggare.

Underlaget gick från grusväg till skogsstig med rötter och stenar. En mycket roligare upplevelse och det behövde jag idag, pulsen gick lättare att hålla i rätt spann. Ökade omedvetet farten och fick hålla igen lite när pulsen plötsligt ville vara med på banan. Kom upp på höjden ovanför mossen där solen precis nådde och det var friskt och skönt löpväder. Sprang på och vände efter 40 minuter, kände mig pigg vid vändningen.

Hemåt gick det lättare på grund av att det var lätt nedför större delen tillbaka till stugan. Tappade lite i tempot så fort jag kom ut på grusvägen igen. Blev tvungen att aktivt hålla farten, turligt nog var det fler ute runt Delsjön. Det är alltid lättare för mig att ta sikte på någon för att komma i kapp. Är ju trots allt rejält torsk på tävlingar.

Stannade klockan på 1:21:36 efter 14km bra distanspass. Bytte till torrare tröjor och hämtade Annelie hemma. En tur tillbaka till staden för sminkshopping på Åhlens. Tyckte att vi var förtjänta av lite kinamat, vårrullar med ost och Nasigoreng är inte det sämsta efter en lång träningsdag.

Så här i efterhand borde upplägget på dagen innehållet mer mat och framför allt mer frukost och lunch. Huvudvärken är en indikator på dålig kosthållning hos mig, en indikator som inte är rolig att träna med. Som tur var gick det över snabbt idag, men så är inte alltid fallet.

Mat i tid och tillräcklig mängd är en läxa att ta med sig till nästa dubbelpass dag på fredag.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat Ove! Förhoppningsvis kan jag hålla det löptempot till våren.

    SvaraRadera