torsdag 20 oktober 2011

att hinna vila

Dagens pass, veckans tredje kändes tungt från start till mål.

Saknade energi och det var med en känsla av sirap i benen jag hasade mig runt i Delsjöterrängen. Kämpade med att få upp pulsen och tempot utan att lyckas förutom i backarna där pulsen steg upp till planerad nivå. Meningen var att jag skulle hålla 151-166 bpm och löpa på i ett behagligt lugnt tempo. Men kroppen svarade inte och pulsen var svår att få upp i över 140 till en början, efter ca 20minuter kröp den upp en bit till och jag hamnade mellan 148-155 bpm resten av rundan. Tvivlade ett tag på om det var klokt att köra hela passet men bet ihop och körde resten.

Funderade på vad som hänt och det som kändes så lätt i måndags nu bytts till något som kändes som omöjligt. På väg hem insåg jag att tempot efter viloperioden som avslutades förra veckan varit lite för högt. 6 pass förra veckan var ok speciellt som det fördelades på både cykel, sim och löpning. Hur jag förlade dem var däremot en katastrof. När jag kikade i funbeat insåg jag att det nu är en vecka sedan jag hade vilodag från konditionsträningen. Inte så märkligt att jag kände mig lite sliten på dagens pass.

Detta med vilodagar och vilken ordning mina pass skall planeras för optimal respons av kroppen är något jag brottats med de senaste dagarna. Testet jag gjorde på Aktivitus med tillhörande träningsupplägg kom på mailen i slutet av förra veckan. En liten nätt läsning på 34 sidor med flera pass och pulsangivelser för att ge en bra start på nästa års tävlingssäsong. Ett avsnitt behandlade antalet pass och fördelningen av vilodagar.

Vilodagarna bestäms helt naturligt av antalet pass under veckan och kan tolkas på flera sätt. Jag valde ett av dem för denna veckas träning. Jag behandla varje gren för sig och kör med en vilodag mellan varje pass. Detta gjorde att jag inte behövde köra mer än ett konditionspass om dagen. Nackdelen är att det bara blir en helvilodag i veckan, i mitt fall på lördag. Om jag istället väljer att se på totala antalet pass kommer jag att ha ett löppass måndagar, cykel tisdag FM, löpning tisdag EM, vilodag onsdag, cykel torsdag, löpning fredag FM, löpning fredag EM, vilodagar lördag + söndag. Till detta är det två styrkepass som skall klämmas in och gärna ett simpass dessutom.

Ibland undrar jag hur jag tänker när jag bestämmer mig för att göra saker.

Hur jag än vänder och vrider hittar jag inget bra sätt att få ihop allt. Har just nu 4 eller 5 olika modeller att arbeta med men behöver hjälp. Får helt enkelt maila över dem till Mattias på Aktivitus och fråga vilket som bäst stämmer med tanken bakom programmet. Så fram till att jag fått ett svar blir det en del freestyling.

Har hittat en positiv tanke som jag har med mig: alla pass jag sliter mig igenom nu, gör att min första tävling på Ironman distansen i augusti kommer att gå så mycket lättare. Det är helt klart den form av mantra jag behöver för att bita ihop och ge lite mer vid varje pass.
Vad det gäller tävlingsvalet får se om det blir Kalmar  eller Köpenhamn.  Mycket beroende på vilka datum de går och vad som passar bäst in. Men utan bestämt datum från arrangören av Kalmar tar jag inget beslut.

Har tagit ett beslut att vila i morgon, känns som det ända rätta att göra. Får helt enkelt anpassa mig till kroppen och köra dubbelpass på fredag eller söndag istället. Hur svårt kan det vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar