| Det gör ont med tryck på en gubbvad. |
fredag 11 maj 2012
Gubbvad
tisdag 8 maj 2012
det blir inte alltid som man tänkt sig
Allt såg bra ut tills en medarbetare inte dök upp. Missförstånd mellan bemanning och henne var orsaken, inte mycket att göra förutom försöka lösa problemet. Gästerna behöver inte märka något av våra problem tänkte jag. Lånade in en från bokningen till receptionen, hjälpte till i garderoben och försökte få iväg alla på lunch i rätt tid. Allt fungerade fint och gästerna var strålande glada.
Han slänga i mig lite mat som tur var innan nästa glada överraskning kom. Dagens artist missade att han skulle uppträda. En av mina medarbetare hoppade in istället och bjöd på en något improviserad föreställning tillsammans med en medarbetare från en annan avdelning. Vilken underbar inställning, the show must go on, allt för gästerna, värdskap i världsklass- ingen tvekan om det. Med medarbetare som har den inställningen går det mesta att lösa. Mycket respekt till er som bjuder till när andra strular till det. En passande låt ur flera perspektiv en dag som idag, tack alla för era insatser, speciellt Daisy och Daniel.
Trodde att gästerna som tagit sig till oss idag skulle vara upprörda och arga när de hämtade ut sina kläder, men inte. Klart att det var en del som tyckte att det var tråkigt, men inget skäll eller sura miner mot oss. Vi lyckades alltså vända det negativa till om inte till positivt, så åtminstone till en neutral upplevelse.
Tog en powerwalk efter jobbet och körde lite rehab hemma i källaren. I morgon kommer cykeln fram igen. Bilen skall hämtas på verkstaden, det blir en lagom tur att cykla en sväng dit.
söndag 6 maj 2012
Trädgårdsarbete
Den som minns var ett av målen att hålla sig skadefri under året. Detta är nu brutet vid inte mindre än tre tillfällen. Ett av dem räknar jag som okej och en följd av påfrestningarna av ultraloppet TEC 100. De två andra kommer från att jag inte har en tillräckligt hög tålighet för det tuffa program jag gav mig på i vintras.
En förändring av årets mål blir att istället för att hålla sig skadefri och köra ett tufft program kommer jag att fokusera på att skapa en träningstålighet. Alltså dra ner lite på takten i år för att kunna ta i mer till hösten och vintern inför nästa år.
| Superglad kl.01:00 påväg mot personbästa |
För att inte deppa ihop helt kan jag konstatera att jag tävlat två gånger i år, av dem har det resulterat i ett personligt rekord. Fast det är ju klart, det blir ju alltid personligt rekord när man fullföljer ett lopp med en ny distans. Årets personbästa är jag ganska nöjd med, 50 miles i ruskigt jobbiga förhållande.
Nästa år blir det personbästa på dubbla distansen 100 miles.
Fika sig i form
Inte så dumt en solig söndag. Lutar mot en liten cykeltur i eftermiddag.
torsdag 3 maj 2012
nya skor och nya skador
Om dom är snabba återstår väl att se, hade tänkt köra ett test i Skatås idag men det gick åt skogen. Åkte upp för att ta ett varv på milen i lugnt och fin takt. Kände mig lite stel i benen men tänkte inte så mycket på det. Kom iväg bra och kände mig pigg i de första backarna. Det gick lite för fort utför på grund av att skorna kändes lite stora vilket gjorde att jag åkte fram lite i dem. Fick denna gång med mig skor i 1,5 storlekar större än jag brukar ta. Allt enligt de råd killen i butiken gav, vi får se om det är rätt om ett tag.
Efter ca 1km kom krampkänningar i vänster vad vilket gjorde att jag direkt stoppade. Promenerade tillbaka till bilen för säkerhetsskull, vågade inte chansa på att det skulle hålla varvet runt. Skräp att det skall vara så svårt att få vaderna att vara med på planerna inför årets tävlingar.
Körde en sväng förbi gymmet och tog mig igenom rehabprogrammet för axlarna istället. Här fungerade allt toppen, gott att något vill vara med på banan. Arundade med en stund inne på SPA´t som var ovanligt lungt och skönt, antar att det goda vädret höll folk utomhus.
Kör nu på kvällen med dubbla kompressionsben på vaden som smärtar lite grann. Tror minsann att jag lyckades dra på mig en liten liten bristning trots att jag avbröt direkt. Värdelöst att det skall vara så skoj med nya skor att man inte kan hålla sig till rehabplanen. Nu är det återigen tveksamt om det blir någon start i Varvet. Mycket kan dock hända på en vecka så sista ordet är inte sagt om den saken.
I övrigt har det varit blandad kompott under dagen. Tandläkarbesök för att laga en flis som saknades i en gammal lagning. Ett intressant föredrag om stress, depressioner och kriser. Bokning av biljetter till Dark Shadows nästa fredag som uppladdning inför varvet.
Jag tror att den kommer att vara klart sevärd. Nästan samtliga av de filmer Tim Burton gjort med Johnny Depp tycker jag om, kan inte komma på någon jag inte gillat. Så planen för dagen före varvet är: trevligt sällskap(Annelie), en bit mat och sen filmen vid 19 tiden för att sen åka hem och vila.
I morgon är prio #1 att få tag på någon som kan hjälpa mig med vaden, så att det kan bli någon start.
tisdag 1 maj 2012
fortfarande ont i huvudet
Det kändes bättre när jag rullade runt på Hisingen men så fort jag klev av cykeln var den där igen. Tror bestämt att den hängde med hela vägen, förträngde den bara under cyklingen eftersom det var så roligt att få upp farten igen. Vilken skillnad mot att sitta still inne på gymmet eller att trampa på trainern i källaren.
Började med att ta mig mot Backaplan för att ta vänstervarv runt ön, dagen till ära. Hamnade mitt i en massa byggen vid Backaplan och vek därför av in mot staden över bron. Följde vattnet bort mot Stena Line för att därefter sikta in mig på Nya varvet. Är lite nyfiken på möjligheterna att eventuellt förlägga tävlingsområdet för Göteborg Triathlon 2013 i dessa regioner. Att hitta en mer central plats är en rejäl utmaning i denna stad, är det inte bostadshus så krockar det med spårvagnar, busslinjer för att inte tala om alla dessa fartgupp.
Körde en sväng förbi Kärringberget och vände in mot staden igen. Fick upp pulsen rejält vid stigningen över fjällgatan, maxade på 199 bpm. Svängde ner mot långgatorna och hamnade i demonstrationstågen. Letade mig tillbaka till Hisingen och siktade mot Skrabro. Mellan Backaplan och Skrabro fick jag äntligen en lång sträcka utan rödljus som dessutom hade bra asfallt. Tempot ökade jag utan att vara medveten om det. Fick massor av energi när jag knappt tappade något på bilar och motorcyklarna som kört om mig vid sista rödljuset. Höll strax över 40km/h och toppade i en svag utförsbacke 44,5 km/h. Ibland är det allt för lätt och roligt att cykla även om man har 4 mil i benen.
Hela passet kändes skönt och lätt, tokkörde visserligen inte, men tog det heller inte komalugnt. Trotts en massa rödljus och smågator i staden blev snittet 27,6km/h. Det känns att alla pass på trainern gett resultat, vilket sporrar till fler pass av detta slag.
I morgon är det åter dags att bege sig till IFK kliniken rehab för lite träning. Hoppas att mitt huvud mår bättre, måste verkligen ta mig till arbetet för en del saker som jag behöver styra upp. Det är värdelöst att mitt huvud stoppat mig de senaste dagarna från att lösa detta.
I morgon är det en ny dag med nya förutsättningar och då kommer både kropp och själ att vara pigga.
ont i huvudet
Idag är det underbart gott väder, perfekt för att ta ut cykeln för en lite längre tur. Hoppas att huvudet tycker att det är en bra idé.
lördag 28 april 2012
äntligen lite löpning igen
Började försiktigt, lugnt med lätta steg, allt kändes bra. Ökade lite och sen lite till allt kändes toppen. Vilade en kort stund och provade sen en km intervall i högre fart. Landade den på 3:50, en för mig strålande tid. Vågade därefter inte provocera mina ben mer och valde en lugn km och sen lätt jogg tillbaka till Preem.
Otroligt nöjd med dagens pass och att det nu inte känns något i benen. Hoppas att det inte blir någon reaktion i morgon. Nu lever hoppet ännu mer om att kunna springa hjälpligt om två veckor på varvet. Firar med Ben& Jerry Cookie Dough i min ensamhet hemma i soffan framför Rangers/ Washington.
fredag 27 april 2012
ont i axeln
Det blev ett tidigt pass på IFK kliniken med fokus på den krånglande axeln. Det sköna är att jag inte känner något av problemen under träning, det kommer smygande under natten. Märkligt är det, men bra att det känns mer och mer sällan. Det finns nu definitivt hopp om en sommar med många och långa simpass i hav och sjö.
| Uppvärmning inför Tjörn Triathlon 2011 |
Dagen i övrigt var ingen höjdare med mycket stress och liten tid till återhämtning. Hann först äta lunch kl.17:00 lagom go i huvudet vid den tiden. I morgon är sista dagen innan jag tar långledigt fram till på torsdag.
Avslutade kvällen med en liten promenad runt ett blåsigt Gårda med Annelie. Skönt att få röra sig lite, nu när man inte får springa.
torsdag 26 april 2012
Tappa tån
Ingen träning idag heller på grund av ett hektiskt schema med födelsedag för Annelie och möte med festfixaren inför bröllopet. Längtar lite efter att få dra på löparskorna igen och dra ut på ett kvällspass. Tur att jag skall till IFK kliniken i morgon före arbetet.
Annelie fick en liten present passande en tjej med planer på nytt personligt rekord på varvet om två veckor, nya snabba, rosa 2XU Compression Race Socks. Nu kommer hon tvåla till sitt gamla rekord ordentligt, räkna med under 1:40. Kan hon dessutom sluta röka är snart 1:30 inom räckhåll.
Själv får jag koncentrera mig på att få ordning på fötter och ben, så att löpningen är möjlig igen.
tisdag 24 april 2012
Blodgivning #35
Plasmagivningen började sådär när det var svårt att få nålen i rätt position i högerarmen. Efter att två hjälpts åt kunde tappningen börja. Allt såg bra ut, efter 10 minuter började det strula med för högt tryck av returflödet. Man provade att justera nålen igen men det gjorde för ont i armen. För andra gången i rad fick jag därför ett nytt hål i andra armen. Nålen kom direkt i rätt läge och allt kunde fortsätta enligt plan.
Passade på att ta lite frukost samt att läsa tidningen en stund. Både fika och en god gärning, dagen kan inte börja så mycket bättre. Anmälde mig även till att lämna Granulocyter(tror att det var så det hette) om behovet skulle uppstå. Vad jag förstod används dessa vid behandling där mottagaren saknar viktiga komponeter i imunförsvaret. Verkar som att det inte används speciellt ofta, så chansen är inte stor att det kommer att bli av. Men om den uppstår kommer det vara värt att lägga de två dagar processen tar på att få hjälpa någon annan.
Har nu för första gången ont i armen efter en blodgivning, det är den högra armen där det inte lyckades fullt ut smärtan sitter i. Har planerat en omgång på gymmet i kväll, men med tanke på smärtan kanske det får vänta en dag.
Blodgivning #35 klar, #36 inbokad den 22/5.
måndag 23 april 2012
Gott väder
Ett steg närmare bröllopet är vi nu när Annelies ring är köpt. Kul att det som alltid blir lite dyrare än man först tänkt sig. Bra säljare med kundfokus gör att jag känner mig supernöjd. Annelie som knappt använder smycken annars är värd varenda krona.
Känns även bättre i benet, hoppet om en skön tävlingssäsong lever. Nu på kvällen är det skönt vårväder. Passade på att tvätta bilen, känns att sommaren är runt hörnet. Nytvättad bil och fint väder, en bra kombo.
Hoppas att vädret håller i sig i morgon. Kanske blir det en tur med cykeln utan tjocka kläder ifall tiden finns och vädret tillåter.
söndag 22 april 2012
Många förbud denna veckan
Tisdagen kändes mer uppåt och det gjorde inte så ont i benet längre. Det kom lite mot slutet när jag gick mellan hotellet och kasinot.
Onsdagen kändes det ännu bättre och jag körde mitt första cykelpass på länge. Ett lätt halvtimmes pass där jag mest lät benen åka runt. Vågade trycka på lite mer mot slutet och blev lite lätt svettig. Nu kändes det hoppfullt om ett snabbt återkommande till löpningen igen.
Torsdag var resdag hem igen efter tre trevliga dagar med kollegor från hela Europa.
Fredag morgon, första besöket hos Petra på IFK kliniken rehab efter TEC 100. Positivt utfall på axelträningen konstaterades. Däremot var reaktionen på det onda benet mindre positivt. Oron för allvarligare skada än överansträngning ökade igen. Fick hjälp med nya övningar för axlarna och ett par nya övningar för att om möjligt komma till rätta med det onda benet. Fick även löpförbud att lägga till mitt tidigare simförbud. Inte många grenar kvar på triathlon att träna på.
Lördag spenderades på arbetet, gick mycket fram och tillbaka vilket gav en rejäl smärta på kvällen. Tröstade mig med lite tacos och glass, inte så dumt en lördagskväll.
Söndag körde det nya rehabprogrammet på St Jörgen, fick kramp i vaden under ett par av TRX-övningarna. Axlarna kändes starka även idag, gott är det.
Hittade denna video bland de bilder Annelie tagit under förra helgen. En målgång där tempot var slowmotion. Ser snabbare ut när originalljudet är utbytt mot musik.
fredag 20 april 2012
Dealer EM finaldagen
Dagen började med lätt regn på väg till kasinot, halvägs sprack solen igenom molntäcket vilket vi tog som ett gott tecken. Väl inne var det tid för uppvärmning för deltagarna och en liten bit mat för oss domare. Efter gårdagen var både Martina och Toraj taggade på sina andraplatser i respektive grupp efter fina insatser på Black Jacken.
| Torajs grupp med Europas bästa Dealer 2012 Davide Merli längst till höger. |
| Martinas grupp |
| Koncentrerad jury under finalspelet |
Ifk kliniken rehab
Är just nu på Ifk kliniken rehab för en uppdatering av mitt rehabprogram. Axlarna känns bättre och starkare med mindre smärta vilket är positivt. Åkomman efter TEC 100 imponerande inte på Petra min sjukgymnast. Löpningsförbud och nya övningar för att få ordning på mina underbens bekymmer. En viss oro för stressfraktur finns även med i bilden.
Planerna på nytt pb vid Göteborgsvarvet kan man därmed räkna bort. Tveksamt om det ens blir start, kanske vore det smart att lägga ner alltihop redan nu. Fast det är ju klart att smart när det gäller tävling har jag aldrig varit. Kanske bäst att tänka om, annars riskerar jag starten i Kalmar.
onsdag 18 april 2012
Finsk rehab
Hinner med en kort sväng in på spa't , sen är det hög tid att gå bort till kasinot. Sista dagen av EM för Dealers kommer bli spännande. Både Toraj från Göteborg och Martina från Stockholm har stora chanser att gå till semifinal.
tisdag 17 april 2012
Sviter efter TEC 100
Positivt är att smärtan i höger benet nu känns bättre. Kan nu gå kortare sträckor utan att börja halta allt för mycket. Det går åt rätt håll, oron för stressfraktur är mindre.
Dealer EM dag 1
Efter första dagens tävlande, där deltagarna antingen dealat Black Jack eller Roulette. Våra två svenskar ligger nu bägge tvåor i respektive grupp. De två första i varje grupp går vidare till semi. Det ser med andra ord bra ut för den bägge.
Själv har jag dömt fem bra dealer på Roulette. Ser fram emot morgondagens fortsatta tävlande på Black Jack.
måndag 16 april 2012
Goda tecken
Framme på hotellet började de goda tecknen uppenbara sig. Rumsnumret är en av mina favoriter, 303 vilket var namnet på liften i Lindvallen där jag arbetade en vinter förra århundradet.
Tecken två var en liten krabat på sängen, en mjukistiger.
Tredje tecken att jag fick ett härligt stort rum med bad.
Nu är det tid för arbete, EM för Dealers på Helsinki Casino. I kväll lottdragning och genomgång, i morgon skall jag bedöma de bästa i Europa.


.jpg)
