tisdag 1 maj 2012

fortfarande ont i huvudet

Tog en lugn och fin cykeltur i det sköna vädret idag. Hoppades på att huvudvärken skulle försvinna när pulsen gick upp. Ibland gör det tydligen det, det står det i alla fall på en del sjukvårdsråd jag läst de senaste dagarna.

Det kändes bättre när jag rullade runt på Hisingen men så fort jag klev av cykeln var den där igen. Tror bestämt att den hängde med hela vägen, förträngde den bara under cyklingen eftersom det var så roligt att få upp farten igen. Vilken skillnad mot att sitta still inne på gymmet eller att trampa på trainern i källaren.

Började med att ta mig mot Backaplan för att ta vänstervarv runt ön, dagen till ära. Hamnade mitt i en massa byggen vid Backaplan och vek därför av in mot staden över bron. Följde vattnet bort mot Stena Line för att därefter sikta in mig på Nya varvet. Är lite nyfiken på möjligheterna att eventuellt förlägga tävlingsområdet för Göteborg Triathlon 2013 i dessa regioner. Att hitta en mer central plats är en rejäl utmaning i denna stad, är det inte bostadshus så krockar det med spårvagnar, busslinjer för att inte tala om alla dessa fartgupp.

Körde en sväng förbi Kärringberget och vände in mot staden igen. Fick upp pulsen rejält vid stigningen över fjällgatan, maxade på 199 bpm. Svängde ner mot långgatorna och hamnade i demonstrationstågen. Letade mig tillbaka till Hisingen och siktade mot Skrabro. Mellan Backaplan och Skrabro fick jag äntligen en lång sträcka utan rödljus som dessutom hade bra asfallt. Tempot ökade jag utan att vara medveten om det. Fick massor av energi när jag knappt tappade något på bilar och motorcyklarna som kört om mig vid sista rödljuset. Höll strax över 40km/h och toppade i en svag utförsbacke 44,5 km/h. Ibland är det allt för lätt och roligt att cykla även om man har 4 mil i benen.

Hela passet kändes skönt och lätt, tokkörde visserligen inte, men tog det heller inte komalugnt. Trotts en massa rödljus och smågator i staden blev snittet 27,6km/h. Det känns att alla pass på trainern gett resultat, vilket sporrar till fler pass av detta slag.

I morgon är det åter dags att bege sig till IFK kliniken rehab för lite träning. Hoppas att mitt huvud mår bättre, måste verkligen ta mig till arbetet för en del saker som jag behöver styra upp. Det är värdelöst att mitt huvud stoppat mig de senaste dagarna från att lösa detta.

I morgon är det en ny dag med nya förutsättningar och då kommer både kropp och själ att vara pigga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar