torsdag 2 augusti 2012

Två bra pass

Körde två bra pass idag, först cykel och sen en löprunda i Skatås. Bägge passen kändes fina och jag fick inte ont vaderna  vilket är ett stort steg framåt. Vi får se hur benen känns efter helgens bravader.

Startade hemifrån och tog sikte på Lerum. Rundan börjar ok hemifrån till Tuve med få bilar och utan rödljus. Sen börjar den tråkiga och jobbiga sträckan mellan Tuve och Sävedalen. Rödljus, språrvagnsspår, gångtrafikanter, mer rödljus och den ständiga risken för att någon skall gå ut framför en. Hastigheten på denna sträcka blir därefter, inte så hög. När man väl passerat Kålltorp blir det bättre och genom Sävedalen är det bara att trycka på igen. Den bästa sträckan återstår dock mellan Jonsered och Lerum är det böljande fin väg med trevlig utsikt över Aspen.

Utvägen kändes lite trög med motvind första biten. Efter lite vattenmelon och cola till finalskjutningen i dubbel trap. Snyggt av Håkan Dahlby att kunna fokusera i slutet, vilket gav ett silver. Kanske var det framgången för en svensk som gjorde att hemresan gick lättare, det kändes som att vinden var med mig hela vägen.

Dagens cykeltur hade varit perfekt om det inte vore för regnvädret. Regnvädret small till med blixtar och dunder när jag kom över på Hisingssidan. Vid Tuve var jag genomblöt, glasögonen immade igen vilket gjorde det svårt att se bulor och hål i vägen. Fick kisa över kanten på glasögonen för att ha en sportslig chans att se något alls. Satt i tankar kring hur min nya hjälm med integrerad visir klarar ett rejält regnväder. Måste prova före Kalmar, vill inte få en överraskning där nere. Får väl hoppas på regn i Malmö på söndag, inte så vanligt att jag önskar det.

Åt lite mat med Annelie, körde in henne till jobbet och parkerade vid Skatås. Ett varv på milspåret fick det bli på kvällskvisten. Började ok, inte på topp, låren kändes stumma och utan kraft. Höll farten uppe de två första km även denna gång, liksom under förra veckans försök. Den jobbiga stigningen mellan 2,5-4 km allt annat än ett nöje, nu började låren kännas bättre. Fick inte lika till någon bra fart och känsla i utförslöpningen ner mot Delsjöarna. Jag orkade hålla tempot, det gick inte snabbare men heller inte långsammare. Den sista biten med den något brantare utförslöpningen oroade lite. Det var ju här jag fick gå nedför förra veckan. Benen kändes ok så jag prövade att löpa på. Inga problem denna gången, visserligen gick jag inte för fullt men det var nog klokt. Varvet kom till slut tillbaka till start och det var skönt att kunna räkna in en Skatåsmil till på kontot, denna gång på 49:51.

Skönt med två pass med skön känsla och bra tempo. Känner mig pigg nu i kväll och nu laddar jag om mot Öloppet på lördag och sen Malmö Triathlon på Söndag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar