fredag 17 augusti 2012

Ironman Kalmar 2012, dagen före start

Upp tidigt för andra dagen i rad, denna gång för att simma ett varv på tävlningsbanan. Kul att träffa alla pigga och taggade Tri Västare för lite lugn simning.

Delar av Triathlon Väst 07:00

Hängde med dem i ungefär 25 meter sen försvann alla i fjärran. Nog för att jag inte är världens snabbaste simmare men så usel är jag inte. Axeln gav sig till känna redan vid det första armtaget, ont, ont,ont.... Växlade därför mellan långsam crawl och bröstsim. Tog mig runt första varvet på 42 minuter, det blir en lång dag i morgon.


På strandkanten började taktiksnacket och de svåra valen dryftas. Hur många gels skall man ha med och var förvaras de bäst? GT tabletter tejpade på ramen eller i väska? Vilket håll är mest aero på punkalagningskittet, sen måste man även väga in hur snyggt det ser ut. Bilderna är från Jonas nya cykel, det är hans begagnade jag kör i morgon. Cykeln är det alltså inget jag kommer att kunna skylla på med tanke på hans snabba tid förra året.

Cyklar, cyklar, cyklar så långt ögat når.

Efter en god frukost packades påsarna med löp och cykelprylarna. Incheckning av cykel och rek av växlingsområdet var dagens viktigaste punkt. En vanlig tävling är det ett par rader cyklar och man har sina saker bredvid hojen. Här är det 1600 cyklar och två olika stationer med påsar att hämta upp. Fick en bra plats nära cykel ut, kommer inte att springa fel, fast det är klart efter 3,8km i vattnet är inte hjärnan helt pigg. Gick fram och tillbaka ett par gånger för att verkligen hitta rätt.

Skönt med en grön cykel som sticker ut.

Plastpyjamasen på plats.



























Sprang på fler klubbkamrater som även dom leta ut och in för cykel och löpning. Mer taktiksnack om vad som skulle sitta var och hur hårt däcken skall vara pumpade. Man måste bara älska denna sport, kan inte komma på någon annan sport där man kan hitta så mycket att byta ut, förnya eller förfina. Även en del psykningar kan med fördel kastas in i konversationen, alltid lika uppskattat.



Thomas startnr:299 får hjälp med en sista touch.

Triathlon Väst Ironman Brain Trust 2012, eller TVIBT.
Tillslut lyckades jag återvända till hotellet och en väntande Annelie. Eftersom allt var fixat fanns det gott om tid för en stunds slappande på stranden. Kalmar är suveränt på det sättet, nära till hotell, tävlingsområde och strand.

Startplatsen Ironman Kalmar 2012.
Mötte upp mor och far för en tur till Öland på eftermiddagen. Efter god mat i Färjestaden körde vi runt delar av cykelbanan. Kan bara hoppas på att vädret blir lugnt med svaga vindar i morgon. Platt och snabb är den men kan bli tuff om det blåser fel vid ett par ställen.

Alvaret, snabbt eller tuff motvind??
Sitter nu i sängen och tar det lugnt, tänker se över mina tävlingsdräkt och allt annat sen blir det lite glass och läggdags. Många har frågat efter vilken tid jag siktar på. Mitt svar har varit att ta mig i mål. Frågan är nu om det är hela sanningen? Innerst inne har jag natruligtvis en plan för att köra så snabbt jag för dagen bara kan. Så hur ser den ut, dags att lägga korten på bordet. Följande är om allt går toppen, alla tider som tar mig i mål är jag glad över.

Simma 3,8km: 1 timma 20 minuter.
T1: 6 minuter.
Cykel 180km: 5 timmar 30 minuter
T2: 5 minuter
Löpning 42km: 4 timmar 30 minuter
I mål: 11 timmar 31 minuter.

Obs!!!! allt som tar mig i mål är jag superglad över, ovanstående är om allt verkligen fungerar till 110%

För er som vill följa live är länken följande: Ironman Live

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar