lördag 23 juni 2012

cykelpass i ett midsommartrött Göteborg

Inför gårdagens nattarbete tänkte jag köra ett lite längre cykelpass.

Nu ville världen annat och jag kom inte iväg i tid. Har nämligen bestämt att nu måste det bli ordning på matvanorna. Prio ett idag var därför att äta i normal tid runt 18:00 istället för 22:30. Därför fick det bli raka spåret in till stan, 13,5 km i lagom tempo, skönt att komma ut en stund före jobbet.

Höll mig ifrån att äta under natten, ok två bananer med mjölk, lite hård bröd för att hålla hungern borta. Tog en YallaYoggi som frukost vid 05:45 under tiden som jag bytte till cykelkläderna. Vädret var perfekt, vindstilla och solsken, det går helt enkelt inte att missa ett sådant tillfälle.

Började lugnt och fint ner mot Mölndal, en jobbig väg att cykla med spårvagnsspår och ojämn beläggning.  Vädret var fint och solen började värma gott, njöt av att vara i stort sett ensam på vägarna. Märkligt man skulle nästan kunna tro att alla haft en tung natt. Passerade Kållered allt kändes toppen, lite mer backigt denna sträcka, orkade trycka på i uppförsbackarna men kände mig lite sliten i ryggen. Vid Lindome kände jag mig lite trött även i benen och började fundera på hur långt jag skulle ta mig idag.

Tänkte först att jag kanske skulle ta mig hela vägen ner till Varberg. Det började kännas som ett allt för stort projekt att ge sig på direkt efter nattpasset. Bestämde mig strax före Kungsbacka att vända hemåt igen. Fyllde på med lite energi och dryck och vände tillbaka mot Säve. Kul var att se de 6 något trötta killarna som vobblade runt i centrala Kungsbacka. Fick en del glada hejarop och uppmuntrande kommentarer. Såg även en trädgård där festen verkade ha spårat ut under natten.

Beslutet visade sig vara klokt när krampen satte in i framsidan av låren vid Särö. Blev därför tvungen att stå still en stund i uppförsbacken för att få den att släppa. Fram till Särö var mitt tempo 30,1 km/h, ok med tanke på lite enregi i benen och en hel natts arbete. Nu var benen helt tomma och kroppen kämpade för att få fram bränsle. Från Särö mot Frölunda var det lätt cyklat och tempot gick upp, snittade under 1,5 mil mellan 35-40 km/h.

Tappade därefter igen vid Järnbrott, denna dipp tog rejält och nu tappade jag farten fullständigt. På något sätt lyckades jag mobilisera krafterna igen och få fart på benen. Tryckte i mig en gel och sköljde ner med vatten. Tycker verkligen inte om smaken av gel. Föredrar att ta de nya energigel vingummin som kommit, smakar gott och jag gillar att få tugga på något. Det ger en liten mättnads känsla.

Genom Linné ner mot Rosenlund och Nordstan där spårvagnsspåren ställde till problem igen. Var nära att åka omkull framför Palace. Gott att köra över bron och därmed veta att det bara är 1 mil hem. När Backaplan passerats och rödljusen passerats var det skönt att få upp farten igen. Efter Tuve började duggregnet att komma. Den sista milen försvann fort och det var med de absolut sista krafterna jag rullade in på gårdsplanen.

Efter en snabb dusch och en tallrik fil var jag mycket nöjd med att få krypa ner i sängen. Passet mätte 2h 27 min och jag tog mig 78km, snittfarten 31,9km/h. Det största problemet med att träna långpass på morgonen före läggdags är att jag drack för mycket. Därför blev sömnen störd av två pitstop för tömning av depåerna.

Det kommer absolut bli fler morgonpass efter jobbet framöver. Det är lugnt, oftast vindstilla och få bilar att slåss med på vägen. Gud skall veta att jag behöver mer träning för att klara de 18 milen om 55 dagar.Nu gäller det att fokusera på uppgiften, ta vara på alla tillfällen och att göra det på ett klokt sätt.

18 augusti närmar sig, dags att leva upp till mottot för året: 2012 -Go faster and harder.....

1 kommentar:

  1. Snyggt jobbat!
    Där hade jag dessvärre inte hängt på så länge. Måste byta sadel för det gör helt enkelt för ont att ligga i tempobågen...

    SvaraRadera