Positivt är att smärtan i höger benet nu känns bättre. Kan nu gå kortare sträckor utan att börja halta allt för mycket. Det går åt rätt håll, oron för stressfraktur är mindre.
tisdag 17 april 2012
Sviter efter TEC 100
Positivt är att smärtan i höger benet nu känns bättre. Kan nu gå kortare sträckor utan att börja halta allt för mycket. Det går åt rätt håll, oron för stressfraktur är mindre.
Dealer EM dag 1
Efter första dagens tävlande, där deltagarna antingen dealat Black Jack eller Roulette. Våra två svenskar ligger nu bägge tvåor i respektive grupp. De två första i varje grupp går vidare till semi. Det ser med andra ord bra ut för den bägge.
Själv har jag dömt fem bra dealer på Roulette. Ser fram emot morgondagens fortsatta tävlande på Black Jack.
måndag 16 april 2012
Goda tecken
Framme på hotellet började de goda tecknen uppenbara sig. Rumsnumret är en av mina favoriter, 303 vilket var namnet på liften i Lindvallen där jag arbetade en vinter förra århundradet.
Tecken två var en liten krabat på sängen, en mjukistiger.
Tredje tecken att jag fick ett härligt stort rum med bad.
Nu är det tid för arbete, EM för Dealers på Helsinki Casino. I kväll lottdragning och genomgång, i morgon skall jag bedöma de bästa i Europa.
Mot Finland
Tråkigt att behöva resa hemifrån utan Annelie denna gång. Hann knappt komma hem, ösa ut alla smutsiga tävlingskläderna i tvättkorgen innan jag blev tvungen att sätta mig i taxin mot flyget igen. Sjukt nöjd med helgens tävling och en trevlig tur till Stockholm. Resultatet blev även för bra för att det skall kännas förtjänt.
Tittade i träningsdagboken i går kväll. Efter den 23 februari och skadan i vaden har jag bara sprungit 4 gånger. Av dessa var en 10km tävling 25 mars, bra start efter skadan. Sen 3 pass långdistanslöpning mellan 24-41km, totalt 89km. Inte en speciellt bra eller smart uppladdning.
Firar trotts en viss oro för mitt ömande ben, att det gått bra med en räkmacka på flygplatsen. Hittade två tidningar att fördriva tiden med. Vem vet kanske finns det något mer galet lopp i dem? Kanske kan det vara något som verkar skoj? Vi får se....
söndag 15 april 2012
Hemvägen
Sitter nu på Arlanda i väntan på att flyget skall ta oss hem. Benet känns som att det gått av ovanför foten. Vi var uppe vid tävlingsområdet vid tolvtiden. Vilken skillnad mot gårdagen, strålande sol och varmt. Det varvade en löpare efter sitt sjätte varv. Han hade taktikvilat under natten och kört igång igen när värmen kom tillbaka.
Sov middag hemma hos Annelies barndomsvän, social som man är. Delade på en familjepizza på pizzahut. Tar nu en varmchoklad och lite chips. Det märks verkligen att kroppen behöver komma ikapp.
dagen efter
Såg en hel del med kraftiga skavsår och problem av diverse slag. Vid frukost idag var det ett par som gick utan skor. Detta var personer som varit med på flera lopp tidigare och som verkade ha tränat för detta tillfälle.
Nu skall vi gå upp en sväng för att se de få tappra som fortfarande är ute efter 24 timmar. Positivt för dem ära att vädret nu är toppen, sol och inte så mycket vind.
8 mil och målgång
| En av de luriga passagerna. |
| Snygg medalj för väl utslitna ben |
| Bra trött hemma på hotellet. |
lördag 14 april 2012
7 mil
Trevligt att få underhållning av Annelie. Var riktigt svårt att komma igång, stela och sega ben. Har bestämt mig för att detta är sista varvet. Kallt som för fasen!
6 mil
Rör mig som en zombie med hasande steg och knapp styrfart. Trots det gick varvet på 1:30 när man räknat bort matpausen. Härligt att få draghjälp av Annelie i ett par varv.
5mil
Nytt pb fixat, varje varv blir nu en bonus. Benen är som stockar i början av varven där asfalten dominerar. Skönt att det blir roligare sista 4km i skogen.
3 mil
2mil
Andra milen kändes oförskämt bra. Nu tittar solen fram bakom molnen. 1/8 del klart, resten kvar, kommer gå snabbt, vägarna är skottade nu.
uppskjuten start
Det blev en mössa och en skärm mot snö i ögonen, köpte även lite mer energitabletter.
I väntan på start är det slappning på hotellrummet som gäller. En närande och god lunch blir det också här på rummet. Livet kan inte bli så mycket bättre i väntan på tävlingen.
frukost för en vinnare
En vinnare kan man verkligen kalla sig om man står på startlinjen idag. Snöstorm och ruskväder, inte direkt det väder som lockar till ett långpass i vanliga fall. När man har 100 miles framför sig är det lätt att känna efter en extra gång, kanske gör det ondare i benet, kanske är man lite snuvigare. Är det verkligen bra att ge sig ut i snöstorm då? Svaret i dag är, klart att det är bra, det gäller bara att fokusera på det positiva. I dag är en unik dag, med unika förhållande, det dröjer länge innan dessa förhållande återkommer i denna tävling. Tänker därför njuta, just det njuta av att få vara del av denna unika tillställning. Sen vet jag att några kommer att bryta före mig, pluss att jag måste äta upp en del av mina powerbars för att få en lättare väska på hemvägen.
Missbedömde djupet på snön i morse, det går över skorna och en liten bit till. Det är närmare 10 cm än de 3 jag skrev från början. På väg till nummerlappsutdelningen mötte vi en del som sprang fram och tillbaka, verkade nästan som att de värmde upp. Märkligt, bränna energi 1,5 timmar före start på uppvärmning. Får förmoda att de rörde sig snabbare för att komma undan från snön. Mötte även en kille i shorts och löpardojjor, blir intressant att se om han kommer till start i den utstyrseln.
För den som vill går loppet att följa live på jogg.se, sen kommer jag att försöka lägga upp en egen uppdatering en gång per varv.
vem beställde snö???
Förhållanden ute idag gör att alla planer får revideras, verkar som det blir en start med mycket kläder. Vi får se hur långt jag tar mig. Misstänker att det kommer vara en del som bryter tidigare än andra år. Nu är det hög tid för lite frukost och sen en kort promenad upp till tävlingsområdet för en närmare titt på förhållanderna.
fredag 13 april 2012
sista förberedelserna inför TEC 100
Nu är det hög tid att sätta i sig dagens sista och värsta måltid, Presport från Enervite. Försöker inbilla mig att de blir godare för varje lopp, har misslyckats varje gång. Planen är att ta en eller två i kväll, sen två i morgon strax före start.
Sista förberedelserna är nu nästan klara, skall bara byta ut musiken i Annelies Mp3 mot egen lite bättre musik. Kan bli bra att plocka fram när orken börjar tryta.
packa lätt är inte lätt
Flygturen gick smidigt och det var skönt att inte behöva köra bil upp som vi brukar. Det hade dessutom varit omöjligt att ta sig hem i rimlig tid med tanke på att det bara är jag som kör i familjen.
Dags för mat innan det är tid för lite slappande i sängen innan det är dags att sova en stund.
tisdag 10 april 2012
Piggare än man förtjänar
| 2XU återhämtningsben, för bra för att vara sanna. |
Verkar som mina nya snabba kompressionskläder gjort susen. Sköna att springa i och med mindre träningsverk, rena mirakel kuren. Har även ett par återhämntningsben som jag slängde på mig efter passet i går. Inte lika snygga men med en tajt passform för återhämtningens skull. Dom funkade även under jeansen på arbetet idag.
trött och kall
Lärde mig en del om hur kropp och utrustning fungerar i ruskväder. Kommer behöva komplettera med en del innan starten för TEC 100 till helgen. Värst var kylan för fingrarna, klarade knappt av att få upp korken på energidrycken mot slutet. En regntät mössa och vantar, behöver även ett par gaiters som skydd mot vätan ovanifrån på fötterna. Positivt var att fötterna klarade sig helt från skavsår, detta trotts att det bara var andra gången jag använde mina nya skor.
Nu blir det rehab i morgon följt av vila de kommande dagarna, kanske lite lätt jogg på torsdag.
måndag 9 april 2012
Minne i skogen
Sprang på denna gamla gravplats i skogen efter KÅSJÖN, tydligen fler som sprungit runt i skogarna. Nästa riktning Härskogen, halva turen kvar.
Milen
En timma, 9km en bra start. Följde milen i skatås en bit från härlandatjärn upp till delsjön. Nästan strecka blir mellan sjöarna bort mot Bertilssons stuga.
Preem Ullevi dagens start
Inget vidare väder för en långtur idag. Men det är mycket möjligt att det är precis detta som kan vänta på lördag. 5 mil i regn, skoj eller inte? Vi får se......
torsdag 5 april 2012
Björndammen
Framme i björndammen, blir inte längre än hit idag. Mörkret kom snabbt, vågade inte ge mig in i skogen igen. Passade bra att bli upphämtad istället. Nya skor i 24km
räcker gott och väl. Lite kul att hamna i gamla hemtrakter igen. Tror bestämt att jag åt lunch i första klass på andra våningen längst ut till höger.
Brudarbackenl
50 minuter in passerar brudarbacken, undrar om den är med på X-trailen i år. Den var grymt tung förra året.
Öjesjö
Passerade precis golfbanan, såg grönt och fint ut. Spelade en av mina 3 rundor där förra året.
2XU testlöpning
tisdag 3 april 2012
ont i tårna
Dessutom 1,5 storlekar för stora, allt för att få plats med svällande fötter och ömmande tår under ett långt lopp. Är inte säker på att de funkar fullt ut, verkade glappa lite i hälen när jag provade med löpstrumporna hemma. Kan tänkas att jag byter dem mot ett par Mizuno Wave Enigma som jag tyckte hade ett bättre hälgrepp även vid större storlekar. Nackdelen med denna sko var att den kändes lite stum.
Får prova igen i morgon när både jag och mina fötter är lite piggare, nya stora och väldämpade skor kommer det att bli inom kort.
söndag 1 april 2012
framme i Lerum
![]() |
| Dagens pass sedd från ovan. |
Körde detta pass mot bättre vetande för att prova kropp och utrustning inför TEC 100 om två veckor. Lärde mig en del och har nu bestämt mig för att köra på samma sätt som jag gjorde idag. Alltså 20min långsam löpning följt av 10min promenad där jag fyller på depåerna med energi och vätska redo för 20min ytterliggare löpning. Hur svårt kan det vara att köra på tills man är framme vid målgång efter 16 mil? Räknade lite under löpningen på vilken tid det skulle ta med dagens tempo att slutföra de 160km. Under förutsättning att jag inte tappar fart efter 4,5 timmar och håller samma tempo resten skulle jag ta mig runt på 21 timmar och 38 minuter. Det kommer bli svårt att klara. Siktar därmed in mig på att ta mig i mål på de 30timmar jag har på mig, i mål skall jag. Tror visserligen att terrängen är lite flackare i Täby än det var idag, hoppas på det i alla fall.
| En av de brantaste passagerna. |
Terrängen var lite backig bitvis men långa sträckor var det skön skogsstig där det bara var att njuta. Lyckades göra en ordentlig vurpa halvägs och följde upp det med att sparka i tårna flera gånger under de bitar med mest rötter. När jag tog av mig skor och strumpor var tårna hängiga. Detta berodde inte enbart på islagen utan även för att mina Nike skor inte är bra för långdistans. De ger inte tillräckligt med stöd för foten och hälen vilket leder till att hela foten åker fram i skon. Detta var lärdom #1 av dagens löpning, nya skor får inhandlas pronto.
| Trötta fötter med blå tår. |
Med två veckor kvar till start finns ännu tid till förbättring. Får bli ett par pass med löpning i veckan och kanske massage för trötta vader.
söndag 25 mars 2012
Tävlingspremiär
Underbart väder och precis lagom varmt för att köra i kortärm och korta ben. Provade därför mina nya 2XU PWX Compression Shorts. Visste inte alls hur kroppen skulle reagera på den senaste tidens ofrivilliga träningsuppehåll. Bestämde mig mot bättre vetande att satsa fullt från början och att satsa på ett nytt personbästa. Märkte direkt under den första km att det inte skulle hålla. Tempot var högt och i rekordfart, men tyvärr var även min puls hög, allt för hög för att hålla i 10km.
Första km rullade på med bra fart runt 4:00 med en snittpuls på 180 bpm. Sänkte tempot lite 2km för att få ner pulsen, misslyckades och snittpulsen landade på 183 bpm. Km 3 och 4 höll sig pulsen i samma spann strax över 180 bpm. Mjölksyran började därmed byggas på och löpsteget kändes inte lika avslappnat. Helt naturligt sänktes tempot och pulsen hängde trots det kvar. Någonstans här tappade jag möjligheten att slå mitt personbästa. Varvade efter 22:26 en bra öppning med möjlighet att nå pb om jag skulle orkat hålla tempot. Det kändes väldigt långt bort och trenden var att det gick långsammare och långsammare.
Lyckades mobilisera lite mer energi under andra varvet och höll tempot runt 5:00 med pulsen stabilt runt 175 bpm. Annelie som startade med mig dök upp lagom till den sista km. Även hon hade haft ett tufft lopp, illamående och med en kropp som inte var på tävlingshumör. Det var riktigt roligt att få spurta sista biten in mot mål sida vid sida. Hann tänka att jag inte ville få stryk med ett par sekunder. Nu visade det sig att jag hade sekunderna på min sida igen, närmare bestämt en sekund.
Efter loppet kunde vi pusta ut i vårvärmen nöjda med att ha genomfört loppet trots att vi bägge inte var i form för det. Men så är det ibland, sen kan man alltid fundera på hur smart det är att ta i allt man har när kroppen inte vill vara med. Vi har bägge legat utslagna i säng och soffa med magont för Annelie och jag med huvudvärk. Nu börjar det kännas bättre igen, därmed finns det hopp om ett bra tävlingsår igen. Tiden föresten blev 47:23 för mig och 47:24 för Annelie som placerade sig på 115 plats bland damerna, bra jobbat.
söndag 11 mars 2012
Att få sällskap i sängen
Nu är det tyvärr två sjuka här hemma i sängen. Det positiva är att jag lyckats få i mig ett par rostade mackor med ost. En liten framgång, men ändå ett steg åt rätt håll. Ett bakslag är att ryggen packat ihop av allt sängliggande.
fredag 9 mars 2012
Att bli sjuk
Under bankmötet blev det värre, kallsvettningar, illamående och lätt panik att behöva spy inne på banken. Klarade mig igenom mötet men det var på håret.
Vi ställde in planerna på att leta efter en bröllopsklänning. Det fick bli en halvtimma på toaletten istället. Hoppade i understället och en tröja men det hjälpte inte mycket mot frossan.
Ligger nu i sängen om jag inte är på toaletten, kan konstaterad 38 graders feber, inte kul.
torsdag 8 mars 2012
nya tävlingskläder
Rehaben rullar på och jag inbillar mig att det ger resultat. Programmet tar mellan 1:30 till 2 timmar, där hela axelpartiets muskler får sig en omgång. Börjar få ordning på tekniken och kan nu lägga på lite mer vikter. Att jag la på mer vikter kändes rejält i morse när jag vaknade med ont i axeln och bröstet.
| 2XU hur snabba som helst, snygga dessutom. |
Är lite mer laddad nu än förra veckan där huvudet hängde lite igen. Tävlingskläderna har dykt upp och ser snabba ut. Insåg när jag provade dem att kompression är bra men inte så smickrande för figuren. Tur att det är en stund kvar till första tävlingen. Valde en tvådelad framför en heldräkt efter att ha provat en och insett att inte såg klok ut i den. Tror även att det blir lättare att hantera en tvådelad under eventuella toalettstopp på Ironmandistansen. Nu skall kläderna iväg på tryck av sponsorloggan och sen blir det åka av. En fördel till är att jag får en morot till för att ta tag i kosten igen. Har faktiskt fuskat lite de senaste veckorna med både glass och godis.
Två och en halv vecka kvar till Göteborsvarvets seedningslopp. Inget mer godis, fokus på kvalités träning, rehab och positivt tänkande. Nytt rekord på milen finns inom räckhåll.
söndag 4 mars 2012
att bättra på utsikten
| Motorsågen praktiskt fastsatt i trädgren. |
Eftersom det gått så bra efter fyra träd gav jag mig även på eken och de nedre grenarna som skymmer vattnet från altanen. Ett projekt som var betydligt jobbigare med alla moment, stege, motorsåg, träd, slänt, grenar och en eller ett par armar för få. Kapade ett par och skulle bara avsluta med en sista när jag lyckades klämma fast sågen i en gren. Klurade en stund tills jag kom på lösningen för att få loss den. Med en vattenslang som rep och grenen som talja fick Annelies mamma dra upp grenen, jag kunde ta ner sågen utan att någon eller något gick sönder.
Märkligt med höjder, när man klättrar upp först är det högt och inte så kul. Efter ett tag blir det betydligt lättare och någonstans längs vägen kan man tappa respekten helt. Idag hann jag inte mer än vänja mig, annat var det näg man arbetade i 4-stolsliften och klättrade i de höga stolparna.
Ingen träning blev det under lördagen, det räckte gott och väl med allt lyftande för att vakna med träningsvärk idag. Söndagen har så här långt bestått i tävlingsledningsmöte för Göteborg Triathlon och vintersport på TV. Snart har Annelie vaknat efter nattarbetet och då blir det en sväng till gymmet.
Det är varierande svårighet att bättra på utsikten. Fälla träd är lätt, att klättra på stege och såga ner grenar är svårt, speciellt om man vill göra det snyggt.
fredag 2 mars 2012
att handla spån
Följde upp rehaben med en tur till Tre hästar och inköp av 36st balar med spån. Resultatet blev en timmas lyftande till, bra träning för både armar och rygg. En fördel med att bo på landet och hålla på med djuren är all gratis träning man får nästan varje dag. Kanske kan sätta ihop ett träningsprogram i stil med Clotings stenålderspromenad. Mitt får då innehålla ensilagebals rullning, spånlyft och vattendunksbärning.
Måste bara hitta ett kommersiellt namn för detta koncept.
Det är lätt att köpa spån, att få det på plats hemma ger även bra träning.


